Eind vorige week viel plots het nieuws uit de lucht dat de verplichte keuring van motorfietsen bij een tweedehands verkoop in de loop van 2026 verdwijnt. Drie jaar na de invoering van de motorkeuring heeft de Vlaamse minister van Mobiliteit het licht gezien. Hopelijk blijft dat licht nu ook eventjes branden.
Sinds 1 januari 2023 moesten we dus met z’n allen naar de technische keuring met onze motor die we tweedehands wilden verkopen, al werd dat allerminst een succes. Boomde de verkoop van tweedehandsmotoren nog in de aanloop naar de verplichte keuring, dan stortte de handel in tweedehands machines daarna compleet in. In de eerste zes maanden van 2023 werden er in België amper 30.392 tweedehands motorfietsen ingeschreven terwijl dat er een jaar eerder nog 41.568 waren.
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie Traxio, zag dan de bui al hangen. “Het verlies is enorm en zal op lange termijn ernstige gevolgen veroorzaken voor de motormarkt, de dealers en de onderdelenleveranciers”, voorspelde Rylant midden 2023. Toen we een jaar na de invoering van de keuring jullie feedback vroegen, zag slechts een kleine minderheid van de respondenten de technische keuring van hun tweedehandsmotor als een meerwaarde.
Daarenboven bleken de regels in de verschillende keuringsstations vaak anders geïnterpreteerd te worden en werden sommige grove gebreken simpelweg over het hoofd gezien. Zoals die keer dat we zelf een Honda Deauville ter keuring aanboden en fluitend huiswaarts mochten met een joekel van een put in de balhoofdlagers en een gaskabel die vanzelf werd aangetrokken in een scherpe bocht naar links.
De huidige Minister van mobiliteit Annick De Ridder voert de motorkeuring in de loop van volgend jaar af en wil andere maatregelen invoeren om de verkeersveiligheid te verbeteren, denk aan sensibiliseringscampagnes. De afvoering van de technische keuring van tweedehandsmotoren zal de handel in tweedehands machines ongetwijfeld terug doen aantrekken en ook beginnende motorrijders met een beperkt budget nieuwe kansen geven om met motorrijden te beginnen.
Voor de bedrijfjes die de voorbije drie jaar werden opgestart om motoren klaar te maken voor de keuring en ze ook effectief voor keuring aan te bieden is het natuurlijk wel sneu dat de verplichte motorkeuring alweer wordt afgevoerd. Die moeten medio 2026 een andere dienstverlening zien te bedenken. De kans dat de handel in tweedehands motoren de komende maanden eventjes helemaal tot stilstand zal komen is reëel, geen zinnig mens haalt het in zijn hoofd om in de laatste maanden voor de afvoering van de motorkeuring nog een motor tweedehands te verkopen.
Het kabinet van Annick De Ridder meldt trouwens dat het niet de bedoeling is om de keuring van tweedehands motoren te vervangen door een periodieke keuring voor motoren.