Kaarsjes blazen bij Harley

Harley Road Glide CVO

Harley-Davidson viert dit jaar zijn 120ste verjaardag en het viel te verwachten dat daar een Anniversary Collection zou aan vasthangen. Zes machines krijgen een Anniversary uitvoering, de Road Glide Ltd Anniversary onderging tegelijk een CVO-kuur. Daarnaast werd de Breakout op steroïden gezet en zien we een Nightster Special.

Anniversary Collection
First things first: de Anniversary Collection bestaat uit de Fat Boy Anniversary, de Heritage Classic Anniversary, de Ultra Limited Anniversary, de Street Glide Special Anniversary, de Road Glide Special Anniversary en de Tri Glide Ultra Anniversary. Technisch allemaal identiek aan hun ‘standaard’ broertjes (nu ja, wat heet ‘standaard’ bij Harley-Davidson), maar dan in een dieprode jas met bordeaux accenten in de zadels.

Harley Fat Boy Anniversary

Alle zes zijn limited editions, al verschillen de aantallen die Harley gaat produceren van model tot model. De Fat Boy 114 Anniversary komt in 3.000 stuks, van de Heritage Classic 114 Anniversary bouwt Harley 1.700 exemplaren, de Street Glide en Road Glide Specials worden elk in 1.600 stuks gemaakt, van de Tri Glide Ultra Anniversary komen er 1.100 stuks op de markt en de Ultra Limited Anniversary zal tot 1.300 voertuigen beperkt worden.

De Road Glide Limited Anniversary krijgt het label CVO (Custom Vehicle Operations) opgeplakt omdat de feestverpakking van deze machine van een compleet andere orde is en ook de krachtbron kreeg de upgrade. Het 114 cubic inch blok werd ingeruild voor een 117 cubic inch exemplaar die bij 3.500 toeren een vette 166 Nm naar het achterwiel stuurt. Het zadel van de CVO Road Glide Limited is met alcantara overtrokken en overal op de motor vind je gouden accenten. Vandaar de prijs van 61.495 euro in België en 71.995 euro in Nederland.

Harley Road Glide Anniversary

Breakout
Het risico  dat de Breakout nog diepere groeven dan voorheen in het asfalt trekt is reëel, want de bruut ruilde zijn 114 cubic inch blok voor een 117 exemplaar. Voor de rest veel chroom, nieuwe wielen en een iets hoger geplaatst stuur. Samen met de Low Rider S en Low Rider ST krijgt de Breakout standaard tractiecontrole; de Fat Boy, Fat Bob, Breakout enLow Rider S worden voortaan standaard van een elektronische cruisecontrole voorzien. De Low Rider ST en de Heritage Classic hadden die al.

Harley Breakout

Freewheeler
De Freewheeler driewieler met Milwauke Eight 114 cubic inch blok is voor modeljaar 2023 in een pot zwarte verf gedonderd, waardoor de machine wat meer in de hotrod-sfeer baadt. De 15” achterwielen werden ingeruild voor 18” exemplaren en de motor is standaard voorzien van een bak elektronica die specifiek voor de Harley-driewielers werd ontwikkeld.

Nightster Special
De grootste nieuwigheid is misschien wel de Nightster Special die aan de line-up wordt toegevoegd. Uiteraard is die gebaseerd op de Nightster die vorig jaar op de markt kwam, maar dan met een zadel(tje) voor de passagier en uiteraard een extra stel voetsteunen. De aluminium gietwielen zijn nieuw, het stuur van de Nightster Special staat wat hoger en dichter bij de bestuurder voor meer comfort en controle. Cruisecontrole is standaard, net als de USB-laadpoort.

Harley Nightster Special

Deel

Gerelateerde artikels

Kawasaki Ninja ZX-4RR

Groene gifkikker op komst: Ninja ZX-4R!

Kawasaki verrast met de introductie van de nieuwe Ninja ZX-4R, een frisse, kleine, hoogtoerige vier-in-lijn die oude (ZXR400!) tijden doet herleven. Het beste van al?