Bijna onvoorstelbaar maar waar, het Indiase Royal Enfield verkocht vorig jaar 1.009.900 motoren. Een record volgens het merk, dat dit jaar 125 jaar bestaat. Bestseller was de HNTR 350 waarvan er meer dan een half miljoen stuks de showroom verlieten met een nieuwe eigenaar.
Kleine nuance: het gaat natuurlijk ook wel heel hard als je in je thuisland al 902.000 motoren aan de man/vrouw weet te brengen. Maar volgens de cijfers die Royal Enfield deelt is de export nog harder gegroeid dan de verkoop in eigen land. Met 107.000 stuks groeide de verkoop buiten India met een zeer respectabele 37 %. Dat is voornamelijk danken aan modellen als de HNTR 350 en de krachtigere Super Meteor 650, want die laatste werd ook zeker 50.000 keer verkocht.

Te verwachten valt dat de verkoopcijfers ook dit jaar hoog zullen uitvallen, want Royal Enfield presenteerde afgelopen jaar zes nieuwe modellen, waaronder de Bear 650, de Classic 650 en de Guerrilla 450. Onlangs opende het merk bovendien nog een assemblagefabriek in Thailand nadat er al een productielijn in Bangladesh werd geopend. In Zuid-Amerika wil Enfield voet aan de grond krijgen door een fabriek in Brazilië te openen, iets wat dit jaar naar eigen zeggen nog gerealiseerd gaat worden.

Verder kondigde Royal Enfield onlangs een eigen EV spin-off aan: de Flying Flea – naar de lichtgewicht motoren gebruikt door de Britse luchtmacht in de Tweede Wereldoorlog – moet inspelen op stedelijke rijders op zoek naar elektrische mobiliteitsoplossingen.