Aanremmen en insturen

Rijtips

Nu we de noodstop onder de knie hebben en ook kunnen remmen en uitwijken, is het tijd om dieper in te gaan op aanremmen en insturen: hoe haal je de snelheid eruit om vloeiend een bocht in te sturen? Net als bij de noodstop respecteren we ook bij het aanremmen de verhouding van 80 % voorrem en 20 % achterrem. Hoewel er heel wat motorrijders zijn die aangeven dat ze hun achterrem bijna nooit gebruiken, hou ik het rempedaaltje er toch graag bij omdat het een belangrijke rol speelt in de balans van je motorfiets. Tenslotte zijn deze rijtips gericht op defensief rijden en ook bij het insturen van een bocht wil je een zo evenwichtig mogelijke motorfiets.

Kom je bij een bocht aan, dan is het zaak om een analyse te maken van het verdere verloop ervan. Op de openbare weg kan dat soms lastig zijn, maar gelukkig liggen er in de omgeving heel wat tips en hints besloten: volgens welk traject staat er een bomenrij of een reeks verlichtingspalen opgesteld, hoe zit het met niveauverschillen, heb je alle zijstraten in de gaten… Alle beetjes kunnen helpen, zeker bij het aansnijden van blinde bochten. De stelregel is dat je de snelheid aanpast aan hetgeen je (niet) ziet. Dat noemen we de informatiefase en daarmee heb je meteen de eerste én belangrijkste fase bij het nemen van een bocht, want op basis van deze informatie kunnen we inschatten hoeveel snelheid je uit de motor moet halen. Dat doe je door gas te lossen, de koppeling in te knijpen en progressief te remmen.

De volgende fase is de neutrale fase: het moment tussen gas lossen en remmen. Op het circuit probeer je die fase uiteraard zo kort mogelijk te houden, op de openbare weg ligt het echter iets ingewikkelder omdat je met meer factoren rekening moet houden. Het spreekt voor zich dat je bij het aanrijden van een dichtdraaiende bocht sneller het gas lost en met een behapbare snelheid de situatie probeert in te schatten en op basis daarvan gaat remmen. Bij een mooi open en overzichtelijke bocht wil je dan weer zo veel mogelijk snelheid meenemen om ten volle te kunnen genieten van het nemen van hellingshoek. Want hellingshoek, dat is – voor mij althans – wat motorrijden zo mooi maakt.

Deel

Gerelateerde artikels

Rijtips

Defensief rijden

Defensief motorrijden heeft alles te maken met perceptie. Ook al ben je een doorwinterde en geoefende rijder, de kunst is om constant na te denken

Rijtips

BRAVOK

Een klassiekertje voordat we de motor weer van stal halen en er opnieuw vol invliegen: een check van je motorfiets. Die kan je makkelijk afvinken

Rijtips

Winterstalling

Nu Koning Winter weer de kop opsteekt, kiezen heel wat motorrijders ervoor om de motor op stal te houden; het uitgelezen moment om ‘m een