Daags voor de Eicma trapt Yamaha een open deur in met de voorstelling van de 2025-editie van de Tracer 9. Yamaha’s toermotor op basis van het CP3-blok krijgt – volledig in lijn met de verwachtingen – na de MT-09 en MT-07 nu als derde in het rijtje de Y-AMT automatische versnellingsbak aan boord.
Die Yamaha Automated Manual Transmission is een optie voor de Tracer 9 en de Tracer 9 GT terwijl de Tracer 9 GT+ standaard met Y-AMT wordt uitgerust. De Tracer 9 GT+ was sinds vorig jaar al voorzien van een slimme adaptieve cruisecontrole en gaat met de toevoeging van de automatische versnellingsbak verder op de ingeslagen weg richting meer rijgemak.
De GT en GT+ doen daar vanaf volgend jaar een elektrisch verstelbaar windscherm bovenop dat zomaar eventjes tien centimeter op en neer kan bewegen. Ga je voor het basismodel van de Tracer 9, dan kan je het windscherm handmatig in tien stappen over een bereik van vijftig millimeter verzetten.
De Tracers kregen een vernieuwd kuipwerk waarbij Yamaha ook plaats maakte voor een opbergvak voor de smartphone met laadmogelijkheid, het 7” TFT-dashboard had al connectiviteit.
Net als voorheen zijn de Tracer 9 GT en GT+ voorzien van het Kayaba Active Damper System of kortweg KADS, voor 2025 krijgen de twee topmodellen er Yamaha Matrix ledkoplampen bij die zowaar zo slim zijn dat het systeem omringend verkeer, natuurlijke lichtbronnen en weersomstandigheden detecteert om op basis van al die info zelf de helderheid en verdeling van het koplamplicht te bepalen.
Daarnaast voorziet de IMU de koplampen van extra informatie: van zodra je meer dan zeven graden hellingshoek neemt zal de bochtenverlichting geactiveerd worden.
Op prijzen en leverdata is het nog even wachten.