Euro 5 verplicht Harley-Davidson te stoppen met Street- en Sportster-modellen in Europa

Nog op zoek naar een 750/883/1.202cc Street of Sportster uit Milwaukee? Wees er dan snel bij, want Harley-Davidson

De grootscheepse Rewire-reorganisatie waar ’s werelds bekendste motormerk momenteel middenin zit, betekent onder andere het einde van de fabriek in het Indiase Bawal. Reden? Tegenvallende resultaten (de Street-modellen slaan niet aan), de negatieve publiciteit in eigen land vanwege de productie in een lagelonenland én de komst van het alom gevreesde Euro5.

Die alom gevreesde Euro5-norm hakt er stevig in, vooral bij luchtgekoelde modellen en zorgt ervoor dat het niet meer loont om bepaalde modellen (te hoge kosten, verlies van prestaties) klaar te stomen voor de strenge Europese homologatie-eisen. Onder de gesneuvelden onder andere de Street 750, Street Rod, Iron 883, Super Low, Sportster 1200 Custom, Iron 1200, Forty-Eight, Forty Eight Special, Super Low 1200T en Roadster modellen.

We kunnen stilletjes gewag maken van het einde van een tijdperk…

Deel

Gerelateerde artikels

Honda CB125R 2024

Update voor Honda CB125R

Honda’s kleinste naked krijgt voor modeljaar 2024 een nieuw TFT-display met bijhorende knoppenwinkel en voldoet nu aan de Euro5+ norm. De laatste keer dat Honda’s

Yamaha R1

Yamaha R1 gaat track only

Vorig jaar vierde Yamaha’s vlaggenschip nog zijn 25ste verjaardag, nu maakt het merk bekend dat de R1 vanaf 2025 (in navolging van de R6 eerder