Zero voegt de XB en XE aan zijn gamma toe, twee lichte machines mét offroad mogelijkheden die de jeugd warm moeten maken voor elektrisch rijden. Beide modellen komen in juni 2025 naar Europa.
Zero XB
Met zijn tot 45 km/u begrensde topsnelheid is de Zero XB geschikt voor wie een auto- of bromfietsrijbewijs heeft. Het doel is duidelijk: een jonge doelgroep richting Zero lokken. Het goede nieuws is dat de pubers daarvoor niet meteen hun oma dood moeten kietelen want de adviesprijs van 4.475 euro (identiek in België en Nederland wegens geen BPM op elektrische voertuigen) is best haalbaar.
Het piekvermogen van 10 pk moet in combinatie met een laag gewicht en korte wielbasis moeten volstaan om lol te trappen. De Zero XB staat op 19” wielen en heeft voor en achter hydraulische schijfremmen. De 74 V-batterij heeft een capaciteit van 2,4 kW per uur, is uitneembaar en kan in drie uur opgeladen worden. Over de actieradius zegt Zero nog niks. De eindaandrijving gebeurt via ketting.
Zero XE
Het tweede nieuwe model is de Zero XE die in de A1/B-rijbewijsklasse valt. Deze 20 pk sterke elektromotor lonkt met een 21” voorwiel en 18” achterwiel nog nadrukkelijker naar het onverhard. Om het jeugdig enthousiasme aan banden te leggen monteert Zero de XB van dubbelzuigerremklauwen voor en achter. De 74 V-batterij is eveneens uitneembaar en op te laden in 5,5 uur, maar heeft een grotere capaciteit van 4,3 kWh. De XE zal 6.510 euro kosten.
Daarnaast bevestigt Zero dat de prijzen van de andere modellen (FX, FXE, S, DS, SR, DSR, SR/F, SR/S en DSR/X) en de limited Black Forest uitvoeringen in 2025 niet zullen stijgen.