Vloeistofgekoelde paralleltwin, 4 kl./cil | 659cc | 80 pk | 860 mm | 204 kg | 18 l | € 12.699,-
Oké, de Tuareg monocilinder waarmee Aprilia in de jaren tachtig van de vorige eeuw zijn graantje probeerde mee te pikken van de ontploffende allroadmarkt is een motor die waarschijnlijk niet vaak bovenaan de lijst van droommotoren te vinden is. Maar de Tuareg 660 die de motorbouwer uit Noale begin 2022 lanceerde is andere koek. In de nieuwe Dakar Podium-kleurstelling ziet de Tuareg er niet alleen fantastisch uit, onder de kuipdelen zit ook een motor die verduveld slim in mekaar zit. De nadrukkelijk op koppel getunede 660cc paralleltwin is uitermate bruikbaar op het onverhard, het rijwielgedeelte met lange veerwegen en grote wielen (21” voor, 18” achter) zorgt ervoor dat je probleemloos over elk obstakel rolt. Om de zithoogte laag te houden ontwikkelde Aprilia een compact carter voor het blok, lekker slim. Nog slim is het enorm uitgebreide elektronicapakket dat zich uiterst intuïtief laat bedienen. Kwestie dat je ’s nachts droomt van je motor en vooral niet ligt te woelen over het vraagstuk hoe je de motormapping moet aanpassen of de dagteller op nul moet zetten.