Binnenkort verkrijgbaar: Brixton Crossfire 500 (X)

Brixton had op de EICMA-beurs van 2018 (en 2019, nu we erover nadenken) al meer dan een tipje van de sluier gelicht, maar nu verschijnt de Oostenrijks-Chinese coöperatie (onder de vleugels van KSR Group) eindelijk echt met z’n retro halveliter op de bühne. Van de erg herkenbare X-tank, over de (mat)zwartgelakte details, frame en blok, tot de vormgeving van het zadel, de retro tankdop en de alu beschermranden op de radiator – de Crossfires hebben alvast de looks om binnen en buiten de stadswallen de nodige bewonderende blikken te scoren. 

 class=

A2-twin
Maar ook onder die betrekkelijk aantrekkelijke pels schuilt een troefkaart: het pruttelend hart van de Crossfire 500 is een volledig nieuw ontwikkelde, watergekoelde 486cc DOHC paralleltwin, die ontwikkeld werd in het hoofdkwartier in Oostenrijk, maar geproduceerd werd bij een Chinese partner. Met een vermogen van 48 pk ofte 35 kW, past de Crossfire 500(X) perfect binnen de geldende A2-wetgeving. Aanvankelijk zal de nieuwkomer met Euro4-normering afgeleverd worden, wat eind 2020 wordt aangepast naar Euro5. Euro5-klaar, met andere woorden.

 class=

A-componenten
Kwestie van potentiële kopers over de streep te trekken, trekt Brixton voluit de kaart van herkenbaar- en vertrouwdheid. Zo worden de rubbers om de alu spaakwielen geleverd door Pirelli (Angel ST voor de 500, MT60 voor de 500X), komt de instelbare vering van KYB en werd het ABS bij Bosch geshopt. Het (radiale) remsysteem – dat volgens Brixton identiek is aan het setje op de KTM 790 Duke – is dan weer ontwikkeld door de inmiddels goed ingeburgerde fabrikant J.Juan. Aangevuld met ledverlichting rondom (inclusief subtiel ingewerkt logo in de koplamp), een volledig RVS-uitlaatsysteem, en een knap, negatief LCD-dashboardje.

X-factor
De meer stadsgerichte Crossfire 500 krijgt met de Crossfire 500X ook meteen een stoerder broertje op de markt. Die versie pakt uit met een iets ruwer uiterlijk – grover bandenprofiel, een breder stuur, een ander zadel en een kentekenplaathouder die in het verlengde van het zadel is gemonteerd (in plaats van op de swingarm).

De Crossfires zijn – na enig oponthoud door COVID-19 – momenteel in productie. De eerste modellen worden in augustus 2020 in beide kleurstellingen – mat zilver of mat zwart – bij de Brixton-dealers in Europa verwacht. Voor 5.999 euro neemt u een Crossfire 500 mee naar huis, de Crossfire 500X moet 6.299 kosten. Meer info vindt u bij uw dealer of op de website van Brixton

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100 DCT

Onboard: Honda NT1100 DCT

Onlangs stelde Honda de vernieuwde NT1100 met elektronische vering en DCT automatische versnellingsbak voor in Malaga. Daags na het noodweer dat de regio teisterde lagen