Ze zitten bepaald niet stil, daar bij GP Products. Logisch ook, als je het canvas voor het uitkiezen hebt én elk denkbaar onderdeel binnen handbereik ligt: dan bouw je gewoon ultravette customs, omdat het kan.
Met de Signature Series laten Marc Goutziers en zijn team zien wat er allemaal kan. Dat blijkt behoorlijk wat. Achter de sectionaalpoorten van de vestiging in het Nederlandse Loon Op Zand schuilt dan ook een ongeziene voorraad topkwalitatieve onderdelen, voor zover het oog reikt. Van uitlaatjuweeltjes van Akrapovic, Remus en Kesstech, over het fijnste werk van Ilmberger Carbon, Gilles Tooling en Puig, tot de heilige graal van de motorwielen: Rotobox.
Elk onderdeel uit de bijbehorende catalogi komt in aanmerking voor de Signature Series: GP Products’ hoogsteigen customprogramma. Doorgaans kiest GP Products daarbij voor een link met de autowereld, denk maar aan de waanzinnige BMW R NineT Custom Racer op basis van het M3 G80-project en natuurlijk ook de BMW M 1000R GT. Voor de derde telg in deze Signature Series gaat de importeur evenwel voor een heel ander opzet…
Bij een bezoekje aan de bekende Nederlandse Ducati-dealer Ducati Zaltbommel komt immers ter sprake dat de dealer een Streetfighter Day wil organiseren – honderden Ducatisti komen op die dag opdraven met hun eigen, al dan niet verbouwde Streetfighter. En daar ziet GP Products een uitdaging in: het koopt een standaard Streetfighter V4 S, stript die tot op het frame en blok, en gaat aan de slag.
Goed om weten: Ducati heeft zelf z’n ‘Unica’-programma, waarmee gefortuneerde Ducatisti hun droommotor kunnen laten bouwen, van laklaag tot elk denkbaar Performance-onderdeel uit de catalogus. Maar GP Products gaat zo mogelijk nóg verder in hun queeste om de ultieme ‘1 van 1’ te bouwen.
Zo heeft het de volledig unieke Satin Pearl White-lakkleur samen met Unlimited Colors ontwikkeld én gematcht met een laag Glossy Transparant Blue die op elk stukje Ilmberger Carbon – nota bene hofleverancier voor Ducati zelf – werd aangebracht. Van de tank- en motorcovers, tot de winglets en de koeling van de remmen toe: elke vierkante centimeter Ilmberger-koolstofvezel wordt in dezelfde, volledig unieke lak gedoopt.
Een tint die we ook aantreffen op de oogverblindend mooie en vederlichte Rotobox Bullet-carbonwielen, en die ze letterlijk ‘one of a kind’ maakt. Meer nog dan een ongeziene elegantie, zorgen de Rotobox-wielen ook voor een lagere inertie door de lichtere, roterende massa. Nog kwieker en vooral blitser sturen? Check!
Zorgt het carbon al voor een flinke afslankkuur, dan pitst de nieuwe, prachtig ogende titanium Akrapovic-lijn nog een pak extra kilo’s van het rijklaargewicht: van 12,35 kg in standaardversie blijft amper 6,4 kg over na de upgrade (inclusief hitteschilden). Aangezien de uitlaat bij Ducati zelf wordt geshopt, hoort er ook een gedegen remapping bij én behoud je ook de garantie. Win-win.
Over naar het betere freeswerk. Daarvoor heeft GP Products zelf Gilles Tooling aan boord. Van de alom geprezen MUE2 voetsteunenset, over de volledig instelbare FXL hendels tot de nodige protectoren – het CNC-werk van Gilles Tooling is wereldklasse.
Als kers op de taart krijgt de Streetfighter V4 S nog de nodige Rizoma onderdelen uit de Ducati-catalogus aangemeten – van de strakke spiegelset tot de remreservoirs. ModiWorks zorgt voor de finishing touch: het standaard zadelovertrek wordt van de zitting gestroopt en vervangen door luxueus alcantara, dat perfect aansluit bij de blauwtint van het carbon en afgewerkt is met witte naden.
Aan al dat moois hangt uiteraard een prijskaartje. Al blijft dat in het geval van GP Products allerminst een geheim: de importeur blikt de verbouwing van elke motor immers eigenhandig in, en laat een zogenaamde ‘moneycounter’ meelopen tijdens de werken. Een geweldig feature, waarmee je op elk moment van de modificaties een perfect zicht hebt op de kosten.
Van de aankoopprijs van de motor en bijbehorende taksen, over elk onderdeel dat op de Streetfighter wordt gemonteerd tot iedere euro die op het kuipwerk en carbon wordt gespoten. Een huzarenstukje dat geïnteresseerde kijkers instant een antwoord bezorgt op de meest prangende vraag: wat kost dat grapje eigenlijk?
Op het eind van de rit staat de teller op 65.000 euro, waarvan voor maar liefst 33.710 euro aan customwerk en -onderdelen is toegevoegd. Dat is een flinke bom duiten voor deze hyperexclusieve ‘1 van 1’-Streetfighter, maar daar stopt het verhaal niet… Wie tijdens het lezen hopeloos verliefd is geworden op de unieke Streetfighter V4 S, kan ‘m bij Ducati Zaltbommel kopen voor 49.900 euro – dat is dik 15 K minder dan alle onderdelen samen kosten, laat staat dat alle uren denk-, spuit- en montagewerk daarmee zouden gedekt zijn. Kopen? Rep je dan als de bliksem naar Ducati Zaltbommel…