Net als in 2021 lanceert KTM een extreme versie van de 1290 Super Duke R. En terwijl je dit leest heb je enkel nog kans om een van de 500 exemplaren te bemachtigen door op de wachtlijst aan te schuiven en hopen dat iemand alsnog afhaakt. Want de RR is al opnieuw uitverkocht…
Twee jaar geleden lanceerde KTM al een extreme RR-versie van z’n 1290 Super Duke. Met de 180 pk (en 140 Nm koppel) die hij uit z’n Akrapovic slip-on einddemper brult, haalt de RR ook in 2023 andermaal de mythische 1 op 1 pk/gewichtsverhouding, waarbij 11 kilogram werd bespaard op de standaard Super Duke. Voorwaar geen kleintje in wat een tot essentie herleide naked is. Dat gewicht is bespaard op de wielen, het subframe en de niet meer op een passagier voorziene kont. Die laatste is uit carbon vervaardigd, net als de rest van het weinige kuipwerk dat de Super Duke rijk is. We spreken dus over spatborden, motorcovers en tank. Al dat zwarte carbon geeft de Super Duke in al z’n donkerheid een nog beestiger, sinistere look.
Verder niks dan topmateriaal met aparte kroonplaten, instelbare voetsteunen en hendels en Michelin Power Cup2 rubber. Qua chassis staat de RR op top notch WP vering, met name de APEX PRO 7548 vorkpoten en de APEX PRO 7746 schokdemper achter. Het WP veerwerk moet de Super Duke te allen tijde strak houden, vooral bij snelle rondes op de gesloten omloop. Met dat in het achterhoofd telt de RR ook Performance en Track rijmodi (naast Street, Sport en Rain), waarbij je desgewenst er ook nog een volledige Akra lijn tegenaan flikkert voor nog wat meer vermogen.
Allemaal leuk en fijn, maar KTM kondigt op z’n website aan dat elk van de 500 geplande exemplaren al een toekomstige eigenaar heeft gevonden en dat je enkel nog een plekje op de wachtlijst kunt scoren.