Voor de test van de Morbidelli T352X en T502X ben ik nog eens een halve dag heen en een halve dag terug in een vliegtuig gaan zitten. Als er Chinese motoren getest moeten worden, ben ik om een of andere reden meestal de Chinese vrijwilliger met dienst. Al maal ik daar niet om, van een beetje horizonverbreding is nog nooit iemand slechter geworden.
Toen ik de eerste avond mijn jetlag lag weg te zappen in een comfortabele hotelkamer op de tiende verdieping van een nagelnieuw hotel in een buitenwijk van miljoenenstad Chengdu (je hoefde maar met je voet langs het porselein van de toiletpot te zwaaien of het deksel ging al automatisch open!) kwam ik uit bij een interessant interview met de Amerikaanse econoom Jeffrey Sachs op een of andere Chinese zakelijke televisiezender. Zegt de naam Jeffrey Sachs je niks: de man studeerde cum laude af aan Harvard, adviseerde meerdere regeringen bij de overgang van communisme naar kapitalisme en was van 2002 tot 2006 adviseur voor de Verenigde Naties. Niet de eerste de beste smurf dus.
“Feit is dat China tot 1980 een arm land was, 45 jaar later is het een grootmacht waar iedereen rekening mee houdt en ze zijn zo ver geraakt omdat er een plan was.”
Professor Sachs zat er een beetje mee in zijn maag dat er vanuit Amerika en Europa veel negatiefs geschreven wordt over China, vooral over het feit dat de Chinezen hun economische vooruitgang zo rigoureus nastreven dat het milieu eraan ten onder gaat. “Veel van die berichtgeving is gebaseerd op onwetendheid. Dat die journalisten eens komen kijken hoe het eraan toegaat in China, dan zullen ze zien wat hier allemaal gerealiseerd wordt”, stelde de man kordaat. Waarop ik mij toch een beetje gevleid voelde. Alsof ik mijn nieuwsgierigheid naar hoe de Chinezen alles aanpakken door hem gewaardeerd zag. De rest van Sachs’ betoog gaf me dan weer een ander gevoel. Niet dat ik wakker lig van de geopolitieke machtsverhoudingen of tijd heb om overal ter wereld tegen onrecht te gaan manifesteren. Al vind ik het als kleine garnaal wel leuk om een beetje te volgen wat er in de wereldzee rondom mij beweegt.
“Feit is dat China tot 1980 een arm land was. Vijfenveertig jaar later is het een grootmacht waar iedereen rekening mee houdt en ze zijn zo ver geraakt omdat er een plan was”. Aldus professor Sachs die meteen ook de rekening van de rest van de wereld maakte. “China telt 1,4 miljard inwoners, da’s ongeveer evenveel als in heel Afrika wat nu nog steeds een arm continent is. Als die Afrikanen met z’n allen uit de miserie willen geraken, dan zit er slechts één ding op: samenwerken en samen een plan volgen.
Van hetzelfde laken een pak voor Europa, goed voor 425 miljoen inwoners maar helemaal het noorden kwijt. Decennialang heeft Europa naar Amerika gekeken voor zijn houding op het internationale toneel. Als de Amerikanen vonden dat er oorlog gevoerd moest worden, dan deden de Europeanen mee. Met de huidige Amerikaanse president aan het roer durven de Europeanen de Verenigde Staten niet meer blind te volgen. Maar voor een eigen, krachtige en eensgezinde stem zijn de staten in het Europees parlement veel te verdeeld. Waardoor Europa op geopolitiek gebied hopeloos achterop dreigt te geraken.” Nou, die boodschap kwam toch wel eventjes binnen. Ook al toen ik de volgende ochtend de grote baas van de Keeway Group (waartoe Morbidelli behoort) hoorde zeggen dat het de bedoeling is om tegen 2028 jaarlijks één miljoen Morbidelli’s te bouwen in Chengdu. Eén miljoen. Ieder jaar.
Zoek in het novembernummer trouwens niet naar de rijindrukken van de T352X en de T502X. Die zal ik later dit jaar in Vlaanderen nog eens moeten testen. Want motorpresentaties organiseren, daar hebben ze in China echt nog geen kaas van gegeten.
Geniet van de herfst, veel plezier op de motor.
Bart De Schampheleire
-Voorwoord Motorrijder November 2025