Vlamingen met een fysieke of mentale beperking die met een aangepaste motorfiets de weg op willen, moeten langs CARA passeren. Die dienst is onderdeel van Vias Institute dat we tot 2017 kenden als het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid. Mark Tant van CARA legt uit hoe de procedure in mekaar steekt.
“Wettelijk gezien is in België het hebben van een geldig rijbewijs een-op-een gekoppeld aan je medische toestand. Ben je medisch gezien niet meer in staat om te rijden, dan mag je ook niet meer rijden. Stel dat je een ongeluk hebt en met ernstige verwondingen op de spoedafdeling van het ziekenhuis belandt, dan hoort de behandelende arts je ervan op de hoogte te stellen dat je binnen de vier werkdagen je rijbewijs moet inleveren bij de gemeente. Wil je opnieuw aan het verkeer deelnemen met je auto of motor, dan zal in een later stadium van het revalidatieproces de behandelende arts een aantal formulieren invullen over je medische toestand en wordt er een afspraak gemaakt bij CARA.”
“Bij CARA hebben we drie personeelsleden die gespecialiseerd zijn in de evaluatie en begeleiding van motorrijders met een beperking, alle drie zijn het zelf uiteraard ook motorrijders. Op basis van het medisch dossier zullen we de persoon in kwestie aangeven of wij het mogelijk achten dat hij of zij opnieuw gaat motorrijden en zo ja, onder welke voorwaarden. Met dat document kan de persoon dan naar het gemeentehuis waar een aangepast rijbewijs wordt opgesteld waarop met codes wordt aangegeven welke aanpassingen aan het voertuig nodig zijn opdat de houder van het rijbewijs er de openbare weg mee op kan. Daarna komt de aanpassing van het voertuig aan bod. In Vlaanderen is een zevental bedrijven gespecialiseerd in de ombouw van auto’s voor mensen met een beperking, motorrijders verwijzen we door naar Lukens Tuning Service in Nederland omdat er in België voor zover wij weten geen enkel bedrijf motoren aanpast. Een aangepaste auto moet verplicht terug naar de technische keuring, voor een motor geldt die verplichting niet.”
“Als motorrijder hoef je ook je rijbewijs niet opnieuw te halen met je aangepaste motor, al moet je wel bij ons passeren voor een rijpraktische evaluatie. Die rijpraktische evaluatie voor motorrijders organiseren we nagenoeg altijd bij ons op een afgesloten terrein en is minder strikt dan wat je tijdens het rijexamen hoort te doen. Hier moet je dus niet opnieuw achtjes rijden tussen kegels. Praktisch is het wel een lastig te nemen horde voor de motorrijders; ze moeten de proef bij ons met hun eigen motor afleggen en op dat moment hebben ze nog geen geldig rijbewijs, wat betekent dat ze hun motor bijvoorbeeld in een bestelwagen naar hier moeten brengen. In heel uitzonderlijke gevallen geven we de motorrijder het advies om extra rijlessen te nemen, meestal is de reden daarvoor te vinden bij een gebrekkige rijtechniek die niet in verband staat met de aanpassingen aan de motor. Daarna kan de motorrijder opnieuw de weg op. Bij de eerste contacten met iemand die opnieuw wil gaan motorrijden na een ongeval zijn we zo eerlijk en open mogelijk met die persoon. Als we weten dat er slechts vijftig procent kans is dat hij of zij opnieuw zal kunnen rijden met een aangepaste motor, dan gaan we dat onomwonden melden. De discussies daarover zijn eerder zeldzaam, de meeste motorrijders weten wel wat je moet kunnen om opnieuw aan het verkeer deel te nemen.”
Alle info op vias.be
Een reportage over Lukens Tunens Service vind je hier.
Tekst Bart De Schampheleire • Fotografie Henny B. Stern, Evan Quetsch