Persbericht: 34-ste Coyote Superbiker 2020 geannuleerd. Wel ‘open Supermoto’-wedstrijd op het permanente circuit.

We hebben net dit droevige persbericht ontvangen:

In samenspraak met de stad Mettet heeft de vzw RUMESM, de organisator van de Coyote Superbiker, besloten om de editie 2020, die normaal plaats zou hebben op 9, 10 en 11 oktober op het Circuit Jules Tacheny, te annuleren. Dit met het oog op de vele onzekerheden over de te nemen organisatorische maatregelen om de gezondheidssituatie van iedereen te kunnen garanderen. De RUMESM kondigt daarentegen aan een SUPERMOTO evenement te organiseren op het tracé van het nieuwe Circuit Jules Tacheny. De annulatie was niet te vermijden gezien de onzekerheden rond de gezondheidsmaatregelen.

België – en in het algemeen de hele wereld – is door de COVID-19-crisis in een buitengewone situatie terechtgekomen. Vandaag tasten de organisatoren van de Coyote Superbiker nog in het duister over de maatregelen die genomen moeten worden om de gezondheid te garanderen van het publiek (elk jaar 30.000 personen), de coureurs, de leden en de vrijwilligers van de organisatie.

Daarom is de beslissing genomen om de Coyote Superbiker die op 9, 10 en 11 oktober plaats zou vinden op het Circuit Jules Tacheny in Mettet, te annuleren.

Freddy Tacheny, voorzitter van de RUMESM (Royal Union Motor de l’Entre-Sambre-Et-Meuse) verklaart: “Het is voor ons evenement, dat 33 jaar bestaat, een historische en pijnlijke beslissing: er zal dit jaar géén Coyote Superbiker zijn. Het is met enorm veel spijt in het hart dat we die moeten annuleren. We zijn immers gepassioneerde vrijwilligers en de Coyote Superbiker is onze lust en ons leven. Het is geen gemakkelijk evenement om te organiseren. Een evenement van die aard achter gesloten deuren organiseren is niet doenbaar want dan is de Coyote Superbiker geen Coyote Superbiker meer. Voor ons is het een echte ramp, zowel rationeel gezien als gevoelsmatig. Na de annulatie van Bihr Bikersland, van Classic Wheels, nu ook van de Coyote Superbiker en de langdurige sluiting van ons permanente circuit, staat onze vzw onder zware financiële druk.

De creatie van een feestelijk evenement op het nieuwe tracé

Voor de RUMESM is er echter geen sprake van een verloren jaar. De vzw kondigt de creatie aan van een nieuwe wedstrijd (SUPERMOTO OPEN) die toelaat de gezondheidsmaatregelen beter te beheersen. De datum moet nog vastgelegd worden maar die zal in het najaar vallen.

Freddy Tacheny legt uit: “Of het Belgisch Kampioenschap Supermoto nu wel of niet plaats heeft, wij willen een Supermoto-wedstrijd organiseren die voor alle rijders, de fans en de vrijwilligers het seizoen op een feestelijke manier zal bekronen. Deze wedstrijd zal gehouden worden op het permanente Circuit Jules Tacheny. Alle Belgische en buitenlandse rijders zullen uitgenodigd worden om deel te nemen. Rekening houdend met het meer beperkt karakter van het evenement, zal het voor ons veel gemakkelijker zijn om de gezondheidsmaatregelen die in die periode zullen gelden, uit te voeren.

De Coyote Superbiker is legendarisch voor alle Supermoto-coureurs. Elk jaar verzamelen zich 30.000 personen rond het mythische stratencircuit van Mettet waar zij de actie van zeer nabij kunnen volgen. Er komen meer dan 400 rijders, van wie 280 uit de hele wereld. De Coyote Superbiker is daarmee het grootste motorsportevenement dat in België georganiseerd wordt.

De RUMESM wil bij deze dank zeggen aan de vrijwilligers, de sponsors, de stad Mettet, en ook aan de fans en iedereen die de Coyote Superbiker steunt. Afspraak in 2021 voor een volgende editie!

Deel