“Win on Sunday, sell on Monday” is een strategie die in de motorwereld nog altijd werkt. Dus als je erin slaagt om twee jaar op rij de Africa Eco Race te winnen, dan kan je als motofabrikant zo’n kans op commercieel succes onmogelijk onbenut laten. De Rally-versie van de Aprilia Tuareg 660 past honderd procent in dat plaatje.
Toen Aprilia in 2021 met de Tuareg op de proppen kwam, had de motorfabrikant meteen de aandacht van de offroadfans. In de jaren tachtig was de 250cc Tuareg niet alleen op vlak van prestaties een referentie in de rallysport, het was ook qua looks een model dat zich tussen de iconen van de motorgeschiedenis nestelde.
De Tuareg 660 erfde flink wat van dat Tuareg-DNA: uitstekende offroad-eigenschappen dankzij een uitgebalanceerde gewichtsverdeling en massa’s grip. Waarop Jacopo Cerutti het potentieel van de motor extra in de verf zette door zowel in 2024 als 2025 de Africa Eco Race te winnen. De successen in het rallywereldje overtuigden het Aprilia-management ervan dat er boven de standaard Tuareg 660 ruimte was voor een meer hardcore versie. Et voilà: de Tuareg Rally 660.

Goud dat blinkt
Nee, je zal je niet snel vergissen tussen een standaard Tuareg en een Rally, want die laatste doet het sowieso met meer bling. De velgen zijn goud geanodiseerd, net als de vorkpoten en het stuur, terwijl het spatbord werd opgetrokken en de plastics rond de koplamp wat eenvoudiger werden. In lijn met de looks van de Aprilia MotoGP-machine zit het kuipwerk onder een mix van zwart en paars, het rode buizenframe zorgt voor een vleugje extra schwung. Motorisch komt de dynamiek van de nieuwe vlinderkleppen in combinatie met een nieuwe generator.
De vlinderkleppen groeiden van 48 naar 52 mm, voornamelijk om de paralleltwin vanuit de lage toeren wat enthousiaster te laten oppakken. Op papier verandert er voor de piekwaarden niets: het topvermogen van 80 pk bij 9.250 toeren per minuut en de koppelpiek van 70 Nm bij 6.500 omwentelingen is identiek aan wat de standaard Tuareg 660 laat noteren. Ben je niet sterker dan je broer maar wil je wel sneller zijn, dan is afslanken je enige optie.

De Rally is vijf kilo lichter dan de standaard Tuareg en dat ondanks de toevoeging van handkappen op aluminium beugels, een forse aluminium carterplaat en een versterkte onderste kettinggeleider. Dat de Rally toch vijf kilogram lichter afklokt (rijklaar met de tank voor 90% gevuld weegt hij 199 kilo, wat droog neerkomt op 187 kilo) heeft hij mede te danken aan de titanium einddemper van SC Projects.
Strak mag strakker
Is de standaard Tuareg 660 op vlak van rijwielgedeelte al prima uitgebalanceerd, dan waren de 240 millimeter veerweg voor en achter een tikkeltje te zacht afgesteld. In de voorvork van de Rally zitten veren met een constante winding terwijl ook de monoshock achter standaard een flinke streep strakker werd aangedraaid. De combinatie van de strakkere vering en het hogere zadel (913 mm) resulteert daadwerkelijk in een ander gevoel op de motor. Je zit veel meer bovenop de motor die ook niet meer zo diep inveert.

Op de verharde weg laat deze middenklasse adventure bike zich preciezer sturen met meer feedback van het voorwiel. Het herwerkte blok hangt onderin en in het middengebied beduidend directer aan het gas en is overtuigender op deellast.
Voor de rest blijven veel goede eigenschappen aan boord, zoals de voortreffelijke windbescherming, de Pirelli Scorpion Rally STR banden en de Brembo reminstallatie met twee 300 mm schijven in het voorwiel en een 260 mm exemplaar achteraan. De voorrem profiteert serieus van de aangeschroefde vering, de Tuareg Rally 660 blijft een stuk stabieler en neutraler als je keihard in de voorrem knijpt.

