Is december traditioneel de maand van lijstjes maken en het voorbije jaar netjes afronden, dan kijken we in januari met z’n allen vol verwachting vooruit, het nieuwe jaar in. Dat nieuwe jaar begint voor motorrijders na vijf jaar eindelijk weer met een ‘Motorsalon’ van Brussel, een evenement waar Motorrijder uiteraard aanwezig is en waar we jou verwachten.
Januari is traditioneel ook de maand waarin iedereen zijn reisplannen voor het jaar begint vorm te geven en trek je met de motor op reis, dan is daarvoor een toermotor wel zo handig. Dat kan een reteduur model met alle toeters en bellen zijn (zoals de BMW R 1300 RT, bijvoorbeeld), of een wat bescheidener model waarvan je je afvraagt hoeveel waar je voor dat geld krijgt en of 74 pk wel volstaat om mee op reis te trekken (zoals de Mash GT750). Toeval of niet, hebben we voor het januarinummer toch wel die twee machines getest zeker? In de eerste maand van het nieuwe jaar wensen we mekaar ook steevast succes, al weten we allemaal dat de grens tussen top en flop soms flinterdun is.
In deze Motorrijder een reportage over het tachtigjarige succesverhaal van Vespa en een artikel over misschien wel de grootste flop uit de motorgeschiedenis, die van fiets- annex motorbouwer Cannondale.
Twee leuke achtergrondverhalen doen je al uitkijken naar het nieuwe MotoGP-seizoen en we beantwoorden de vraag waarmee je nu het snelst door Duitsland reist: een Suzuki Hayabusa of een ICE-hogesnelheidstrein? En zo zoeven we volgas 2026 in. Gelukkig nieuwjaar, alvast!
BMW R 1300 RT
De BMW R 1300 RT is de puurste reismotor die je kan vinden. Om ‘m te testen, moet je er dan ook mee op reis. Zo ver en zo lang mogelijk.
Mash GT750
Dachten we dat we met de RT zo’n beetje de enige overblijvende pure reismotor hadden, komt Mash ineens met de GT750. Toeren op een budget!
Hayabusa vs. ICE
Eindelijk antwoord op de vraag die ons al decennia bezighoudt: wat is er sneller, het openbaar vervoer of de motor?
Backstage: On Any Sunday
Als je kroost na het bekijken van de cultfilm On Any Sunday nog steeds niet achterop de motor wil, dan ligt het echt aan hen en is onterven de enige optie.
Interview: CEO MV Agusta
We praten met CEO Luca Martin over de roerige periode waar MV Agusta uit komt.
80 Jaar Vespa
Ontstaan uit nood, uitgegroeid tot een icoon. Vespa blaast tachtig kaarsjes uit
Waarom Liberty Media Dorna kocht
Het Amerikaanse Liberty Media heeft de touwtjes in handen voor de promotie van onder andere de MotoGP en het WK Superbike. Maar wat betekent dat precies? En moeten we ons zorgen maken?
Videometrie
Motorsport volg je het beste op televisie, dan zie je het meest. En dat weten de raceteams intussen ook.
Verder in dit nummer
Startgrid • Showroom • Schatten op zolder • De garage • …