Ducati Panigale V4 R: geavanceerder dan ooit

Ducati Panigale V4 R

Met de Panigale V4 S zijn we bij de zevende generatie sportmachines van Ducati aangekomen, hoog tijd dus om ook het nog circuitgerichtere WK Superbike homologatiemodel, de V4 R, naar dit tijdperk te brengen.

Ducati pakte als basis de V4 S, met het frame, dubbelzijdige swingarm, veel elektronica en de nieuwe aerodynamica, en zette alles eens flink op punt. Lees: op race specs. Een ontwikkelingsproject dat werd uitgevoerd door het legertje Ducati Corse ingenieurs, data-analisten en andere experts die nauw betrokken zijn bij het Superbike- en MotoGP-project.

Ducati Panigale V4 R

Motorblok
De Desmosedici Stradale V4 R heeft een cilinderinhoud van 998cc, geheel conform de homologatieregels van het WK Superbike. Intern zien we veel van dezelfde aanpassingen die ook het niet-R-blok van de V4 S kreeg, met lichtere cilinderkoppen, nieuwe drijfstangen en een nieuwe krukas voor verbeterde inertie, om de rijder te verzekeren van betere tractie en meer controle over de grip aan het achterwiel.

Ook de intake en het profiel van de uitlaatnokkenassen zijn overgenomen uit de V4 S, waardoor er nu net iets meer tijd voor de ontbranding in de verbrandingskamers is. Verder is het injectiesysteem verbeterd om ook bij lagere toerentallen efficiënter te werken, de luchtintake maakt nu gebruik van een polyester luchtfilter voor een betere airflow.

Ducati Panigale V4 R

Het maximumvermogen blijft – ondanks al die aanpassingen – net als op de vorige generatie V4 R op 218 pk, al ligt dat topvermogen wel 250 toeren per minuut verder, nu bij 15.750 tpm. Het maximale koppel piekt op 114,5 Nm @ 12.000 tpm, de toerenbegrenzer grijpt in de zesde versnelling pas in bij 16.500 tpm.

Monteer je het titanium raceuitlaatsysteem van Akrapovič, dan nemen vermogen en koppel toe naar 235,5 pk @ 15.750 tpm en 119 Nm @ 12.000 tpm. Bijkomend voordeel van dat systeem is dat je ook nog eens 6,6 kilogram gewicht verliest. Het totaalgewicht in raceconfiguratie en een lege tank komt daarmee uit op 180 kg. Gebruik je ook nog Ducati’s eigen Ducati Corse Performance Oil, dan kan je het vermogen nog verder oppompen naar een zotte 239 pk. Overigens kwam de vorige generatie V4 R met raceuitlaatsysteem en die speciale olie uit op 240,5 pk. Met dank aan Euro5+, wellicht.

Ducati Panigale V4 R

Standaard is de straatlegale V4 R uitgerust met de Ducati Racing Gearbox (DRG), een raceversnellingsbak met Ducati Neutral Lock (DNL). Concreet: de neutraalstand bevindt zich onder de eerste versnelling in plaats van tussen de eerste en tweede versnelling; waardoor er geen remvermogen verloren gaat tijdens de laatste, meer delicate remfasen bij het ingaan van bochten in de eerste versnelling.

Dankzij DNL kom je nooit ongewenst in de neutraalstand terecht; wil je de machine in neutraal zetten dan gebruik je de DNL-schakelaar op de rechterstuurhelft. Dat is trouwens een vergelijkbare handeling met hoe echte coureurs dat doen in het WK Superbike en MotoGP, zo voel jij je ook helemaal het mannetje/vrouwtje. Wel even aan denken als je weer de pits inrijdt… Verder kreeg de zesde versnelling een grotere ratio waardoor je nu een topsnelheid kan bereiken van 318,4 km/u. In de raceconfiguratie stijgt dit zelfs naar 330,6 km/u.

Ducati Panigale V4 R

Aero en rijwielgedeelte
De langere winglets zorgen voor meer downforce in een rechte lijn, kers op de taart zijn de ‘corner sidepods’, regelrecht afkomstig uit de MotoGP en voor het eerst goedgekeurd voor gebruik op straat. De sidepods zijn een soort luchthappers die vooraan de onderkant van het kuipwerk zitten, vlak achter het voorwiel. In tegenstelling tot winglets werken de sidepods juist in de bochten, waarbij ze voor meer grip zorgen. De acceleratie bocht-uit is dan ook verbeterd door die sidepods, waardoor de motor sneller op het gas kan en een stabielere lijn kan behouden zonder veel input van de rijder. In het design van de V4 R is ruimte gemaakt voor een dynamische luchtinlaat, waardoor er meer zuurstof aangezogen kan worden en onder hogere druk bij de motor kan komen. Dit verbetert de prestaties van het motorblok met name op hoge snelheid, waarbij er op topsnelheid wel 1,3 pk gewonnen wordt.

