De 450MT (voluit ‘Multi-Function Touring’) is het nieuwste product van CFMOTO: een lichte adventure bike die door een paralleltwin wordt aangedreven en zich specifiek op de A2-markt richt. We hadden vier vluchten en 29 uur nodig om op het kleine eiland El Nido in de Filippijnen te geraken om uit te zoeken of de nieuwe 450MT net zo goed rijdt als hij eruitziet.
CFMOTO positioneert de 450MT als kleinste nieuwkomer naast de andere adventures uit de line-up: de 650MT, 700MT en 800MT. Ondanks de longinhoud van amper 449,5cc oogt de 450MT heel volwassen. Zo leunt de kleinste MT op ruim instelbare KYB vering, biedt de twin liefst 220 mm aan bodemvrijheid en is de combinatie van een 21” voorwiel met een 18” achterwiel duidelijk gericht op onverhard avontuur. Verder zien we een 5” full colour dashboard, Bosch tractiecontrole, tweekrings ABS en een verstelbaar scherm in rallystijl … en dat voor nog geen 7.000 euro.
De 449,5cc paralleltwin heeft een 270° krukas en is ontworpen en geproduceerd door CFMOTO zelf. De tweepitter kennen we uit de 450SR en 450NK, maar CFMOTO heeft updates doorgevoerd aan de nokkenas, het inlaatsysteem, de brandstofvoorziening en de uitlaat om de motor potenter te maken in het middengebied. Het resultaat is 41,6 pk bij 8.500 tpm en 42 Nm bij 6.500 tpm: minder piekvermogen, maar meer koppel in het lage en middelhoge toerengebied dus. Ter vergelijking: de sportieve 450RS levert 47 pk bij 10.000 tpm en 39,3 Nm bij 7.750 tpm.
Zoals je mag verwachten in dit prijssegment heeft de MT een relatief eenvoudige set-up zonder rijmodi en voorziet een mechanische gasklep de cilinders in hun arbeidsvitaminen. Beschouw die beperkte hoeveelheid technologische tovenarij als een voordeel, want het betekent dat er weinig mis kan gaan als je onderweg bent in the middle of nowhere. De gasrespons is trouwens best krachtig, vooral in de lage toeren. 41,57 pk is niet heel schokkend, maar ik ben verrast door de levendigheid van de twin en de uitlaat klinkt ook aangenaam fruitig.
De wegen op de Filipijnen kunnen zonder waarschuwing veranderen van asfalt in grind, wat betekent dat de rijsnelheden relatief laag zijn, maar de MT voelt zich het best bij snelheden van pakweg zestig tot negentig kilometer per uur. Met de toerenteller tussen 4.000 en 7.000 tpm ontpopt de MT zich te midden van het lokale verkeer – en met zijn aangenaam gorgelende uitlaat – tot een prima metgezel.
Uiteraard zal je buiten de Filippijnen, een land waar een 450 wordt beschouwd als een grote motorfiets, meer toeren en versnellingen (moeten) gebruiken om gelijke tred te houden met het snellere verkeer. Je merkt al snel dat het oppoken van de 450MT tot het rode gebied vooral resulteert in veel trillingen en lawaai, maar verder weinig extra snelheid oplevert.
Een kruissnelheid van 100 km/u aanhouden komt met redelijk wat trillingen, bij een zeldzame gelegenheid zie ik 130 km/u op het dashboard verschijnen, maar niet voor lang. Op de onverharde wegen krijgt het Chinese CST Ambro rubber het zwaar te verduren, temeer omdat het blokje toch genoeg punch onderin heeft om de achterkant van de motor na elke bocht eventjes te laten kwispelen – waarbij al die spielerei wel voorspelbaar en goed te controleren valt. Om je op het onverhard te kunnen uitleven kan je de tractiecontrole en het ABS op het achterwiel uitschakelen.
De chassiscomponenten zijn allemaal nieuw en op maat gemaakt voor de 450MT, zoals het stalen buizenframe met afschroefbaar onderframe en subframe. Die laatste twee kunnen relatief eenvoudig worden vervangen als ze beschadigd raken, dat is wel zo handig.
De KYB vering doet het voor en achter met een royale veerweg van 200 mm en zou volgens de persinfo volledig instelbaar moeten zijn. Ik zoek me een bult, maar kan in de praktijk enkel stelschroeven terugvinden voor de uitgaande demping en veervoorspanning op de achterschokdemper. De vering biedt wel een indrukwekkende bodemvrijheid van 220 mm, slechts 10 mm minder dan de Royal Enfield Himalayan. Ondanks z’n lange stelten is de zithoogte van 820 mm (kan worden verlaagd naar 800 mm) best toegankelijk voor kleinere rijd(st)ers.
