Hij werd vorig jaar al geteased op de Eicma in Milaan en krap een jaar later staat de KLE500 daadwerkelijk met z’n noppen in de klei. Met de nieuwe KLE500 opent Kawasaki de aanval in het snel in populariteit groeiende lightweight adventure segment, waarmee de groenen de strijd aangaan met zandhazen als de CFMoto 450MT, Benelli TRK502, Honda NX500 en de op handen zijnde BMW F 450 GS, om er maar een paar te noemen…
Na dik drie decennia keert de KLE500 dus eindelijk terug in de Kawasaki line-up. Dat werd tijd want het ontbrak Kawasaki – een merk met een indrukwekkende allroadgeschiedenis – al een tijdje aan een serieuze, lichte adventure machine.
Het design van de nieuwe KLE500 volgt het spoor van de CFMoto 450MT en de zwaardere Yamaha Ténéré 700 en is duidelijk geïnspireerd op rallymotoren: robuust, compact en functioneel. De hoge kopkuip met verstelbaar windscherm, slanke 16liter brandstoftank, 21” voorwiel en lange veerwegen geven de KLE de gewenste hardcore offroad looks. Daar houden we van.
Onder het rally-uiterlijk schuilt de 451cc paralleltwin die we natuurlijk al kennen uit bijvoorbeeld de Ninja 500 en Z500 en die volgens Kawasaki getuned is voor ‘optimaal koppel en souplesse’. De tandwielverhoudingen zijn aangepast naar een 46/15 overbrenging voor meer punch in het terrein. Ook op deze 500 vangt de assist & slipperclutch een blokkerend achterwiel op bij snel terugschakelen.
Belangrijk voor onverharde avonturen: de vering. Vooraan zien we een cartridge type upside-down voorvork van KYB met een stevige 210 mm veerweg, de Uni-Trak monoshock achter doet het met 200 mm veerweg. De veervoorspanning achteraan is traploos instelbaar maar verder zullen de instelmogelijkheden vrij beperkt zijn. Qua remmen is het niet overbemeten, maar dat is eigenlijk juist wat je wil op een potentiële zandhaas als deze. Vooraan zien we een enkele 300 mm schijf met dubbelzuigerremklauw, achter een 230 mm schijf. Wel zo fijn: het ABS is uit te schakelen via een knop op het stuur.
Kawasaki claimt dat stuur, voetsteunen en zadel ergonomisch op elkaar afgestemd zijn voor maximale controle, zittend én staand. We geloven ze maar op hun groene ogen. Handig: de rubberen pads in de voetsteunen kunnen zonder gereedschap worden verwijderd en het windscherm is drievoudig verstelbaar (standaard, +27 mm, +55 mm).
De standaardversie van de KLE heeft trouwens een lcd-display aan boord terwijl de SE-versie het doet moet een volwaardig TFT-dashboard. Wel beschikken ze allebei over smartphoneconnectiviteit (Kawasaki’s Rideology app). Zo heb je voertuiginformatie, ritlogboeken en meldingen direct binnen handbereik.
De SE-versie omvat nog wat meer extra’s zoals ledknipperlichten, handkappen, een groter windscherm en een skidplate. Daarnaast is er een stevig aanbod accessoires beschikbaar waaronder een topkoffer, zijkoffers, handvatverwarming, USB-C-aansluiting, ledmistlampen, valbeugels, middenbok, radiatorbescherming, gps-steun, verscheidene ErgoFit zadels en een high-rise titanium Akrapovič demper met carbon hitteschild.
De 2026 KLE500 (SE) is midden februari beschikbaar bij de dealers in de volgende kleuren: Metallic Carbon Gray / Ebony (KLE500), Metallic Bluish Green, Pearl Storm Gray en Pearl Blizzard White (SE). Prijzen worden later bekendgemaakt.