De Aprilia Tuareg wordt al een tijdje aangekondigd. Welaan, zie hier de volgende telg in het Aprilia 660-verhaal.
We hebben er op de Eicma al op een 30 centimeter naast gestaan, maar toen zat die in een soort kooi met een een volledige plantentuin eromheen, zodat je enkel details kon zien. Maar nu zijn de officiële beelden eindelijk gelost. En de eerste gedachte is meteen: De Yamaha Ténéré 700 heeft een rechtstreekse concurrent en daar zijn wij blij om. Niet omdat we iets tegen de Yamaha hebben, wel integendeel, maar omdat een concurrent die nog maar een beetje in de buurt komt, laat staan nog leuker is, de motorwereld er enkel maar beter op maakt.
De cijfers. Met 187 kilogram, 80 pk en 70 Nm ligt de Aprilia ook helemaal in de lijn van de Ténéré, met een rijklaar gewicht dat mede door een tankinhoud van 18 liter (2 liter meer dan de Ténéré) misschien net een tikje hoger zal liggen, maar qua vermogen een pk of 7 beter doet. Qua koppel lopen ze elkaar niet of nauwelijks, waarbij dient gezegd dat we vermoeden dat de Tuareg ten opzichte van de RS660, waar het blok vandaan komt, wellicht veel meer kracht onderin zal tonen, gezien de RS660 een topvermogen heeft van 100 pk. Teruggetuned voor meer gespreid vermogen en kracht onderin heet zoiets.
Aprilia maakt ook gewag van instelbare veren voor en achter, iets wat je op de Ténéré moet ontberen, met 240 mm aan veerweg. Daarnaast krijg je ook een TFT-display, waar de Ténéré het met een LCD-scherm moet stellen en een hoop meer elektronica met 4 rijmodi. Nu is het gebrek aan elektronica op de Ténéré één van de dingen die ‘m want ons betreft zo leuk maken, maar goed.
Het profiel van beide motoren kan je ook bijna over elkaar leggen, waarbij ook Aprilia vol voor de Dakar-look is gegaan, met een iele kopkuip, en verder zo weinig mogelijk dat gewicht kan aanslepen of kapot kan gaan bij een crash.
Veel, zoniet alles zal afhangen van de prijs, maar daarover is nog niks bekend. Maar dat we uitkijken naar een test met de Tuareg 660, al dan niet met een Ténéré ernaast mag een feit heten.