Er leek geen vuiltje aan de lucht voor Marc Marquez tijdens de openings-GP in Thailand. De Spanjaard had de Sprint al gewonnen op zaterdag. Toen hij op zondag van pole vertrok, bouwde hij in een mum van tijd een voorsprong op van 1,4 seconden op z’n broer Alex. O ja, en hij zette de snelste ronde van de race neer in de vierde ronde met een 1.30,637.
Net op het moment dat iedereen zich opmaakte voor een rode Ducati met startnummer 93 die aan de horizon zou verdwijnen, veranderde alles. De zesvoudig MotoGP-kampioen remde in de zevende ronde af in bocht 3, keek over zijn schouder en liet Alex voorbij op het rechte stuk. Technisch problemen, schakelfout?
Toen de oudste van de twee broers echter direct weer snelheid maakte en in het achterwiel van Alex dook, werd duidelijk dat dit een bewuste actie was. Met Alex op kop, daalde het racetempo aanzienlijk, van 1.30 naar 1.31. Ergo: Marc ging expres langzamer rijden. Reden? Om de bandenspanning binnen de gestelde limiet te houden. MotoGP-rijders moeten gedurende 60% van een grand prix-afstand een bandenspanning van meer dan 1,8 bar hebben. Voor sprintraces geldt dezelfde vereiste slechts voor 30% van het aantal ronden. Vandaar dat Marquez het zich kon veroorloven om op zaterdag wel vooraan te rijden.
Marc Marquez was zichtbaar ‘in control’ en behield tot vier ronden voor het einde de tweede plek. Daarna vond de zesvoudig MotoGP-kampioen het wel welletjes en passeerde zijn jongere broer. Het dashboard gaf aan dat hij aan het einde van de race een veiligheidsmarge van slechts drie ronden had. Perfect getimede actie dus.

Marc reed in de beginfase continue onder de 1,8 bar en had geen andere optie dan zijn broer voor te laten gaan. Terwijl hij in de vuile lucht van Alex reed, schoot zijn bandenspanning weer omhoog waardoor hij aan de goede kant van de regeltjes bleef. Klein gelukje was wel dat Bagnaia het gat niet kon dichten. Daardoor kon Marc zelf timen wanneer hij weer het initiatief zou nemen. Eenmaal terug aan de leiding zette de oudste Marquez meteen een 1.31,228 op de klokken. Uiteindelijk finishte hij met 1,7 seconde voorsprong.
De 32-jarige coureur had zich natuurlijk makkelijker kunnen maken. Als hij en zijn team beter hadden geanticipeerd op het feit dat hij het merendeel van de wedstrijd aan de leiding zou rijden, hadden ze daar de bandenspanning meteen op kunnen aanpassen.
Marquez was eerlijk na afloop: “Ik ben nieuw in het team en ze moeten me nog leren kennen. Soms verander ik mijn rijstijl tijdens de race. Ik heb mijn rijstijl veranderd omdat ik op dit circuit op twee tot drie verschillende manieren toch dezelfde rondetijd kon rijden. Ik wilde daarom de voorkant niet te veel pushen. Misschien was na het veranderen van de rijstijl de druk niet de juiste, dit zijn leermomenten voor de toekomst.” Feit is wel dat we een Marc Marquez gezien hebben die in z’n eerste GP voor het Ducati fabrieksteam van begin tot einde de wedstrijd volledig controleerde. Een verontrustend gegeven voor de concurrentie…
Fotografie: Gold & Goose