Kort getest: CFMOTO 800MT Explore

CFMOTO 800MT Explore

Toen we in 2022 de nagelnieuwe CFMOTO 800MT Sport en Touring testten, concludeerden we al dat de Touring voor 12.599 euro veel waar voor zijn geld biedt. In een wereld waarin alles in recordtempo duurder wordt, zakte de prijs van de CFMOTO Touring intussen naar 11.999 euro en kwam er voor duizend euro extra de veel rijker uitgeruste 800MT Explore bij. Daar lijkt de Lidl-slogan ‘Voor iedereen die telt’ wel voor bedacht.

Het verhaal van CFMOTO is ondertussen genoegzaam bekend. Begonnen als fabrikant van twee- en vierwielers voor andere merken, breidde het aanbod onder de eigen merknaam de voorbije jaren flink uit. Daarnaast nam CFMOTO de moeite om zijn bestaand gamma tegen het licht te houden op zoek naar verbeterpunten en uitbreidingsmogelijkheden. Want ook al was de 800MT Touring al een motor met een sterke prijs-kwaliteitsverhouding, CFMOTO zag de mogelijkheid om er met de Explore nog een schepje bovenop te doen.

CFMOTO 800MT Explore

Met een prijskaartje van 12.999 euro is die Explore beslist geen budgetmotor meer, maar als je ziet wat je daarvoor allemaal in ruil krijgt is dat toch een indrukwekkend pakket. Het 8” TFT-touchscreen met Apple CarPlay connectiviteit en vereenvoudigde bedieningsknoppen op het stuur is een grote stap vooruit vergeleken bij het 7” scherm van de Sport en Touring. En de radar die in het achterwerk van de motor verwerkt zit en die je op subtiele wijze waarschuwt voor snel naderend achteropkomend verkeer en voor voertuigen in je dode hoek als je van rijstrook verandert, is een item dat je niet op een motor uit deze prijscategorie verwacht.

Voor de rest gaat de Explore vooral offroad verder dan de andere twee 800MT’s. Niet alleen dankzij de Michelin Anakee Adventure banden, maar ook omdat de twee rijmodi van de Touring en Sport (Sport en Rain) worden uitgebreid met vier nadrukkelijk voor het onverhard bedachte rijmodi. Offroad heeft een zachte gasrespons en houdt de tractiecontrole ingeschakeld, in Offroad+ wordt het ABS achter uitgeschakeld. All Terrain doet het met dezelfde brave gasrespons, maar dan zonder tractiecontrole en met het ABS uitgeschakeld, in All Terrain+ wordt het ABS voor en achter uitgeschakeld.

CFMOTO 800MT Explore

BMW zette de trend met zijn Triple Black versies en de compleet zwarte 800MT Explore die we ter beschikking hebben in de Dolomieten komt in dezelfde kleur – die wat mij betreft een beetje afbreuk doet aan het fraaie lijnenspel van de motor, met netjes in het ontwerp geïntegreerde valbeugels. Dat de kofferhouders en de carterbescherming als enige onderdelen van de hele motor in blank aluminium zijn uitgevoerd is wel jammer.

Voor wie het liever wat kleurrijker wil: de 800MT Explore is er ook in wit met blauwe accenten en gouden velgen, voor mij sowieso de frissere optie. Het tweedelige zadel is vrij hard maar perfect gevormd én verwarmd, wat in samenspel met de verwarmde handvatten het comfort op lange (winter)ritten beslist ten goede komt. Het 8” touchscreen ziet er gelikt uit en is ook bij fel zonlicht goed afleesbaar. Alleen spijtig dat de balkvormige toerenteller in de rechterkant van het scherm ontworpen lijkt door een kleuter met een bak Legoblokken.

CFMOTO 800MT Explore

Niet alleen het formaat en de afleesbaarheid van het display is een riante stap vooruit, ondanks de vele extra functies en instelmogelijkheden werd de bediening een stuk eenvoudiger met een functieknop en vier pijltjestoetsen op de linker stuurhelft en een aantal functies die je met het aanraakscherm instelt. Precies zoals het hoort. Het windscherm is nog altijd gemakkelijk in hoogte instelbaar met twee draaiknoppen links en rechts van de ruit, jammer genoeg lukt dat enkel in stilstand.

Je zit nog steeds vrij diep in de motor (ongewijzigde zadelhoogte van 825 mm) met een eerder smal stuur dat vrij hoog staat. Maar de zithouding klopt wel en ook de windbescherming is meer dan degelijk. Van de test van de 800MT Sport en Touring weet ik nog dat er op het rijwielgedeelte weinig tot niks af te dingen valt. Op de Dolomietenpassen laat de CFMOTO zich heel vlot insturen en de ruim instelbare KYB vering heeft weinig moeite met het asfalt van soms lamentabele Italiaanse kwaliteit.

CFMOTO 800MT Explore

In tegenstelling tot de 800MT Sport en Touring is de Explore wel voorzien van tractiecontrole, hoewel hij dat eigenlijk minder nodig heeft omdat CFMOTO overduidelijk aan het motormanagement heeft gewerkt. Was de gasrespons van de 799cc paralleltwin op de Sport en Touring modellen van de eerste reeksen niet altijd overtuigend, dan acteert het blok in de Explore een stuk verfijnder.