Trefzeker
De kabelbediende koppeling werkt licht en trefzeker terwijl het elektronische gashendel net genoeg vrije slag heeft om je een gevoel van directe verbondenheid met de motor te geven, zonder dat het nerveus of springerig wordt. Hoewel de Aprilia in vergelijking met zijn directe concurrenten geen overschot aan koppel of vermogen heeft, kan de Tuareg in Rally-trim al zijn troeven wel maximaal uitspelen.
De Rally brengt je doeltreffend van apex naar apex en kan simpelweg alles wat de meeste andere adventure bikes ook kunnen. Met dank aan de voortreffelijke windbescherming, de comfortabele zitbank, het trillingsarme blok en de verfijnde draaicultuur is er geen enkele reden om niet met de Tuareg Rally 660 op reis te gaan.

Oké, met volle belading en passagier kan je op een bergweg wat meer pk’s wensen, maar extra vermogen betekent doorgaans ook ‘groter motorblok’ wat dan weer synoniem is van ‘meer gewicht’ … en voor je het weet ligt de uitstekende balans van het totaalpakket aan diggelen.
Echte enduro
Is de Tuareg Rally 660 op de weg al een flinke upgrade in vergelijking met de standaard Tuareg, dan worden de verschillen op het onverhard alleen nog maar groter. Dankzij de slanke taille en de doordachte zitpositie krijg je het gevoel met een echte enduro onderweg te zijn. De vering verwerkt grote klappen een pak neutraler en zonder na te hobbelen, zodat je op zware gravelpistes met meer vertrouwen een hogere kruissnelheid aanhoudt.
Met een beter aan het gas hangende krachtbron in de lage toeren kan je drifts en powerslides een pak beter met het gas controleren, al dan niet met een minimaal streepje koppeling om het gevoel nog te verbeteren. De balans van de Rally is echt om door een ringetje te halen, zodat je technische passages stapvoets en met veel controle kunt afwerken.

Mis je daarbij eens een steen of een drop, dan is dat niet meteen een drama want het blok wordt perfect beschermd door de forse aluminium plaat. Al dat technische werk is wel leuk, écht plezant wordt het als de gravelpaden wat breder, sneller en vloeiender worden. Dan lijkt het wel alsof je met de Aprilia Tuareg Rally 660 begint te vliegen. En heb je in al je enthousiasme een serieuze put of groef over het hoofd gezien, dan is er de riante bodemvrijheid om je hachje te redden.
Conclusie
De Aprilia Tuareg was al van bij het begin meer dan geslaagd want de motor injecteerde de middenklasse allroadscene met een laag gewicht en veel offroad dynamiek. Met de Tuareg Rally 660 hebben de ingenieurs uit Noale er nog een flinke laag bovenop gelegd. Dankzij de verbeterde vering en uitgekiende ergonomie ging de Tuareg Rally 660 er offroad nog enorm op vooruit terwijl de machine op straat dan weer profiteert van de betere gasrespons onderin en in het middengebied. Een van de meest onderschatte lichte adventure bikes heeft er een hardcore broertje bij dat je vooral niet moet onderschatten…

Plus- en minpunten
+ Uitgebalanceerd voor weg en offroad
+ Verbeterde gasrespons
+ Coole sound
– Zadelhoogte niet voor iedereen haalbaar
– Niet de goedkoopste
– Geen quickshifter
Lees het uitgebreide testverslag in de Motorrijder Zomerspecial 2025

Motor: 659cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde paralleltwin, DOHC
Boring x slag: 81 x 63,93 mm
Compressieverhouding: 13,5:1
Max. vermogen: 80 pk @ 9.250 tpm
Max. koppel: 70 Nm @ 6.500 tpm
Brandstofvoorziening: injectie
Transmissie: zesbak, ketting, slipperkoppeling
Frame: brugframe van stalen buizen en aluminium profielen, aangelast subframe van stalen buizen
Voorvering: 43 mm UPSD, volledig instelbaar, 240 mm veerweg
Achtervering: monoshock, 240 mm veerweg, volledig instelbaar
Voorrem: dubbele 300 mm schijven met axiaal gemonteerde Brembo vierzuigerremklauwen, ABS
Achterrem: enkele 260 mm schijf met enkelzuigerremklauw, ABS
Banden voor/achter: 90/90-R21 / 150/70-R18 (Pirelli Rally STR)
Wielbasis: 1.550 mm
Balhoofdhoek/naloop: 28,3° / 125,1 mm
Gewicht: 199 kg (rijklaar, tank 90% vol)
Zithoogte: 913 mm
Tankinhoud: 18 l
Prijs België: € 13.999,-
Prijs Nederland: € 15.899,-
Tekst Klaus Nennewitz • Fotografie Aprilia, Fotolibera