Kawasaki gaat voor de officiële fabrieksdeelname in het WK Superbike vanaf 2025 de samenwerking aan met het Italiaanse Bimota, het merk waarvan de Japanners niet geheel toevallig grootaandeelhouder zijn. Het doek is nu ook van de straatversie getrokken: de Bimota KB998 Rimini.
De eerste beelden van een testende fabriekscoureur Axel Bassani op de nieuwe Bimota op Jerez (waar hij meteen ook de snelste was…) hebben we inmiddels gezien, maar tijdens de Eicma in Milaan werd dan eindelijk ook het doek van de productieversie van de Bimota KB998 Rimini – zoals de nieuwbakken superbike nu officieel heet – getrokken.
Heel baanbrekend qua design is het niet, maar misschien is dat gezien de vrij extravagante looks van de meest recente Kawa-Bimota’s maar beter ook. Dit oogt in ieder geval heel homogeen.
Jammer genoeg is Bimota (of is het Kawasaki) heel summier met de info, maar we weten dat het 998cc Kawasaki ZX-10RR blok zorgt voor de arbeidsvitaminen. De 998cc vier-in-lijn met titanium Pankl drijfstangen en variabele intlaatkelken is ook in de Bimota goed voor een topvermogen van 200 pk @ 13.600 tpm en 111 Nm @ 11.700 tpm.
We gaan er voor het gemak even van uit dat Bimota het elektronicapakket van de ZX-10RR heeft overgenomen (daar zullen de Italianen toch de vingers niet meer aan branden…) inclusief 6assige IMU, hellingshoekgevoelige TC, bochten-ABS, instelbare motorrem, meerdere ride modes en autoblipper.
Wel zien we dat Bimota het aerodynamisch iets anders aanpakt, met externe winglets in plaats van de in de kuip verscholen sleuven op de ZX-10RR. Ook zien we meer carbon terug, sowieso wat betreft de kopkuip en de winglets. Rijklaar komt de KB998 Rimini daarmee op 195 kilo, een goede 12 kilo lichter dan z’n groene evenknie!
Interessant is natuurlijk vooral het rijwielgedeelte. We hebben het hier immers over Bimota, het merk dat het kneden van een chroommolybdeen buizenframe tot ware kunst heeft verheven.
De framebuizen staan in verbinding met de fraaie swingarm via twee gefreesde alu schetsplaten, inclusief excentrisch verstelbaar swingarmscharnierpunt. Dat laatste stelt de heren en dames van Bimota in staat om de geometrie snel aan te passen. Niet alleen fraai, ook met het oog op de racerij wel interessant.
Showa Balance Free BFF voorvork, Showa BFRC schokdemper (analoog, niet semiactief), gesmede Marchesini wielen en Brembo M50 monoblocs komen rechtstreeks van de ZX-10RR en toppen het rijwielgedeelte af.
Er worden 125 exemplaren geproduceerd voor 24 februari (de eerste SBK-race in Australië), daarna nog 125 in heel 2025 en uiteindelijk het restant van het voor homologatie verplichte totaal van 500 stuks in 2026. Prijs is helaas nog onbekend.