Meer blauw op straat: Suzuki GSX-8S

Na een rijkelijk lange radiostilte doorbreekt Suzuki dan eindelijk het stilzwijgen en presenteert het merk de GSX-8S, Suzuki’s kijk op het populaire naakte middensegment.

Wat ons betreft was de aanloop wat té lang, de viercilinder GSX-S750 (weet je nog) was al een tijdje uitgerangeerd en de SV650 was wel heel erg dezelfde oude wijn in een nieuwe zak. Maar goed, dat is natuurlijk vergeten en vergeven nu de blauwen uit Hamamatsu deze GSX-8S uit de hoge hoed toveren. Een 83 pk sterke naked die optisch sterke gelijkenissen vertoont met z’n grotere GSX-S1000 broer en motorisch vertrouwt op de kunsten van een volledig nieuw ontwikkelde 776cc paralleltwin.

Die tweecilinder is dus goed voor 83 pk @ 8.500 tpm en een topkoppel van 78 Nm @ 6.800 tpm, daarmee nestelt de GSX-8S zich qua prestaties precies tussen de populaire MT-07 (73 pk) en de onlangs gepresenteerde Honda Hornet (92 pk) in. De parallel-opstelling kennen we inmiddels, waarbij Suzuki – net als Yamaha – gebruikmaakt van een 270° krukas om zo het ‘volle gevoel’ (en geluid) van een 90° twin te simuleren. Interessant aspect zijn de dubbele balansassen die ten opzichte van elkaar een hoek van 90° maken, waarbij de voorste de trillingen van de eerste cilinder elimineert, en de onderste, je raadt het al, die van de tweede. De gaskleppen laten zich uiteraard via ride-by-wire aansturen, terwijl de GSX-8S standaard is uitgerust met drie rijmodi (Active, Basic, Comfort), drievoudig instelbaar tractiecontrole (STCS), een up/down quickshifter en Low RPM Assist voor makkelijk wegrijden uit stilstand. Best compleet dus. Met de bekende mode-knop surf je vervolgens door het 5” TFT-display voor verdere digitale finetuning.

Om een nieuw blok moet natuurlijk een nieuw frame, dat in dit geval geheel uit stalen buizen is opgetrokken, op de swingarm na die vervaardigd is van aluminium. Rijklaar zet de GSX-8S trouwens 202 kilo op de weegschaal, kijken we met een schuin oog naar de concurrenten dan is dat wel wat aan de zware kant. KYB verzorgt het veerwerk rondom; het is qua instelbaarheid nu nog wat gissen, maar KYB kennende is de basis goed voor elkaar. Aan de onderzijde van de 41 mm upside-down grijpt een set radiale vierzuiger Nissins in de forse 310 mm schijven, kortom, aan twee vingers zal je wel genoeg hebben. Diezelfde vingers houden we trouwens nog even voor je aan de pols wat betreft levering en prijs. Binnenkort meer!

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100 DCT

Onboard: Honda NT1100 DCT

Onlangs stelde Honda de vernieuwde NT1100 met elektronische vering en DCT automatische versnellingsbak voor in Malaga. Daags na het noodweer dat de regio teisterde lagen