Royal Enfield presenteert met gepaste trots een coole nieuwe roadster: de Guerrilla 450. Wij mochten er al uitgebreid mee aan de rol in Barcelona, maar hoe Enfields nieuwste telg rijdt mogen we nog niet verklappen. Wat we natuurlijk wel al kunnen meegeven, zijn alle specs en een berg foto’s.
In het stalen twin spar buizenframe zit uiteraard de nieuwe Sherpa 450 eencilinder die eerder al geïntroduceerd werd in de Himalayan 450. De vloeistofgekoelde DOHC 452cc levert net als in z’n avontuurlijke broertje 40 pk @ 8.000 tpm en 40 Nm @ 5.500 tpm, beschikt over een zesbak met slip/assistkoppeling, ride-by-wire en twee rijmodi (Performance en Eco).
Met een zithoogte van 780 mm, middelhoog geplaatste voetsteunen en een rechtop zithouding toont de GRR 450 – zoals Enfield ‘m liefkozend doopt – zich een toegankelijke fiets. Een conventionele 43 mm telescoopvork voor en een monoshock achter moeten voorzien in het nodige rijcomfort, terwijl 17” wielen en een wielbasis van 1.440 mm garant moeten staan voor vlot en stabiel stuurgedrag. Een enkele 310 mm schijf met dubbelzuigerremklauw vooraan en een 270 mm schijf met enkelzuigerklauw voorzien in de nodige stopkracht, vanzelfsprekend ondersteund door ABS.
De Guerrilla 450 zet rijklaar 184 kg op de weegschaal, in de benzinetank past 11 liter. Alle informatie die je onderweg nodig hebt vind je via het nieuwe Tripper Dash, een infotainmentsysteem met een 4 inch TFT-display dat een intuïtieve gebruikersinterface belooft. Het Tripper Dash kan uiteraard gekoppeld worden aan je smartphone en wordt ondersteund door de RE-app; naast navigatie biedt de interface ook muziekbediening, weersvoorspellingen en uitgebreide voertuiginformatie.
Opladen kan via een USB-C laadpoort, de ledverlichting rondom bestaat uit koplampen en richtingaanwijzers met een geïntegreerd achterlicht. Een korte, omhoog gerichte uitlaatdemper maakt het plaatje af.
De Royal Enfield Guerrilla 450 bestaat in drie varianten: Analogue (een basisversie), Dash en Flash, waarvan alleen die twee laatste bij ons beschikbaar zullen zijn en wel in vier kleuren: Playa Black en Gold Dip voor de Dash, Yellow Ribbon en Brava Blue voor de Flash. Royal Enfields nieuwste kan al besteld worden en staat vanaf half augustus bij de dealer. Voor de Guerrilla 450 Dash betaal je 6.049 euro (NL: € 6.799,-), de Flash is een tikje duurder met 6.099 euro (NL: € 6.899,-).
Een eerste uitgebreide rijtest lees je in het augustusnummer van Motorrijder (op 2 augustus in de winkel).