Museumtip: Motos Made in Spain

Motos Made in Spain

Kom je deze zomer jaar toevallig in de buurt van Madrid? Plan dan zeker een bezoekje aan Motos Made in Spain in, een geweldig motormuseum op een boogscheut van het stadscentrum.

Want wat er te zien is, is redelijk hallucinant. In een periode van minder dan vijf jaar zijn de initiatiefnemers erin geslaagd om bijna vierhonderd tot in de puntjes gerestaureerde motoren te verzamelen in een voormalige zeep- en parfumfabriek. Het unieke aan die locatie is dat een groot stuk van het plafond uit glas bestaat zodat je de motoren in daglicht kunt bekijken.

“Alle motoren die in de grote zaal staan, zijn gerestaureerd en rijklaar. Omdat van veel machines de banden al lang niet meer te koop zijn, pompen we iedere week van een kwart van de motoren de banden op. Zo doen we wekelijks onze ronde doorheen de tentoonstelling, zodat de banden van alle motoren minstens één keer per maand worden bijgepompt. Daarmee voorkomen we dat ze langzaamaan leeglopen, het rubber versterft en we de banden moeten vervangen en daarmee in de problemen komen”, verduidelijkt de gids die gelukkig Engels spreekt.

Motos Made in Spain

Bezoek je op eigen houtje het museum, dan zal je (voorlopig toch) wel een aardig mondje Spaans moeten spreken. De audiogids en de infopanelen zijn immers nu nog enkel in het Spaans beschikbaar, tegen de zomer zou al die informatie ook in het Engels beschikbaar moeten zijn. Naast de bijna vierhonderd tentoongestelde motoren claimt de curator in de magazijnen over nog eens 1.500 machines te beschikken. Om al die motoren tot museumstaat te restaureren, heeft Motos Made in Spain een rijk uitgeruste eigen werkplaats.

Naast de verwachte Ossa’s, Montessa’s en Bultaco’s komen veel motoren aan bod van merken uit andere Europese lidstaten, die om een of andere reden een speciale link hebben met Spanje. Supercool is dat brandstoffengigant Repsol in een aparte ruimte een aantal motoren heeft samengebracht uit de rijke sponsorgeschiedenis van het merk.

Komen daar aan bod: de rally-KTM’s van Marc Coma, enkele ultra-unieke trialmachines van levende legende Tony Bou en racemotoren van Angel Nieto, Carlos Cardus, Dani Pedrosa, Mick Doohan en, jawel, Marc Márquez.

Alle info over het museum vind je op motosmadeinspain.com  

Deel

Gerelateerde artikels

BMW R 12 G/S

BMW R 12 G/S: hightech klassieker

In 1980 introduceerden de Duitsers het concept van een enduro met cardanaandrijving, et voilà: de legendarische BMW R 80 G/S was geboren. Vijfenveertig jaar later