In deze rubriek nemen we je mee aan boord van bijzondere of nieuwe motoren. Deze keer kruipen we in het zadel van de Kawasaki ZX-10R, die we zonet na een uitputtende racesessie in de pitsstraat van Sepang hebben geparkeerd. We komen er even tot rust en kijken wat voor fijns er allemaal op het dashboard van de nieuwe Ninja te vinden is.
Geschreven door Steven Casaer Foto Kawasaki
1. Mocht je niet meekunnen met je maten op het circuit, dan herinnert de blauwe vlag op je tank er je niet al te discreet aan dat het in elk geval niet aan de motor kan liggen. Dat deze ZX-10R een rechtstreeks afgeleide is van de WK Superbike-motor is geen geheim, ook al zou het in principe omgekeerd moeten zijn!
2. De kuipruit staat vast. Door twee extra steunpunten aan
de bovenkant is het gedaan met flapperen in de wind.
3. De Öhlins Mechatronicstuurdemper ziet er goed uit en werkt ook zo. Hij wordt onder controle gehouden door de ECU, die dan weer rekening houdt met het toerental, de gasstand, de snelheid en de gekozen versnelling. En het trillen van je armen aan +200 km/u, wordt daar ook rekening mee gehouden?
4. De knoppenunit is nog dikker dan voorheen, maar is helaas minder intuïtief te bedienen. Om de tractiecontrole uit te zetten, moet de motor stilstaan, dus dat moet je even tussen de sessies door doen. De motorrem kun je wel aan het stuur verzetten, dus daarvoor moet je al geen pc meer aan de Ninja hangen.
5. Een ‘gewoon’ digitaal dashboard zonder kleurenscherm. Vijf jaar geleden was het state of the art, nu is het alweer oldskool… Maar wel efficiënt! In de lagere versnellingen heeft de toerenteller wel moeite om te volgen. Je moet dus niet vragen hoe snel deze ZX-10R door zijn toeren jaagt.
6. Even technisch: het balhoofd, weliswaar onzichtbaar, is nu voorzien van inserts waarmee je zowel een offset als een hoekverandering kan teweegbrengen. In één moeite is nu ook de pivot instelbaar, mits je de optionele kit-insert gebruikt. Snappie?
7. De voorvork staat onder gasdruk en heeft daar duidelijk deugd van. Geen cavitatie betekent een constante demping in alle omstandigheden, geen onbalans betekent zo goed als geen hysteresis. In gewone mensentaal betekent het dat dit een uitstekend functionerende voorvork is… Zo, en nu maar uitpakken met die termen tegen je motorkameraden.
8. De injectie is volledig ride-by-wire. Toch zitten er nog kabels op het gashandvat om het vertrouwde gevoel voor de rijders te behouden. Tja, techniek staat voor niks, maar moet ook niet overdreven zijn.