Hoe herstelt de Belgische motormarkt zich na corona?

Hoewel de inschrijvingen over de periode januari-juni nog verre van op ‘t niveau zitten van 2019 (-12,13 %), vertoont de Belgische motormarkt toch tekenen van stevig herstel. In juni – nota bene de eerste volle maand waarin motordealers opnieuw konden verkopen na de gedwongen sluiting tussen half maart en half mei – viel zelfs een opmerkelijke stijging te noteren. Van 2.759 nieuw ingeschreven motoren in juni 2019, groeide dat aantal tot 4.218 stuks in 2020. Een sprong voorwaarts van maar liefst 52,88 procent.

Exponent van die groeispurt is Yamaha, dat in juni laatstleden 632 motoren aan de man wist te brengen. Een cijfer dat niet enkel 233 stuks hoger ligt dan een jaar eerder, maar ook z’n halfjaarcijfer boven de rode zone tilt: in de cumulcijfers haalt Yamaha een indrukwekkende meerverkoop van 21 stuks (+1,13 %) over de eerste zes maanden van 2020, ten opzichte van 2019. Daarmee wordt het niet enkel koploper qua nieuwe inschrijvingen, maar is het ook een van de twee merken in de huidige top 10 die uit de negatieve getallen blijft. De enige andere staat op nummer 10, Kymco
(+49 stuks, +15,41 %).

In juni 2020 worden de nieuwe inschrijvingen dus aangevoerd door Yamaha met 632 motoren (+ 233 stuks, +58,40 %), gevolgd door BMW met 408 stuks (+94 stuks, +29,94 %) en een bronzen plak voor Honda dat 389 nieuwe registraties telde (+42 stuks, +12,1 %). Die top drie staat ook in de cumulcijfers te lezen, zij het met stevige verliezen voor zowel BMW als Honda (respectievelijk -16,07 en -27,20 %).

Laat ons hopen dat de sterke remonte van Yamaha alvast een hoopgevende richting aanduidt voor de andere motormerken voor de komende zomermaanden. Fingers crossed!

Nieuwe inschrijvingen juni 2020:

 class=
 class=

Cumulcijfers nieuwe inschrijvingen (januari – juni 2020)

 class=
 class=

Bron: FEBIAC

Deel

Gerelateerde artikels