Kawasaki ZX-10R krijgt (aero) update

Kawasaki Ninja ZX-10R 2026

Het was alweer een tijdje stil rond Kawasaki’s sportieve vlaggenschip en dus is de komst van een nieuwe ZX-10R meer dan welkom. Nu ja, nieuw; de superbike krijgt eerder een flinke update, en dan voornamelijk op vlak van aerodynamica.

Meteen maar met de deur in huis: Kawasaki claimt dat het vermogen gelijk is gebleven aan dat van het uitgaande model, wat gezien de Euro5+ normering al een prestatie op zich is. Hoewel exacte gegevens nog ontbreken, kunnen we er dus van uitgaan dat de 998cc vier-in-lijn nog steeds in de boeken mag voor 203 pk en 115 Nm wat betreft topvermogen en -koppel. Een extra O2-sensor en een compactere katalysator zorgen voor de schonere verbranding, zonder dat dit een negatieve invloed heeft op de prestaties of gasrespons.

Kawasaki Ninja ZX-10R 2026

Waar de groenen qua krachthonk dus vooral voortborduren op de oude, gaan op het vlak van aerodynamica wel wat registers open. Het nieuwe aeropakket genereert tot 25% meer downforce met dank aan grotere, uitwendige winglets en nieuwe kinspoilers. De aerodynamische winst wordt volgens Kawasaki behaald met slechts een minimale stijging van de luchtweerstand (+0,3%). Nu we het toch over z’n neus hebben: hybride ledprojectorkoplampen flankeren een nieuwe centraal geplaatste Ram Air-intake.

Een sportmotor anno 2026 kan natuurlijk niet zonder een resem aan digitale assistenten; zo zien we een up/down quickshifter, tractiecontrole, launch control, bochten-ABS, instelbare Engine Brake Control, Kawasaki’s Cornering Management Function en vier rijmodi (Sport, Road, Rain en de naar eigen wens te configureren Rider). Voor een vleugje extra comfort op straat maakt ook cruisecontrole deel uit van de standaarduitrusting. Allemaal zaken die ook op de uitgaande ZX-10R zaten.

Kawasaki Ninja ZX-10R 2026

Nieuw is het 5” TFT-display. Nieuwe features zijn onder andere spraakbediening en turn-by-turn navigatie, je kunt je smartphone draadloos koppelen via de Rideology App. Het display biedt daarnaast nog de keuze tussen twee lay-outs: een analoge look (voor op straat) en een racemodus met laptimer en instelbare schakelindicator.

Rijwieltechnisch zijn er ook wat zaken aangepast. Zo is het scharnierpunt van de swingarm nu 2 mm hoger geplaatst, wat moet zorgen voor meer tractie en stabiliteit onder acceleratie. De doorsteek van de voorvork is verminderd van 3 naar 1 mm en het nieuwe linksysteem achter is gelinkt aan een nieuw opgebouwde shock (kleinere veerconstante).

Kawasaki Ninja ZX-10R 2026

De Balance Free Front Fork (BFF) en Balance Free Rear Cushion Lite (BFRC) schokdemper van Showa zijn gebleven, maar opnieuw gekalibreerd met het oog op een betere balans voor en achter. De mechanische Öhlins stuurdemper met twin-tube ontwerp is nieuw. Op remvlak doet de ZX-10R het met dezelfde Brembo M50 monobloc remklauwen die zich vastbijten in 330 mm schijven. De Ninja ZX-10R is standaard uitgerust met het nieuwe Bridgestone Battlax RS12 rubber.

Kawasaki Ninja ZX-10RR 2026

Voor de circuittijgers onder ons is er ook nog de ZX-10RR. Deze homologatiemachine voor het WK Superbike is uitgerust met lichtere Pankl zuigers en titanium drijfstangen. Dat maakt tunen een stuk eenvoudiger. Een titanium coating op de vorkpoten vermindert wrijving en daarnaast zetten Pirelli Supercorsa V3 rubber, staalomvlochten remleidingen en een duozitcover de pintjes op de i. Beschikbaarheid? Medio april. Prijzen volgen nog.

Deel

Gerelateerde artikels

Wie bij iedere scheet uit Varese op het puntje van zijn stoel zit, komt regelmatig een tikje bedrogen uit als

Ja dat lees je goed: de iconische TKC 80 wordt voor het eerst (!) grondig vernieuwd en wordt TKC 802. Daarnaast evolueert

Eind vorige week viel plots het nieuws uit de lucht dat de verplichte keuring van motorfietsen bij een tweedehands verkoop