Ducati Panigale V4 R

Het aluminium frame met 40 procent minder laterale stijfheid is overgenomen van de Panigale V4 S, dus inclusief Ducati’s Hollow Symmetrical Swingarm, een opengewerkte dubbelzijdige achterbrug, die 37 procent minder stijf is dan de vorige, enkelzijdige swingarm. Waarom het hele zaakje zoveel minder stijfheid moet krijgen? Dat is het resultaat van opgedane ervaring in de MotoGP en het WK Superbike, waarin rijders om meer feedback van de motor vragen onder extreme hellingshoek. De dubbelzijdige swingarm zorgt voor meer grip in de verschillende bochtenfasen, maar ook voor een betere stabiliteit.

Overigens is de Panigale V4 R op veel manieren instelbaar, neem bijvoorbeeld de aanpasbare hoogte van het swingarmscharnierpunt. Net als bij de vorige generatie is de rijhoogte aan de achterkant instelbaar via de ophanging, maar nu wel over een groter bereik. Dit doe je via de link van schokdemper naar swingarm. Qua vering zien we vooraan een Öhlins NPX25/30 upside-down voorvork, achter zit een TTX36 monoshock met hydraulische veervoorspanning. Standaard is er ook een Öhlins SD20 stuurdemper gemonteerd. Brembo Hypure vierzuigerklauwen en 330 mm schijven zorgen vooraan voor het betere stopwerk.

Ducati Panigale V4 R

Vijfspaaks gesmede aluminium wielen worden standaard voorzien van Pirelli Diablo Supercorsa SP V4 banden. Voor het circuit kan je dezelfde Pirelli’s monteren die worden gebruikt in het WK Superbike, zonder enige andere aanpassing aan de motor te hoeven doen.

Elektronica
Het gecombineerde remsysteem met bochten-ABS gooit op de standaard Panigale V4 al hoge ogen, op de R-versie krijgt de Panigale daar met Race Brake Control ook nieuwe, op prestaties gerichte gecombineerde remstrategieën bovenop, plus de uitbreiding van DVO naar motorremcontrole. Ter herinnering: DVO of Ducati Vehicle Observer simuleert de input van tientallen sensoren en verwerkt dat tot een algoritme waarmee de aansturing van de elektronica verfijnd kan worden.

Ducati Panigale V4 R

In het bijzonder maakt Race Brake Control een veel groter gebruik van de achterrem mogelijk in vergelijking met de Panigale V4, dankzij een nog nauwkeurigere berekeningsmethode, ondersteund door het nieuwe motorremcontrolesysteem waardoor remmen op de motor nog progressiever en voorspelbaarder wordt. Alle telemetriegegevens komen samen in het (optionele) Ducati Data Logger-systeem, kwestie van de tijd die je kwijt bent aan het perfectioneren van je set-up te verminderen en sneller in het zadel te kunnen kruipen.

Het elektronicapakket is sterk uitgebreid ten opzichte van de vorige generatie, die systemen kennen we inmiddels van de huidige generatie Panigale V4, op de R-versie dus uitgebreid met Race Brake Control en het nieuwe motorremcontrolesysteem via DVO. Ook het 6,9 inch TFT-dashboard kennen we al van de Panigale V4. Er zijn twee verschillende configuraties: Road en Track. Die laatste toont ook een Grip Meter die een indicatie geeft van het gripniveau.

Ducati Panigale V4 R

Accessoires
Die zijn er uiteraard ook in overvloed. Het DAVC Race Pro softwarepakket bijvoorbeeld, waarmee je als een volleerd ingenieur kalibraties en regelstrategieën kan optimaliseren voor circuitgebruik. Dit pakket moet wel gebruikt worden in combinatie met slicks of regenbanden. Verder zien we het Ducati Data Logger data-acquisitiesysteem, carbonvelgen, de PRO en PRO+ voorrempakketten, racekuipen, voetsteunen etc. Mocht je nog wat geld overhebben, tenminste, want de Panigale V4 R moet natuurlijk wel wat kosten. In België heb je de Panigale V4 R voor 43.990 euro, in Nederland betaal je € 49.990,-.

Deel

Gerelateerde artikels

Het najaar is zo stilaan weer in zicht, maar het is niet allemaal kommer en kwel want de herfst, dat

En jawel, ook de voorbije week probeerden verschillende motormerken onze aandacht vast te houden tot ze binnen een dikke maand

In het weekend van 11 en 12 oktober vindt in het Britse Staffordshire de jaarlijkse Classic Motorcycle Mechanics Show plaats.