Goed om weten is dat bij de CFMOTO een app hoort waarmee je elektronische updates aan de motor gewoon thuis kunt opladen, zonder dat je daarvoor dus naar de dealer moet. Helemaal onderin mist het blok wat overtuigingskracht, gewoon een klein beetje meer ‘oempf’ zou leuk zijn om je door een korte bocht te jagen. Een krappe haarspeld kan je wel in tweede nemen, al zal je dan wel een keer in het koppelingshendel moeten pitsen om de paralleltwin op toeren te brengen. Terugkeren naar eerste versnelling is de betere een optie.

De toevoeging van tractiecontrole heeft er gelukkig niet voor gezorgd dat de 91 paarden van de CFMOTO gemuilkorfd zijn, zeker in de Sport-rijmodus (wat eigenlijk de standaard rijmodus is) komt de tractiecontrole niet storend vroeg tussenbeide. Hetzelfde geldt voor het ABS dat de J.Juan rempartij in het gareel houdt. De remmen zijn netjes te doseren zodat het ABS geen overuren moet draaien.

CFMOTO 800MT Explore

Net als de 800MT Touring is de Explore standaard voorzien van een up/down quickshifter. Die werkt bij het opschakelen perfect, maar heeft voor het afschakelen een flinke tik op het schakelpedaal nodig om een valse neutraal te voorkomen. Ben je zo’n paar keer in een valse neutraal beland, dan doet dat je vertrouwen in het systeem niet echt deugd waardoor je voor het afschakelen al snel geneigd bent om er weer de koppeling bij te pakken.

Conclusie Alles bij mekaar geveegd is de CFMOTO 800MT Explore een meer dan interessante motor omdat hij zich tussen de lichte toerfietsen en de zware toerbuffels positioneert. De 91 pk en 75 Nm volstaan ruimschoots voor lange snelwegritten en met zijn lichtvoetige rijwielgedeelte volgt hij op de Dolomietenpassen vlotjes de Africa Twin Adventure Sports en de Stelvio, twee motoren die toch nog wat hoger op de cc-ladder staan. De 231 kilo van de CFMOTO zijn aan de forse kant, echt storen doen ze evenwel niet. Dat de Explore standaard van nagenoeg alle toeters en bellen is voorzien is belangrijk, maar niet het belangrijkste. Met de 800MT Explore bewijst CFMOTO dat ze weten wat goed is (met name het rijwielgedeelte van de 800MT-reeks) en er tegelijk in slagen om de verbeterpunten ook effectief aan te pakken (het motormanagement). In de wetenschap dat er een nog meer hardcore offroad 800MTX met 21” voorwiel zit aan te komen en het feit dat de 800MT Explore zo veel waar voor zijn geld biedt, is het logisch dat de Benelux-importeur de 800MT Touring gefaseerd uit het aanbod zal halen.

Lees de volledige test in Motorrijder juli 2024

CFMOTO 800MT Explore

Plus- en minpunten
+ Prima rijwielgedeelte
+ Fijne zithouding
+ Intuïtieve dashboardbediening
– Quickshifter mist souplesse
– Toerenteller ziet er niet uit
– Lelijk kofferrek

CFMOTO 800MT Explore
Motor: 799cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde paralleltwin
Boring x slag:  88 x 65,7 mm
Compressieverhouding:         12,7:1
Max. vermogen:         91 pk @ 9.250 tpm
Max. koppel:   75 Nm @ 8.000 tpm
Brandstofvoorziening:           elektronische injectie
Transmissie:    zesbak, ketting
Frame: stalen trellisframe met aangebout subframe
Voorvering:     KYB UPSD, veervoorspanning en in- en uitgaande demping instelbaar, veerweg 160 mm
Achtervering:  KYB monoshock, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, veerweg 150 mm
Voorrem:        J.Juan 320 mm schijven met vierzuigerremklauwen, bochten-ABS
Achterrem:     J.Juan 260 mm schijf met enkelzuigerremklauw, bochten-ABS
Banden voor/achter:  110/80-R19 / 150/70-R17 (Michelin Anakee Adventure)
Wielbasis:       1.531 mm
Balhoofdhoek/naloop:           62°/n.b.
Gewicht: 231 kg (rijklaar)
Zithoogte:       825 mm
Tankinhoud:   19 l
Prijs België:     € 12.999,-
Prijs Nederland:         € 14.499,-


Tekst Bart De Schampheleire • Fotografie Jürgen Skarwan

Deel

Gerelateerde artikels

Honda X-ADV

Getest: Honda X-ADV

Voor Honda is het duidelijk, want de fabrikant plaatst de X-ADV op hun website zelf tussen de adventure bikes, maar ook voor veel rijders is

Kawasaki Versys 1100 SE

Kort getest: Kawasaki Versys 1100 SE

Sinds de introductie van de Versys 1000 in 2012 gunde Kawasaki zijn 17” hoogpoter al meerdere updates en verschillende versies, het blok bleef evenwel de

Ducati Panigale V4 S

Kort getest: Ducati Panigale V4 S

Na een jarenlange wedloop om meer power en minder kilo’s ging Ducati op zoek naar een manier om die explosiviteit een beetje te beteugelen. Niet