Wheelies worden duur grapje in Oostenrijk

Vanaf midden mei is er in Oostenrijk een nieuwe regelgeving van kracht die onder meer wheelies zwaar bestraft, met boetes die starten vanaf 300 euro en mogelijke inbeslagname van het voertuig.

Wie deze zomer met vakantie wil naar Oostenrijk is gewaarschuwd: een toevoeging aan de Austrian Motor Vehicles Act stipuleert onder meer dat ‘niet-situationeel gebruik van de motorfiets waarbij er niet te allen tijde contact is tussen beide wielen en het wegdek’ strafbaar is. Met andere woorden: er staat nu duidelijk omschreven dat alles wat een korte powerwheelie (of domweg in blinde paniek je achterkant los remmen) overstijgt, wordt gezien als een overtreding van de wet. Ja, dit dus, bijvoorbeeld.


Staat nu ook duidelijk omschreven als overtreding die zwaar bestraft wordt: accelereren of remmen met ‘overmatig slippen van een of meerdere wielen voor een langere tijd, driften of het voertuig bij stilstand rond de eigen as doen draaien’. Geen donuts meer voor Oostenrijkse bikerkoppels bij het verlaten van het stadhuis, zoveel is duidelijk.

De minimumboete is 300 euro. Bestaat het vermoeden dat de rijder ‘zijn acties mogelijk zal herhalen’, dan mag de politie het voertuig (en rijbewijs + papieren etc) meteen in beslag nemen voor een duur van maximaal 72 uur. De maximumboete is 10.000 euro. Wie naast wheelies betrapt wordt op andere ongein zoals het overschrijden van een witte lijn, te snel rijden of gevaarlijke inhaalbewegingen mag z’n rijbewijs vaarwel zwaaien voor verschillende maanden.

Deel

Gerelateerde artikels

Ducati Panigale V4 S 2025

La Bomba: 2025 Panigale V4 (S)!

Terwijl andere fabrikanten hun superbike-aspiraties langzaam maar zeker aan het afbouwen zijn, doet Ducati er vrolijk een schepje bovenop. De nieuwe Panigale V4 (S) is

Kawasaki waterstof

Kawasaki demonstreert motorfiets op waterstof

Enkele dagen geleden heeft Kawasaki op het circuit van Suzuka enkele demonstratierondjes gereden met ‘s werelds eerste motorfiets op waterstof. De ICE (Internal Combustion Engine,