Dat Kawasaki hybride modellen introduceert in een community van benzinesnuivers en puristen getuigt van lef. Op het eerste gezicht een roekeloze zet, want haal je de verkoopcijfers van elektrische motoren erbij dan krijg je als vanzelf een elektrische schok van de lage aantallen. Een gigant als Kawasaki gaat uiteraard niet over één nacht ijs – getuige daarvan de goed doordachte features waarmee deze hybrides uitgerust zijn – en in de chaos van Low Emission Zones waar ook de rechtsonzekerheid welig tiert, bieden deze Kawasaki Hybrids wel degelijk een oplossing.
Bovendien zijn ze vrij van geklooi met oplaadpunten, laadkabels en elektriciteitsuitval want deze hybrides worden opgeladen door de motor. Kawasaki ziet deze hybride modellen als een eerste experimentele opstap naar een mogelijke omslag. Daar hebben wij uiteraard een eigen idee over, maar wat denken onze lezers ervan? Hoog tijd voor een dagje testrijden met Kawasaki’s Ninja 7 Hybrid en Z7 Hybrid.
“Het zijn echte funbikes”
Ine (35) • Rijervaring: 18 jaar • Motor(en): ik rij met wat er beschikbaar is, de KTM RC 390 R van mijn broer of de Kawasaki Z250SL van mijn vader
“De kans is groot dat hybride rijden de toekomst wordt, dus ik sta er niet helemaal afkerig tegenover. Modellen als deze Ninja en Z7 Hybrid kunnen prima ingezet worden als sportieve commuters en zijn uitermate geschikt voor verplaatsingen naar steden zoals Brussel: Sport-Hybrid op de snelweg, automatisch schakelen bij fileleed, en de volledige EV-modus in de stad. Ook de Walk Mode is zeer handig bij het parkeren – jawel, deze motor rijdt ook achteruit!”
“Voor het Belgische wegennet volstaat het vermogen absoluut, en dankzij de e-boostfunctie heb je altijd wat extra power achter de hand om je snel uit een netelige situatie te bevrijden. In de Eco-Hybrid modus vertrekt de motor elektrisch en schakelt hij naadloos over naar benzine. Wat minder naadloos gebeurt, is het automatisch opschakelen. Bij een auto merk je dat nauwelijks, maar bij deze motoren voel je heel goed wanneer er geschakeld wordt.”
“Wat mij betreft mocht de Ninja nog iets sportiever zitten, maar ik begrijp wel dat een al te sportieve rijhouding op een commuter geen goed idee is. Ik merkte tijdens het rijden geen belasting op de polsen en je kan gemakkelijk bewegen op de beide modellen. De styling van de Ninja bevalt me het best, vooral de groene details vind ik erg mooi. Jammer dat die niet ook op de zwart uitgevoerde Z7 zitten, dat was mooier geweest. Hoewel het zadel wat zwaarder oogt – daar zit de batterij – stoort dat esthetisch niet. Het is even wennen aan dit type motor, maar het wisselen tussen de verschillende rijmodi gaat vlot en is goed toepasbaar op het verkeer.”
“Waar ik meer moeite mee had, was het schakelen met duim en wijsvinger. Met meer dan tien knoppen bij je linkerhand moet je even zoeken waar je vingers precies moeten zijn. Zo staat de toeter tussen de richtingaanwijzers en de downshift, waardoor het in de voormiddag voelde alsof ik de solo had in een rijdend orkest.”
“Verder geen klachten, de remmen grijpen goed aan en laten zich uitstekend doseren. Al met al hebben de Ninja 7 en Z7 Hybrid me positief verrast. Ze schakelen naadloos over van elektrisch naar benzine; wat ik erg handig vind is het automatisch terugschakelen zodat de motor nooit stilvalt. Bovendien moet je aan de verkeerslichten de koppeling niet ingeknepen houden – er is geen koppelingshendel – of op zoek gaan naar de neutraal. Ondanks de lange wielbasis en de rijklare 227 kg sturen ze soepel en licht en gooi je ze vlot de bocht in. Het zijn echte funbikes.”
