Saroléa? Ga toch fietsen…

Saroléa LE60

Vandaag lanceert het Vlaamse Saroléa de LE60. Nee, geen elektrische motor, maar een speed pedelec. Een fiets dus, en daarmee gaat Saroléa terug naar de roots van het roemruchte merk. Al is het verhaal van de elektrische Saroléa motoren daarmee niet ten einde volgens de fabrikant.

De broers Torsten en Bjorn Robbens kochten in 2009 de merknaam Saroléa en ontmoetten een jaar later Kurt Fierens op het circuit van Mettet. Daar ontstond het idee om zelf een elektrische racemotor te bouwen en er mee naar de Isle of Man TT te trekken, wat in 2014 ook gebeurde.

De SP7 racemachine kende hoogtepunten en diepe dips (één deelname aan de TT viel compleet in het water door softwareproblemen die de SP7 te gevaarlijk maakten om mee te racen), maar die machine moest eigenlijk zowel promotioneel als op vlak van ontwikkeling en betrouwbaarheid het pad effenen voor de Manx7 (een straatlegale versie van de gekuipte SP7) en later ook de N60 (een vette elektrische naked bike).

Saroléa N60

Die twee motoren kwamen er uiteindelijk niet. “Saroléa is gestruikeld over een gebrek aan kapitaal en de complexiteit van het homologatietraject. Daarnaast kan je niet anders dan vaststellen dat het publiek nog steeds niet warmloopt voor grote elektrische motoren. Uiteraard vinden we het jammer dat de Manx7 en de N60 nog niet gewoon rondrijden, maar we hebben die zaak wel netjes afgehandeld. Iedereen die een voorschot voor een van deze motoren had betaald, is tot de laatste euro terugbetaald”, verduidelijkt Bjorn Robbens.

Trevor
Met een markt voor grote elektrische motoren die maar niet onder st(r)oom wou komen en aardig wat volk op de loonlijst zagen Fierens en Robbens zich in 2021 genoodzaakt om uit te kijken naar andere sectoren waarin ze hun kennis over batterijen en elektronica te gelde konden maken.

Trevor DTRe Vince

“We ontmoetten Filip Cordeel van de Cordeel Group, de grote bouwfirma die op zoek was naar batterijen om op bouwwerven de klassieke generatoren op diesel te vervangen. Daarvoor hebben we samen met Cordeel C Battery opgericht waarmee we die gigantische batterijen ter grootte van containers bouwen die op werven geplaatst kunnen worden. Ongeveer gelijktijdig stapten we mee in de ontwikkeling van Trevor, de lichte elektrische fun motorfietsen die wij mee ontwikkelden en in Oudenaarde ook bouwen”, legt Fierens uit.

De mannen zitten dus beslist niet met hun duimen te draaien, maar de goesting om met Saroléa verder te gaan is evenmin verdwenen. Al is er natuurlijk nog altijd dat vervelende feit dat motorrijders nog steeds bijzonder weinig trek hebben in elektrisch rijden.

“Die Manx7, die komt er ooit. Daar ben ik nog altijd rotsvast van overtuigd. En tegen dat de markt er klaar voor is, zal de motor zelf ook weer op een hoger niveau staan. Want als je kijkt welke vooruitgang er in tussentijd geboekt is op vlak van batterijen, dat is best indrukwekkend”, aldus Robbens die naast motorgek ook een fietsfanaat is. Yep, je voelt ‘m al komen…


Markt verkennen
“De eerste Saroléa motor werd in 1901 gebouwd, al was dat eigenlijk een ‘motorfiets’: een fiets met een hulpmotor. Vergelijkbaar met wat de elektrische fiets nu is. Trouwens, vooraleer Saroléa motoren ging bouwen had het bedrijf onder het label Royale Saroléa ook al fietsen geproduceerd”, gaat Fierens terug naar de beginjaren van Saroléa terwijl hij het doek van de LE60 haalt.

Dat is een op zestig stuks gelimiteerde versie (LE = Limited Edition of Light Electric, kies zelf maar) hyperexclusieve uitvoering van de Specter Long Range, een indrukwekkende speed pedelec met een middenmotor en een voorwielmotor die in Wondelgem bij Gent ontwikkeld en gebouwd wordt. De LE60 wordt vanaf vandaag te koop aangeboden en Saroléa heeft er al twaalf klaar staan voor de eerste klanten die 14.000 euro veil hebben voor dit juweel op wielen.

Saroléa LE60

“De LE60 dient voor ons een dubbel doel. Enerzijds willen we ermee het signaal geven dat Saroléa er wel degelijk nog altijd is en dat wij blijven verder werken. Met de LE60 willen we het merk Saroléa onder de aandacht houden. Anderzijds is het onze eerste stap op de markt van elektrische fietsen en met de LE60 willen we kijken wat een merk als Saroléa op die markt kan betekenen. Dankzij de samenwerking met Specter konden we het ontwikkelingstraject tot tien maanden beperken, wat naar industrienormen bijzonder kort is. Maar met alle kennis op vlak van batterijen en elektronica die we in huis hebben kunnen we op termijn meer elektrische fietsen ontwikkelen”, besluit Kurt Fierens.

Deel

Gerelateerde artikels

Royal Enfield Bear

Gratis check-up bij Royal Enfield

Royal Enfield lanceert ook dit jaar weer de New Season Kickstarter-campagne, waarbij je als eigenaar je Enfield gratis kunt laten nakijken zodat je helemaal klaar