MV Agusta Lucky Explorer: van het pad af

Van het gebaande pad welteverstaan. De Italianen, toch bekend om hun ronduit sportieve straat-/circuitmotoren trekken de stoute (wandel)schoenen aan en komen nu met een allroad. Sterker, met twee zelfs: de MV Agusta Lucky Explorer 5.5 en 9.5.

Grappig is natuurlijk dat MV Agusta hiermee Ducati aardig in de wielen rijdt, die komen immers met hun DesertX; ook gebaseerd op de Cagiva Elefant van weleer. Die mag dan een Ducati-blok hebben gehad, het is en blijft natuurlijk wel een Cagiva (Ducati was destijds eigendom van Cagiva) en dat is nu weer onderdeel van, jawel de MV Agusta-groep. Wel frappant dat MV zelf nergens de naam Cagiva in de mond neemt, maar enkel rept over de Elefant als inspiratiebron voor dit duo. Afijn, lang verhaal kort: MV Agusta komt dus met twee offroadmodellen… Wanneer precies is nog niet helemaal duidelijk, vandaar ook de toevoeging ‘project’.

De MV Agusta Lucky Explorer 5.5 is duidelijk de instapper, ontworpen in samenwerking met het Chinese QJ (Qianjiang). Wel een beetje een gek idee, een op papier high-end MV met Chinese roots, maar dat is een beeld waar we stilaan maar aan moeten wennen. Basis vormt de 550cc tweepitter, een vloeistofgekoelde exemplaar met dubbel bovenliggende nokkenassen met, volgens het persbericht, ‘een goedgevulde koppelcurve’. Hoe goed weten we niet, want cijfers worden nog niet vrijgegeven. Op het plaatje ziet het er verder verzorgd uit, met onder andere radiale Brembo’s en fraaie spaakwielen.

Grote broer Lucky Explorer 9.5 doet het met de driecilinder die we kennen van MV, maar die voor de gelegenheid (en Euro5, ook dat) flink is opgepoetst tot 950cc. De boring x slagverhouding van de triple is gegroeid, de cilinderkop is nieuw, evenals de in- en uitlaatkleppen (staal) de aangepaste krukas en de gesmede aluminium zuigers. Goed voor 123 pk @ 10.000 tpm en een topkoppel van 102 Nm @ 7.000 tpm.

Het stalen dubbele wiegframe moet het offroad-avontuur van de nieuwe MV in goed banen leiden, waarbij je staand op de steppen terug kan vallen op lange veerwegen en radiaal gemonteerde Brembo remklauwen. Om zaken als traction control, power modi, motorrem en ABS aan te sturen kan je je toevlucht nemen tot een 7” TFT-display, dat ook beschikt over bluetoothconnectiviteit.

Klinkt allemaal veelbelovend, al vragen we ons stiekem wel af waarom MV voor deze Lucky Explorers niet weer gewoon de naam Cagiva uit de kast heeft getrokken…  

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100 DCT

Onboard: Honda NT1100 DCT

Onlangs stelde Honda de vernieuwde NT1100 met elektronische vering en DCT automatische versnellingsbak voor in Malaga. Daags na het noodweer dat de regio teisterde lagen