“Ideaal voor een woon-werktraject zonder snelweg”
Tom (44) • Rijervaring: 15 jaar • Motor(en): BMW R 100 GS
“Ik wil het hele elektrische en hybride verhaal wel een kans geven, maar daar hoort toch een kanttekening bij. Ik geloof namelijk niet dat ons elektriciteitsnet momenteel een volledige elektrificering van voertuigen aankan. Daarnaast moet alle elektriciteit die nodig is om elektrisch te rijden ergens opgewekt worden; dat kan meestal nog niet groen, voorlopig wordt de meeste energie opgewekt door gasinstallaties en nucleaire centrales. Die gascentrales stoten ook CO2 uit, wat het ‘groene idee’ achter elektrisch rijden ook weer wat uitvlakt. Los daarvan zijn deze Ninja 7 en Z7 Hybrid niet helemaal mijn ding wegens ‘te modern’, maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk. Als ik toch zou moeten kiezen, zou ik opteren voor de naakte Z7 in het zwart.”
“Overstappen van mijn GS naar de Kawasaki is even aanpassen. Ik meet 1m90 dus ik hou wel van een iets grotere motor, zowel de Z7 als de Ninja 7 voelen voor mij dan ook nogal klein en licht aan. Voordeel voor iemand met mijn lengte is dat beide modellen wat langer zijn dan andere motoren in hun klasse omdat de batterij onder het zadel ingebouwd zit. Het is even wennen, zowel aan de verschillende rijmodi als aan het schakelsysteem met de flippers en de afwezigheid van een koppelingshendel, maar dat heb je allemaal relatief snel onder de knie.”
“Als het wat vlotter mag schakel je in Sport-Hybrid vlot met de flippers op het stuur, bij rustig cruisen kan je in Eco-Hybrid ook kiezen voor volledig automatisch – in dat laatste geval stoort het me wel dat de schakelbeweging op zich eerder traag en vrij lawaaierig verloopt. Een variosysteem rijdt naar mijn mening aangenamer dan deze automatische schakelstand. In Sport-Hybrid vormt de e-boostknop, waarmee je de motor gedurende vijf seconden een extra boost geeft, zeker een meerwaarde. De volledig elektrische EV-modus is wat mij betreft enkel interessant bij trager stadsverkeer. Een handige plus is dat beide motoren voorzien zijn van de zogenaamde Automatic Launch Position Finder (ALPF), bij stilstand schakelt de motor zelf terug naar de eerste versnelling om het vertrek te vergemakkelijken.”
“Deze Hybrids zijn ideaal voor woon-werkverkeer, maar dan wel voor een traject zonder lange afstanden over de snelweg. Ik had de indruk dat de motor daar een beetje tegen zijn limiet aan schurkt, ga je de snelweg op dan moet je dat toch echt in de Sport-Hybrid rijmodus doen. In Eco-Hybrid met automatisch schakelen kan de Hybrid vlot met het verkeer mee; schakelen gaat eerder traag maar de motor is snel genoeg voor secundaire wegen tot 90 km/u en je kan vlot de verkeersflow volgen. Wil je wat forser accelereren, dan moet je overschakelen naar de Sport-Hybrid modus.”
“Qua rijgedrag voelen de Kawa’s snel vertrouwd aan, de prestaties zijn zeker in lijn met de wegligging en ook de remmen doen het goed. Van zodra je de bediening onder de knie hebt, profileert zowel de Ninja 7 als de Z7 zich als een fijne motor voor het kortere bochtenwerk. Ik knap een beetje af op de schakelsnelheid en het bijhorende geluid van de automatische bak, maar ik zie zeker ook positieve punten. Voor hun kleine cilinderinhoud voelen de beide Kawasaki’s toch vrij vinnig aan als je de e-boostknop indrukt, en rijden op kleinere secundaire wegen is een plezier.”
“Te duur, te traag, te weinig fun”
Kris (54) • Rijervaring: +35 jaar • Motor(en): BMW K 1600 GT, KTM 890 DUKE R
“Met hun sportieve looks scheppen deze Hybrids, en zeker de Ninja, hoge verwachtingen – en al helemaal als er tijdens de briefing gewag gemaakt wordt van acceleraties die dankzij de e-boost vergelijkbaar zijn met 1.000cc’s. De Z7 zit naar mijn gevoel redelijk relaxed, de Ninja daarentegen leunt al behoorlijk op de polsen door zijn sportievere houding. Dat laatste zou geen probleem zijn als je op een gegeven moment genoeg snelheid zou kunnen ontwikkelen om de lift van de polsen te kunnen halen, maar dat hebben we niet kunnen ondervinden. De Hybrids zijn wat mij betreft nogal verwarrend, de looks zijn sportief maar de motorisatie is dat verre van. Met name in EV en Eco-Hybrid is het ding niet vooruit te branden, zelfs in die mate dat een beetje proactief anticiperen op het verkeer soms lastig is.”
