Kort getest: BMW R 1300 GS Adventure Option 719 Karakorum

BMW R 1300 GS Adventure

Vorig jaar deden de marketeers van BMW al flink hun best om in de aanloop naar de presentatie van de R 1300 GS de goegemeente lekker warm te stoken. Voor de introductie van de R 1300 GS Adventure deden ze dat kunstje nog eens dunnetjes over, en nu mogen we eindelijk schrijven wat we ervan vinden.

Ik rij privé al vijf jaar met een BMW R 1200 GS Adventure, maar verdeel mijn kilometers sinds dit jaar over de 1200 Adventure en de R 1300 GS redactiemotor van Motorrijder. Om maar te zeggen dat ik nogal uitkeek naar de test van de R 1300 GS Adventure waarvan de looks – volledig in BMW GS-traditie – de motorwereld vanaf de eerste foto’s lekker verdeelden. De grap dat Lego vroeger een BMW in miniatuur nabouwde, maar dat deze meteen door de mannen van Lego ontworpen is, heb je ongetwijfeld al gehoord. Soit, ook het ontwerp van de nieuwe Adventure zal de verkoop niet hinderen.

BMW R 1300 GS Adventure

Wel opmerkelijk is dat de valbescherming op de nieuwe compleet anders gevormd is. Liep bij de oude GS een stalen beschermbeugel om de tank heen, dan valt daar op de nieuwe niks meer van bescherming te bespeuren. De 1300 heeft daarentegen op de beschermbeugel rond de cilinders een extra stalen boog die er wat mij betreft weinig elegant uitziet, maar die wel voorkomt dat een R 1300 GS Adventure bij een val helemaal kapseist en schade oploopt aan de tank.

Voor de montageschotel van de topkoffer hebben de BMW-ingenieurs over het muurtje bij Triumph gekeken. Die montageschotel kan zijdelings een centimetertje naar links en naar rechts bewegen om de motor bij hogere snelheden stabiel te houden, een systeem dat eerder al door de Britten werd toegepast.

BMW R 1300 GS Adventure

Alles erop en eraan
BMW biedt de R 1300 GS Adventure in vier versies aan: een basisversie, een Trophy die met een vlakker zadel nadrukkelijk naar het onverhard lonkt, de stijlvolle Triple Black voor wie lange reizen wil maken en de Option 719 Karakorum die met een pak accessoires en wat chique blingbling uitpakt. Zoals altijd zijn de verschillende modellen nog tot in de details configureerbaar, al blijft BMW een aantal opties handig in pakketten versleutelen zodat je soms geen andere keuze hebt dan een compleet accessoirespakket kopen.

De testmotor die ik in Brussel ophaal is een Option 719 Karakorum-editie met veel aluminium onderdelen (remhendels, schakelpedaal, rem- en koppelingspomp…) die bij Gilles Tooling vandaan komen en indruk maken met de afwerkingsgraad van het freeswerk. Alleen had wat mij betreft niet op elk onderdeel ‘Option 719’ moeten staan. De combinatie van het diepgroen met grijs en gouden accenten (velgen, stuur) kan ik wel pruimen, ziet er echt chic uit.

BMW R 1300 GS Adventure

Doorontwikkeld
Hoewel BMW al in 1980 met de G/S op de proppen kwam en het tot 2002 wachten was op de eerste Adventure (de R 1150 GS Adventure en naar mijn smaak nog altijd een van de mooiste Adventures ooit gemaakt) staat ook het GS Adventure-platform na twee decennia doorontwikkeling op een bizar hoog niveau. En toch heb je al na een halve kilometer door dat de R 1300 GS Adventure een gevalletje van 1 + 1 = 3 is. Want de toevoeging van het 1.300cc blok en de verfijning van het compleet nieuwe rijwielgedeelte tilt het GS Adventure-platform naar een zo mogelijk nog hoger niveau.

Bij het opstappen voel je wel instant dat de Adventure 32 kilo zwaarder is dan de gewone variant (269 tegenover 237 kilo) en op de eerste rotonde aan lage snelheid uit zich dat in een iets slomere machine. Je moet iets meer input geven om in te sturen, waarna de motor de neiging heeft om een beetje door te vallen in de bocht. Typisch GS Adventure en je bent er binnen het halfuur aan gewend.

