New metal: Kawasaki Versys 1100

Kawasaki Versys 1100 SE

Sinds de introductie van de Versys 1000 in 2012 gunde Kawasaki zijn 17” hoogpoter al meerdere updates en verschillende versies, het blok bleef evenwel de bekende vier-in-lijn van 1.043cc. Voor de 2025-versie van de Versys evolueert die vierpitter naar 1.099cc en gaat de grootste Versys voortaan als Versys 1100 door het leven.

De 56 extra cc’s haalt Kawasaki uit een drie millimeter langere slag, het resultaat is dat het maximumvermogen van 120 naar 135 pk stijgt. Cijfers plakken ze er bij Kawasaki nog niet op, maar ook het koppel zou erop vooruit moeten gaan omdat de inlaatkelken van de twee binnenste cilinders van het nieuwe blok 45 mm langer zijn dan die van de twee buitenste cilinders.

De quickshifter werkt al vanaf 1.500 toeren per minuut en de overbrengingsverhoudingen van de hoogste versnellingen werden aangepast. Een secundaire balansas moet de trillingen dempen, Kawasaki monteerde een zwaarder vliegwiel en de uitlaten van de cilinders 1-4 en 2-3 zijn met mekaar verbonden.

Omdat de Versys 1100 beter presteert dan de 1000 werd een oliekoeler aan de motor toegevoegd, de achterste remschijf groeide om dezelfde reden van 250 naar 260 mm. Het spreekt voor zich dat het elektronisch motormanagement aan de vernieuwde krachtbron is aangepast. Op vlak van rijwielgedeelte en afwerking blijft de grote Versys op een paar details na onveranderd.

Deel

Gerelateerde artikels

Triumph Tiger Sport 800

Triumph Tiger Sport krijgt meer bite

Triumph trekt het doek van de compleet nieuwe Tiger Sport 800. Het idee volgens de Britten: de perfecte balans tussen opwindende sportprestaties en toercapaciteiten over

KTM FREERIDE E

Derde generatie KTM Freeride E

Precies tien jaar nadat KTM met de elektrische lichte enduro Freeride E op de proppen kwam, stellen de Oostenrijkers voor modeljaar 2025 de derde generatie