“Ik begrijp dat het tegenwoordig populair is om elektrisch te rijden en het verbruik laag te houden voor het milieu, maar ik zou als marketingverantwoordelijke de looks van het model eerder afstemmen op de mogelijkheden ervan. Bij de briefing werd er ook over de modellen gesproken als commuters en dat gaat naar mijn gevoel beter samen met de prestaties; die zijn toch echt meer gericht op stedelijk verkeer en kortere afstanden. De looks van een modern classic, urban cruiser of zelfs maxiscooter zouden beter bij de prestaties passen.”
“De wegligging en specifiek de wendbaarheid is wat mij nog het meest beviel aan beide modellen. Ondanks het extra gewicht van de elektrische installatie en de extra lengte bleven de Ninja 7 en Z7 fijn wendbaar en licht bestuurbaar. De remmen vind ik eerder aan de matige kant, maar ze voldoen voor de prestaties van de motor. De Walk Mode is een leuke feature, met name bij het manoeuvreren en parkeren is dit een uiterst handige functie, dat je zonder problemen kan wisselen van vooruit naar achteruit is top. Dit zou naar mijn mening op zowat alle motoren mogen zitten. Hoewel rijden zonder koppelingshendel enige gewenning vergt, zijn het gebruiksvriendelijke motoren.”
“Ik heb me wel wat geërgerd aan het automatische schakelsysteem en de Eco-Hybrid modus: opschakelen doet ‘ie erg snel, terugschakelen gebeurt dan weer erg laat. Ook als je het automatisch schakelen overrulet door de plus- en min knoppen te gebruiken moet je de automatische stand terug manueel inschakelen; handiger zou zijn als die bijvoorbeeld na een aantal seconden terug vanzelf in de automatische stand terechtkomt. Of ik zelf zo’n Hybrid zou kopen? Nee, die kans is absoluut onbestaand. Wat mij betreft zijn ze te duur, te traag en bieden ze te weinig fun – toch de voornaamste reden waarom ik met de motor rij. Ook het gebrek aan opties zoals verwarmde handvatten of cruisecontrole is wat mij betreft een misser.
“De e-boost is verleidelijk”
Sofie (46) • Rijervaring: 3 jaar • Motor(en): Kawasaki Z900
“Ik rij zelf met een Z900 en de zithouding van de Z7 komt daar grotendeels mee overeen. Op de Ninja zit je iets sportiever, wat ook wel leuk is maar wellicht minder geschikt om dagelijks in een stedelijke omgeving mee rond te rijden. Deze Hybrids vragen een gewenningsperiode, schakelen met de flippers voelt in het begin wat raar en de knopjes staan allemaal redelijk dicht bij elkaar. Het vergt aanvankelijk allemaal wat concentratie, maar het went snel. De automatische modus vind ik wel comfortabel, ook het automatisch terugschakelen naar eerste versnelling bij stilstand is handig. Mooi meegenomen is dat de motor niet kan stilvallen … ook al denk je wel dat dat gebeurd is de eerste keer dat de Hybrid automatisch overschakelt naar elektrisch!”
“De verschillende rijmodi laten toe om het rijgedrag en de prestaties aan te passen aan de verkeersomstandigheden. De e-boost in Sport-Hybrid staat vaak verleidelijk te knipperen en het geeft inderdaad een extra boost à la Super Mario Kart. Het vermogen blijft wel redelijk beperkt; dit zijn wendbare motoren voor korte afstanden die je tegen reguliere snelheid aflegt … en zo worden ze ook in de markt gezet, dus dat is goed. De Hybrids zijn niet echt geschikt om te reizen of lange ritten te maken, maar dus wel als commuters. Doordat ze niet al te veel vermogen hebben is de kans op een snelheidsovertreding wellicht ook kleiner, dus dat is goed nieuws.”
“Wat mij vooral bevalt is dat de Hybrid een compacte, wendbare motor is. Doordat de batterij vrij laag en centraal zit, voel je dat extra gewicht totaal niet tijdens het rijden. Ook de Walk Mode is superhandig! Hoewel ik goed met mijn voeten aan de grond kan, blijft manoeuvreren op bijvoorbeeld grind altijd een beetje tricky. Dan komt zo’n Walk Mode waarmee je stapvoets achteruit kan rijden echt wel van pas. Ik woon nu heel dicht bij mijn werk dus het is niet aan de orde, maar mocht ik ooit verder weg gaan werken dan zou ik zo’n Z7 Hybrid wel overwegen. Of je het nu wil of niet, hybride is de motorisatie van de toekomst en Kawasaki toont zich een pionier door een dergelijk goed uitziend en al met al betaalbaar model op de markt te brengen.”