BMW R 1300 GS Adventure

Zoek je de ruime secundaire wegen op, dan kan je niet anders dan onder de indruk zijn van de ongelooflijke stabiliteit in lange doordraaiers terwijl de windbescherming superieur is aan die op de gewone GS. Met dank aan het grotere windscherm met deflectoren, de verhoogde handkappen en de forse dertig liter grote aluminium tank met geïntegreerde nokken voor de montage van een tanktas.

Aan de vorm van die tank moet je wel een beetje wennen omdat de zijpanelen van de taps naar het zadel toelopende tank te glad zijn, zodat je knieën daar weinig steun vinden. Rubber stompgrips monteren zal wonderen doen. De Option 719 voetsteunen van gefreesd aluminium hebben te weinig dempend rubber zodat de trillingen al snel je tenen in slaap wiegen. Voor de rest geen klachten over de zithouding: de R 1300 GS Adventure is nog altijd een ideaal wapen voor lange ritten.

BMW R 1300 GS Adventure

Hobby
Wie van mierenneuken zijn hobby heeft gemaakt kan argumenteren dat de Adventure met zijn dertig kilo een fractie trager is dan de gewone GS, de acceleraties zijn echter nog altijd van dien aard dat je binnen het kwartier je rijbewijs kwijt kunt zijn. Ook op de remmen valt niks af te dingen, met meer dan genoeg remkracht en dosering.

Hulde trouwens aan de Michelin Anakee Adventure banden die ondanks een wat zwaarder profiel bijzonder weinig rolgeluid produceren, maar wel snel opwarmen en geen enkele moeite hebben met het gewicht en de prestaties van de Adventure. De up/down quickshifter is niet de soepelste op de markt, hij vraagt gewoon (vooral bij het afschakelen) een iets kordatere tik op zijn kop om daarna vlekkeloos zijn werk te doen.

BMW R 1300 GS Adventure

Op het onverhard maakt de stabiliteit van de R 1300 GS Adventure zo mogelijk nog meer indruk en helpt de automatische aanpassing van de rijhoogte als je bij het keren even een voetje aan de grond moet zetten. Opmerkelijk trouwens hoe weinig moeite de vering heeft met het offroad ondersteunen van de best wel zware motor terwijl je op de verharde weg de Para- en Telelever haarfijn kunt afstellen voor het betere stuurwerk.

Qua hardware heeft de R 1300 GS Adventure zijn zaakjes mooi voor mekaar, voeg daar de schier eindeloze mogelijkheden van de elektronica aan toe en je krijgt een motor die op een uitzonderlijk hoog niveau opereert. Keerzijde van de medaille is wel dat (ondanks de doordachte bedieningsmenu’s) de elektronische finetuning van je machine toch wel wat studiewerk vereist.

BMW R 1300 GS Adventure

Conclusie
1 + 1 = 3. Ik verwachtte een dijk van een motor en ben op geen enkele manier teleurgesteld. Simpelweg omdat ik al jaren fan ben van het boxerconcept en de stabiliteit en het gebruiksgemak van de BMW GS Adventure. Dat hij een ietsje slomer stuurt dan een gewone GS is voor mij geen struikelblok, het extra vertrouwen op hellingshoek compenseert dat ruimschoots. Mocht ik vandaag mogen kiezen en de meerprijs ten opzichte van een gewone GS kunnen betalen, ik zou geen milliseconde twijfelen: doe mij maar de R 1300 GS Adventure. Er zijn nog zekerheden in het leven…

Plus- en minpunten
+ Windbescherming en zitcomfort
+ Verfijnde elektronica
+ Die actieradius
– Trillingen in Option 719 voetsteunen
–  Deflectoren van prullerig plastic
–   Te brede en gladde tank

De uitgebreide rijtest lees je in het novembernummer van Motorrijder (uit op 1 november)

BMW R 1300 GS Adventure

BMW R 1300 GS Adventure Option 719 Karakorum
Prijs België: € 30.784,35  (getest model) • Basisprijs: € 22.800,-
Prijs Nederland: € 33.977,- (getest model) • Basisprijs:   € 26.950,-


Tekst Bart De Schampheleire • Fotografie Peter Naessens

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100 DCT

Onboard: Honda NT1100 DCT

Onlangs stelde Honda de vernieuwde NT1100 met elektronische vering en DCT automatische versnellingsbak voor in Malaga. Daags na het noodweer dat de regio teisterde lagen

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red