Kymco introduceert adventure scooter

KYMCO CV-L6

Met de AK Premium steekt Taiwanese scooterbouwer Kymco de Yamaha TMAX naar de kroon – die vergelijking on je nog lezen in het septembernummer van Motorrijder, en op de voorbije EICMA stelde Kymco naast de gebruikelijke (maxi)scooter line-up ook de Concept CV-L6 voor, een adventure maxiscooter die wellicht meer dan een toefje mosterd bij Honda’s X-ADV heeft gehaald.

Nu is die laatste absoluut een dijk van een motorfiets (inderdaad, een motorfiets – de X-ADV overstijgt met verve het maxiscooterconcept) en dat is bij Kymco, dat overigens nauw samenwerkt met onder meer Honda, natuurlijk ook niet onopgemerkt voorbij gegaan.

KYMCO CV-L6

En dus lepelden de Taiwanezen de 51 pk sterke 550cc twin uit de AK Premium regelrecht de Concept CV-L6 in (al is er in de technische fiche sprake van een 575cc twin, eveneens goed voor 51 pk, maar dat kan ook aan ons Taiwanees liggen).

Qua rijwielgedeelte lijkt het alvast snor te zitten, Kymco ontwikkelde een nieuw, lichtgewicht frame en verder zien we lichtmetalen wielen met dual purpose rubber, een UPSD voorvork met ‘langere veerweg’ (voorlopig geen specificaties bekend) een monoshock achter. Radiaal gemonteerde Brembo klauwen moeten de nodige stopkracht voorzien. In samenwerking met Givi zijn er verschillende bagagemogelijkheden voorzien.

KYMCO CV-L6

Ondanks z’n looks en positionering als adventure scooter zal de CV-L6 zich ongetwijfeld beter thuisvoelen op het asfalt dan op het onverhard, maar voor een adventure scooter zijn dat eh, details. Wanneer de Kymco CV-L6 precies op de markt komt is niet duidelijk, maar wij kijken nu al reikhalzend uit naar een vergelijkingstest met Honda’s X-ADV…

KYMCO CV-L6

Deel

Gerelateerde artikels

8h Spa 2024

EWC 8h van Spa 7 en 8 juni

Begin juni vindt op Spa-Francorchamps de Belgische ronde van het Endurance World Championship plaats: de 8h of Spa Motos. Hoezo, 8 uur? Dat waren er