Shoei Hornet ADV

De Hornet ADV is Shoei’s helmequivalent van de allroad motorfiets. Stoer en avontuurlijk, maar in wezen blijft het een integraal. De helmschaal is gemaakt van meerdere lagen organisch fiberglass en composietmateriaal, maar voelt – mede door z’n nauw uitgevoerde binnenvoering – aan als een compacte helm. Er zijn vier helmschaalmaten: XXS, S/M, L en XL/XXL. De large past me goed, maar minder goed dan ik gewend ben van Shoei. Hij sluit iets nauwer aan en voelt iets kleiner aan dan pakweg de RYD, die ik ook geregeld opzet. Het vraagt iets meer gewenning, maar zelfs na uren rijden gaat hij nooit klemmen of pijn doen. Hij sluit gewoon nauwer om m’n hoofd. De Hornet is ook voorzien van pads bij de oren, die het rijgeluid reduceren en eventueel vervangen kunnen worden door de oortjes van een communicatiesysteem. Ik heb de Hornet als uitzonderlijk stil ervaren, ondanks de grote zonneklep – of de V-460 Peak, zoals Shoei die noemt. Die zonneklep is zo goed vormgegeven dat je tijdens het rijden niks merkt van rijwind die weerstand biedt. Het vizier, dat ook eenvoudig te wisselen valt, krijgt extra punten omdat het niets vervormt, wat we in deze klasse van helmen al weleens anders hebben geweten. Het enige wat misschien beter kan, is de verluchting. Ik kwam meermaals zwaar bezweet uit de Hornet. Veelal omdat ik op dat moment ook een pittige offroadrit achter de kiezen had, maar toch. En afhankelijk van de motor waarmee ik reed, kreeg ik soms te maken met een (vervelend) koude wind op mijn linkeroog via de mondverluchting, ook als die gesloten was. Het is geen goedkope helm, maar al bij al ben ik erg tevreden over de Hornet en is hij z’n prijs absoluut waard.

Prijs: € 499,00 | Getest door: Pieter Ryckaert |
Maten: XXS – XXL | Meer info: www.shoei-europe.com

 

 

Deel

Gerelateerde artikels

Michelin Anakee Road

Bandentest: Michelin Anakee Road

In tien jaar tijd is het Europese marktaandeel van trailmotoren met zestig procent gestegen. Dat het segment met 830.000 verkochte banden per jaar nogal fundamenteel

Boxerpower Paint Protection Film

Boxerpower Paint Protection Film

Het is de bedoeling om de R 1300 GS duurtestmotor er zo lang mogelijk zo goed mogelijk te laten uitzien, vandaar dat we ’m meteen