CFMOTO claimt dan wel een drooggewicht van 175 kg, met de solide (optionele) valbescherming aan het frame gemonteerd en een tank vol benzine voelt het eerder als 200 kg of meer. Het is geen zware motorfiets, maar ik zou de MT niet omschrijven als wendbaar of snel sturend. Het gewicht wordt vrij hoog in het chassis gedragen en je bent je er terdege van bewust dat je de motor rondstuurt aan de hand van een relatief zwaar 21” voorwiel.
Het CST Ambro rubber biedt weinig grip en vertrouwen, dus wie het potentieel van de CFMOTO 450MT ten volle wil benutten houdt wat spaargeld achter de hand om gelijk vers allroad rubber te halen. Die banden zijn echt de upgrade waard want in se is de 450MT best een fijn apparaatje.
Negentig procent van onze route gaat over stoffige paden en ook als we wat extra aanzetten verteert de CF het terrein uitstekend, waarbij de vering met de lange veerwegen nu uit de kunst acteert. Op de steile hellingen sleurt de koppelrijke twin me probleemloos naar de top en ook voor een flinke portie modder of zand en een passage door een riviertje haalt de 450 z’n neus niet op.
Zandhazen zullen argumenteren dat de 450 te (top)zwaar is om goed offroad te kunnen rijden, dat je het ABS aan de voorkant niet kunt uitschakelen (alleen achter) en dat de vering een te beperkt bereik heeft. Dat kan allemaal best zijn, maar de CFMOTO 450MT doet zonder sputteren en onverstoorbaar zijn werk.
Conclusie Het is makkelijk om de aandacht te vestigen op de minpuntjes van de nieuwe CFMOTO 450MT. De CST Ambro banden van Chinese makelij zijn ondermaats, de bedieningsknoppen ogen gedateerd en als je het tempo opschroeft komen de limieten van de vering al snel in zicht. Maar, en dit is een grote maar, aan deze verder competente adventuremotor hangt een prijskaartje van 6.999 euro (7.799 in Nederland) zodat ‘ie wel degelijk heel veel waar voor z’n geld biedt. Ik denk dat veel mensen verleid zullen worden door de 450MT, vooral door zijn authentiek ‘big bike’-gevoel en -uiterlijk; en door zijn eenvoudige, robuuste bouw en no-nonsense werkethiek. De 450MT is gemakkelijk te rijden en te onderhouden en met een paar aanpassingen heeft deze CFMOTO het potentieel om ook zware offroad-omstandigheden de baas te kunnen. De 450 is een directe concurrent voor de nieuwe Royal Enfield Himalayan, met aantoonbaar meer offroad-potentieel en een scherpere styling. De Enfield gaat vlotjes over de toonbank en ik verwacht dat de CFMOTO 450MT een gelijkaardig commercieel succes te beurt zal vallen.
Plus- en minpunten
+ Véél waar voor je geld
+ Toegankelijke zithoogte
+ Koppelrijke krachtbron
– Trillingen
– Remmen bieden grip noch vertrouwen
– Gedateerde knoppenwinkel
Lees de volledige test in Toeren 2024
CFMOTO 450MT
Motor: 449,5cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde paralleltwin
Boring x slag: 72 x 55,2 mm
Max. vermogen: 41,6 pk @ 8.500 tpm
Max. koppel: 42 Nm @ 6.500 tpm
Brandstofvoorziening: injectie
Transmissie: zesbak, ketting
Frame: stalen buizenframe, aangeschroefd subframe van stalen buizen
Voorvering: 41 mm KYB upside-down, volledig instelbaar, veerweg 200 mm
Achtervering: KYB monoshock, volledig instelbaar, 200 mm veerweg
Voorrem: 320 mm schijf met radiaal gemonteerde J.Juan vierzuigerremklauw, ABS
Achterrem: 240 mm schijf enkelzuigerremklauw, ABS
Banden voor/achter: 90/90-R21 / 140/70-R18 (CST Ambro)
Wielbasis: 1.507 mm
Gewicht: 175 kg (droog)
Zithoogte: 820 mm
Tankinhoud: 17,5 l
Prijs België: € 6.999,-
Prijs Nederland: € 7.799,-
Tekst Adam Child • Fotografie CFMOTO