Kort getest: Kawasaki Versys 650

Een zonovergoten test brengt een herkenbaar dilemma met zich mee: houd ik het tempo aan van de doorsnee Versys 650-rijder om volop te ontstressen en te genieten van het uitzicht? Of dartelen we er oneigenlijk op los als een kudde kalveren bij hun eerste uitje, blind voor gevaar en volledig losgeslagen van onze veilige comfortzone?

In vijftien jaar blijkt er niets veranderd. Ook begin 2007 was het knallen met het verbluffend goede en eigenwijze eerste model Versys 650; je weet wel, die oranje met champignonkoplamp, wat mij betreft met voorsprong de geinigste Versys ooit. Toen stond het genre van de middenklasse allroads nog in de kinderschoenen, inmiddels kent het segment vertakkingen in diverse geuren en kleuren.

Kawasaki heeft voor de Versys bewust als vanouds gekozen voor een 100 % straatinzet. Ook het 2022-model rolt dus op twee maal 17 inch met gripvolle, altijd vertrouwenwekkende Bridgestones T32; verder heeft het merk geïnvesteerd in de uitrusting: TFT-scherm, bluetooth met smartphone-connectiviteit, tweevoudige tractiecontrole (en ‘off’), vernieuwde kopkuip à la Versys 1000, viervoudig verstelbare ruit en ledverlichting rondom. Tel daarbij een keurige afwerking en de bekende verstelbare hendels, en je weet wat voor zeer verantwoord vlees je in de kuip hebt.


Bovendien kan de Versys 650 bijzonder goed op eigen benen staan. Soepele benen vooral, dankzij 15 cm veerweg en een aangenaam zacht zadel, plus goede handkappen tegen de ochtendkou. De smeuïgheid van de trillingarme paralleltwin draagt nog verder bij tot de comfortzone, inclusief het windscherm dat ook in de hoge stand niet al te turbulent blijkt (hoewel we snelwegen hebben vermeden). De ontgrendeling van het scherm zit rechts onder het dashboard, zodat je tijdens het rijden de ruit kunt verlagen of verhogen. Bij gas los, want standaard cruisecontrole ontbreekt.

Zonder 21 inch wiel aan de voorkant stuurt de Versys uiteraard wat minder flitsend in dorpsverkeer dan echte allroads, maar dat weet en voel je na de eerste meters. Het surplus aan kilogrammen voel je eigenlijk alleen als het tempo op kronkelwegen opgeschroefd wordt. Dan wil de machine, zeker onder invloed van de fluweelzachte vering, met zijn hele hebben en houden in de bocht vallen. Wijselijk heeft Kawasaki besloten om de voorvork uit te rusten met een ingaande en uitgaande dempingverstelling, waar je absoluut resultaat mee boekt qua duiken en terugkomen van de vork.


De dubbele Nissins vooraan maken hard remmen mogelijk bij een acceptabel remgevoel, zolang je je een beetje gedraagt. Met ons extremistisch rijgedrag begon de remdruk iets te verschuiven. Maar weet je wat, blijf vooral dromen van een uitgebreid instelbare achterdemper, een radiale rempomp, dikkere klauwen en stalen leidingen en zie je budget verschrompelen. Je doel voorbijschieten, heet dat. Neem dus voor de Versys 650 genoegen met deze set-up; die volstaat ruimschoots.

Waar sommige andere fabrikanten de neiging hebben cilinderinhouden te vergroten om het vermogensverlies door Euro5 te compenseren, houdt Kawasaki vast aan de vertrouwde 649cc, met behoud van de 67 paardenkrachten. De acceleratie blaast je zeker niet uit je sokken; bruikbaarheid over de hele linie staat centraal. De vermogensontplooiing is uiterst gelijkmatig, zonder enige behoefte aan instelbare rijmodi. Vaak zul je dan ook niet door de tweevoudige tractiecontrole op je vingers worden getikt; mij overkwam het welgeteld nul komma nul keer.


Gemiddeld draaiden we (volgens de boordcomputer) een verbruik van 5,8 liter, maar de meer toerekeningsvatbare Versys 650-rijder zal makkelijk de 5 liter aantikken, of zelfs nog een stuk lager. Na ons dagje van 188,9 kilometer sport en spel beloofde de ‘range’ nog eens 181 kilometer in het verschiet. Daar word je gelukkig van.

Conclusie
Wees maar zeker dat je de versnellingsbak nodig hebt wanneer je met passagier en bagage de Alpen intrekt: heel veel onderbuik en topkracht heeft de Versys 650 niet, wat dan weer naadloos past bij het algehele feelgood-imago dat deze middenklasser uitstraalt. Ook zonder optionele pretpakketten biedt deze Kawasaki bijzonder veel waar voor zijn geld en een comfortzone waar iedereen met een budgetplafond van (ruim) onder de 10.000 euro zich op zijn gemak zal voelen. Anderzijds luidt een ongeschreven motto: ‘Het leven begint pas voorbij je comfortzone’. Verwacht dus op de Versys 650 geen extase, maar eerder aangenaam rijgenot binnen de lijntjes.

Plus- en minpunten
+ Comfort en luxegevoel
+ Beproefd concept opgefrist
+ Actieradius
– Gevoelsmatig hoog zwaartepunt
–  Pk/gewichtsverhouding
–   Weinig spanning & sensatie

Lees de volledige test in KicXstart mei 2022 of Motorrijder juni 2022.

Kawasaki Versys 650
Motor: 649cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde 180° paralleltwin
Boring x slag:  83 x 60,0 mm
Compressieverhouding:         10,8:1
Max. vermogen:         67 pk @ 8.500 tpm
Max. koppel: 61 Nm @ 7.000 tpm
Gewicht:         217 kg (rijklaar)
Zithoogte:       845 mm
Tankinhoud:   21 l.
Prijs België:     € 8.449,- (zwart); € 8.599,- (groen, zilver)
Prijs Nederland:         € 9.149,- (zwart); € 9.299,- (groen, zilver)


Tekst Joost Overzee • Fotografie Ula Serra, Guillem Hernández

Deel

Gerelateerde artikels

Yamaha MT-09

Kort getest: Yamaha MT-09

Toen Yamaha in 2005 de eerste Master of Torque uitbracht, was dat letterlijk een donderslag bij heldere hemel. De MT-01 zag er zo spectaculair uit

Suzuki GSX-8R

Kort getest: Suzuki GSX-8R

Na jarenlange focus op naked bikes nemen meer en meer merken plots een sportieve allrounder op in de line-up. Geen hardcore supersport, maar een naked