“Let op voor het Hotel California-syndroom”
Tom (56) • Rijervaring: 30 jaar • Motor(en): e-bike
“Het duurt wel even voordat je je draai gevonden hebt op deze goed uitziende en comfortabele Hybrids. De bediening is zeker in het begin niet altijd even intuïtief, gelukkig is het rijgedrag van beide Kawa’s perfect voorspelbaar. De prestaties zijn eerder matig, zo moet je de Hybrid vooral op de autosnelweg hoog in de toeren houden. De e-boost is in die zin erg nuttig omdat die tijdelijk toch een extra shot power verschaft, en dat is vaak welkom bij het inhalen. Al maakt zo’n e-boostfunctie van deze motoren nog geen ‘7’, in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden. In het huidige verkeer zijn het echter allebei geschikte commuters waar je ook wat fun mee kan hebben.”
“Het schakelen met de flippers werkt snel en zonder de minste hapering, dit systeem staat helemaal op punt. Dat kan niet gezegd worden van het automatisch schakelen: in Eco-Hybrid wordt er naar mijn smaak te snel opgeschakeld, het gebeurt ook vrij bruusk en soms mist het automatisch schakelmechanisme wat precisie. Een enkele keer kwam ik zelfs in een tussenversnelling terecht; dit werd wel snel rechtgezet. Verdienen wel een pluim: de remmen, die zijn echt uitstekend! Probleem met deze Hybrids is dat ze van vele markten thuis zijn, maar net daardoor ook nergens echt in uitblinken en het nodige appeal missen. Voor een eerste hybride zijn deze Kawasaki’s best geslaagd, toch blijf ik erbij dat de naamgeving beter kon: een ‘7’ is wel wat te hoog gegrepen.”
“Als vrijetijdsmotor zou ik deze Hybrids niet kopen, daarvoor missen ze te veel karakter. Als commuter bike daarentegen hebben ze heel wat troeven, met name de talrijke combinaties tussen elektrisch, ecologisch en sportief rijden; daar bestaat ongetwijfeld een publiek voor. Toch zijn er nog heel wat zaken om bij stil te staan. Met een motorfiets ga je typisch meer variatie in je snelheid leggen dan met een auto; hierdoor lijkt het recupereren van energie in een batterij een interessante optie. Door het meergewicht van de batterij en de elektrische 9 kW motor worden de sportieve aspiraties van deze motorfietsen echter al snel de kop ingedrukt. Hybride motoren zullen het dus voornamelijk van de gunstige milieueffecten moeten hebben.”
“De – beperkte – ‘full electric’ autonomie kan in de stad een grote troef zijn wanneer de LEZ-wetgeving nog strenger wordt, en bijvoorbeeld op bepaalde plaatsen alle voertuigen op klassieke brandstoffen geweerd zouden worden. Dergelijk zones kan je met deze motor geruisloos elektrisch binnenrijden … maar je raakt er niet meer uit zonder de motor te starten! Let dus op voor het ‘Hotel California’-syndroom: You can check out any time you like, but you can never leave…”
Kawasaki Ninja 7 Hybrid / Z7 Hybrid
• 451cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde paralleltwin – elektromotor: vloeistofgekoelde permanent magneet
• Max. vermogen: 59 pk @ 10.500 tpm / 69 pk @ 10.500 tpm met e-boost
• Max. koppel: 43,6 Nm @ 7.500 tpm / 60,4 Nm @ 2.800 tpm met e-boost
• Gerobotiseerde zesbak (4 versnellingen in EV)
• Sport-Hybrid: de Hybrid draait volledig op de verbrandingsmotor, e-boostfunctie en extra ondersteuning bij volgas (2 kW), alleen manuele transmissie middels flippers
• Eco-Hybrid: EV onder 2.000 tpm, daarboven verbrandingsmotor, geen e-boostfunctie, transmissie automatisch of manueel
• EV: enkel elektromotor, 9 kW, rijbereik ca. 12 km, automatische transmissie, 4 versnellingen
Prijs Ninja 7 Hybrid / Z7 Hybrid: € 13.195,-
Tekst Stefaan Buyze • Fotografie Thierry Dricot