Nieuwe Mash modellen: komen ze of komen ze niet?

Opmerkelijke stand op de MOTORbeurs Utrecht: niet in de hallen, maar in de centrale inkom stonden drie nagelnieuwe modellen van Mash op een mini-stand: de FR750, K750 en GT750. Of die machines naar België en Nederland komen zal in grote mate van u afhangen…

Mash heeft z’n plekje op de motormarkt veroverd met retro ogende motoren die in China worden gebouwd en door het Franse Sima op ons continent belanden, waarna MotoMondo de verdeling in België en Nederland verzorgt. Voor de uitbreiding van het gamma is Sima een samenwerking aangegaan met het Chinese Jedi Motorcycle dat de FR750, K750 en GT750 op andere continenten onder eigen naam verkoopt, maar voor Europa dus met Sima in zee gaat. MotoMondo is nog niet helemaal overtuigd van de richting dat het met Mash uit wil. “Vandaar dat we de motoren op een aparte stand in de inkomhall van de MOTORbeurs Utrecht zetten.

Om bij het publiek te peilen hoeveel interesse er voor deze machines is. Hoewel de return best positief was, is de beslissing om deze Mash-modellen te gaan importeren nog niet gevallen”, aldus Vincent van Dijk, marketingmanager bij MotoMondo. Voor Frankrijk is de beslissing sowieso al genomen, Sima toonde de drie motoren in de week voor MOTORbeurs Utrecht op het motorsalon van Lyon en de drie modellen hebben voor de Franse markt ook al een prijslabel gekregen.

Gewichtig doen
Kern van de zaak is een 730cc paralleltwin van net geen 75 pk en 70 Nm die volgens Sima in samenwerking met het Zwitserse Suter is ontwikkeld. Voor elk van de drie motoren gebruikt Jedi Motor een fraai aluminium brugframe. In z’n nakie wordt dat dan de FR750, een naked bike van 213 kilo droog die in Frankrijk voor 6.999 euro aan de man wordt gebracht. In de tank past achttien liter benzine, Brembo levert de remmen, Bosch het ABS en de Angel GT banden komen uiteraard van bij Pirelli. Het zadel zit op 830 mm hoogte, de 52 mm Kayaba UPSD voorvork is regelbaar, over de achtervering hebben we momenteel nog geen informatie.

De K750 (bovenaan artikel) wordt op datzelfde platform gebouwd, maar is met een volledig kuipwerk en clip-ons een pure sportfiets. Ook hier Brembo remmen en Bosch ABS en een instelbare upside down voorvork in combinatie met Michelin rubber. Met 217 kilo is de K750 – die in Frankrijk 6.899 euro kost – best zwaar en dat geldt zeker voor de GT750 toermotor van 275 kilo. Die is standaard voorzien van een stel zijkoffers, een 24 liter grote brandstoftank en een instelbaar windscherm ter grootte van de gemiddelde Vlaamse veranda. Ook de standaard valbeugels zijn jammer genoeg overmaats en van de inspiratieloze soort.

Op de GT750 zit het zadel op 780 mm boven Moeder Aarde, Sima biedt de GT750 aan voor 11.990 euro. In Frankrijk komen de drie modellen met drie jaar garantie, zonder kilometerbeperking. Loop je als Vlaming of Nederlander warm voor één van deze modellen, dan volstaat het om contact op te nemen met MotoMondo om daar wat druk op de ketel te zetten. Wie weet worden ze daarna aan het Mash-aanbod in de Benelux toegevoegd.

Deel

Gerelateerde artikels

BMW R 12 G/S

BMW R 12 G/S: hightech klassieker

In 1980 introduceerden de Duitsers het concept van een enduro met cardanaandrijving, et voilà: de legendarische BMW R 80 G/S was geboren. Vijfenveertig jaar later