Mash duikt touring segment in met GT750

Mash GT750

Stond Mash tot nu toe vooral bekend om z’n neo-retro ogende motoren, dan slaat het merk nu een nieuwe weg in met deze GT750 Gran Turismo.

Niet helemaal onverwacht overigens, Mash teasede begin dit jaar al met drie modellen op een mini-stand in de centrale inkom van de Motorbeurs Utrecht; daar waren toen de FR750, K750 en deze GT750 te zien. Op dat ogenblik wilde Mash-importeur MotoMondo nog vooral peilen of en hoeveel interesse er in de machines was, maar zoals Jan Ykema van MotoMondo ook al uit de doeken deed in deze aflevering van de Motorrijder Podcast is die kogel nu dus door de kerk.  

Mash GT750

De GT750 is het resultaat van een samenwerking met het Chinese Jedi Motors. Of minder omfloerst: de Jedi Motor Kirin 750 kreeg ten behoeve van Euro5+ een licht teruggetuned blok in het vooronder, het Mash-logo werd op de kuip aangebracht en het geheel werd omgedoopt tot GT750. Niks mis mee trouwens, want de machine oogt robuust, is standaard voorzien van valbeugels, zijkoffers, een 12,3” TFT-dashboard met connectiviteit en een elektrisch verstelbaar windscherm.

Mash GT750

Dat de looks van de GT750 vaag bekend voorkomen (…) wordt nog extra versterkt door het feit dat het kuipwerk lijkt te zijn bemeten op de cilinderkoppen van een boxertwin, maar niets is minder waar: in het dubbel alu wiegframe huist namelijk een vloeistofgekoelde 730cc paralleltwin, goed voor 75 pk bij 8.500 tpm en 69 Nm bij 6.900 tpm. Vooraan zien we een 41 mm upside-down met instelbare veervoorspanning en uitgaande demping, achter maakt een monoshock de dienst uit. Radiaal gemonteerde Brembo M4 dubbelzuigerremklauwen grijpen in op 298 mm remschijven, achteraan doet een enkelzuiger Brembo hetzelfde op een 260 mm schijf. Om de velgen ligt Michelin Road 6 rubber.

Mash GT750

In de brandstoftank past 24 liter, Mash claimt een gemiddeld verbruik van 4,6 liter per 100 kilometer. De GT750 gooit rijklaar 275 kg in de weegschaal. Aan elektronica geen gebrek, al pakt Jedi/Mash het wel apart aan. Zo is er wel connectiviteit, een bandenspanningsmonitor, keyless start, verwarmde handvatten en zadel (vijf standen) en zelfs dashcams aan de voor- en achterkant waarmee je te allen tijde kan filmen en fotograferen … maar geen rijmodi of tractiecontrole. Of dat een gemis is zal je snel te weten komen want binnenkort gaan we al op pad met Mash’s gloednieuwe Gran Turismo.

De Mash GT750 is beschikbaar in Black of Gold en moet 11.999 euro kosten (NL: € 13.499,-). Een A2-variant is beschikbaar.

Deel

Gerelateerde artikels

Wij hadden ‘m eerlijk gezegd niet zien aankomen, maar Triumph vond dat er nog voldoende ruimte in het gamma zat

Je kunt de klok erop gelijkzetten dat er bij een sportieve Yamaha vroeg of laat een Roberts replica van de

Hij werd vorig jaar al geteased op de Eicma in Milaan en krap een jaar later staat de KLE500 daadwerkelijk