Spartaans. Zo kan je het zicht van de BMW R nineT Scrambler noemen, gezeten in z’n gestikte zadel. Maar zoals we zelf ver-vaarden: less is more. Geen ingewikkelde knoppen en toestanden, gewoon op de weg letten in plaats van honderden kilometers proberen jouw ideale veerafstelling te zoeken. De elektronica op de Scrambler werd ook doelbewust minimaal
gehouden zodat custombouwers makkelijk dingen kunnen slopen zonder nadien huilend bij een BMW-dealer te moeten aanklop-pen.
Geschreven door Pieter Ryckaert Foto BMW
1. Deze spiegel dient om te kijken of je baard goed geschoren is.
2. De koppeling is licht te bedienen zodat je ook met je linkerhand je gemberthee kan vasthouden.
3. Veel info buiten tripmeters, totale kilometerstand en klok is er niet te vinden op het dashboard. Als je handvat-verwarming hebt, kan je de stand daarvan ook nog aflezen. Wie een toerenteller wil, kan die ook bestellen. Alle elektronica daarvoor ligt klaar.
4. Die 220 op de snelheidsmeter zie je toch nooit, met je open helmpje.
5. Je kan ABS en tractiecontrole uitzetten. Die laatste enkel als de ABS ook eerst is uitgezet en je de knop 5 seconden indrukt.
6. Knipperlichten voor wie wil aangeven welke richting hij uit wil met z’n leven, gezeten op de Scrambler.
7. Gevaarknipperlichten voor als je de ‘surf’ even wil checken langs de kant van de weg.
8. De start-/dodemansknop doet de boxer schuddebuiken. Of laat hem daarmee ophouden.
9. Om de luizige honden van je surfbuddies uit de weg te toeteren voor ze in je optionele spaakwielen draaien.
10. Voor die koude ochtenden die zo kenmerkend zijn voor de Lage Landen schakel je best de handvatverwarming in.
11. Deze spiegel dient dan weer om te checken of je vetkuif nog in plooi ligt als je je helm afzet.
12. Hier gaat normaal de sleutel, tenzij die op de bodem van de zee ligt na het surfen.