Kort getest: Can-Am Ryker Rally

Can-Am Ryker Rally

Het Can-Am gamma driewielers is sowieso al niet alledaags, maar binnen dat collectief is de Ryker Rally nog eens een buitenbeentje. Benieuwd wat de driewieler met driecilinder motorblok (wordt dat dan drie in het kwadraat?) in zijn mars heeft als je er de kleine weggetjes mee aanvalt en het onverhard niet links laat liggen.

Sta je oog in oog met de Ryker, dan kan je niet anders dan toegeven dat de driewieler er serieus stoer uitziet. De lijnen zijn uitgesproken en karaktervol, de blik agressief en kleurrijk tegelijk. Overigens bepaal je de looks van de Ryker Rally voor een groot stuk zelf, want je kiest eerst uit niet minder dan twintig kleuren waarna de toevoeging van accessoires en opties de mogelijkheid biedt om maar liefst 75.000 (!) verschillende Ryker Rally’s te configureren. Niks voor mensen met keuzestress dus.

Can-Am Ryker Rally

De snuit met de dubbele koplampen ziet er heel agressief uit, in de neus vind je het opbergvak (met een inhoud van slechts zeven liter kan je het bezwaarlijk een kofferbak noemen) en de bijna horizontaal gemonteerde schokdempers. Van schuin achter bekeken behoudt de Ryker Rally zijn stoere looks met zijn imposante swingarm in het verlengde van het chassis, de cardanaandrijving is in de enkelzijdige achterbrug geïntegreerd. Net daarboven zweeft een ranke nummerplaathouder.

De Ryker is goed afgewerkt met weinig zichtbare kabels en leidingen, in de afwerking van de swingarm zit een leuke textuur en de plastic kuipdelen sluiten overal netjes aan. Wel jammer dat veel van dat plastic heel hard aanvoelt en in de matte afwerking gevoelig is voor krassen.

Can-Am Ryker Rally

De zithouding vertoont veel gelijkenissen met die van een maxiscooter. Met de rug recht, de armen bijna gestrekt en de voeten iets vooruit tem je het beest. Handig is dat het U-Fit systeem van Can-Am je in staat stelt om de Ryker letterlijk en figuurlijk naar je hand te zetten. Het stuur is in vijf posities verstelbaar, de voetsteunen kan je eveneens zonder gereedschap in vijf posities plaatsen.

Het redelijk gekuipte zadel voelt in eerste instantie erg zacht aan, maar bewijst op lange ritten flink wat comfort in de aanbieding te hebben. De handkappen dienen vooral om het offroad-kantje van de Ryker Rally te accentueren, want op de weg leiden ze slechts een fractie van de rijwind van je voorarmen af.

Can-Am Ryker Rally

Op het 4,5” lcd-dashboard vind je de essentiële informatie zoals snelheid, toerental en brandstofvoorraad, je kiest er ook uit de rijmodi Eco, Sport of Rally. De opstartprocedure is omslachtig: contactsleutel op z’n plaats, druk op de startknop, lichte draai voorwaarts aan het gashendel tot de ‘bip’, voetrem intrappen en nog eens op de startknop drukken om de motor te starten. Pas daarna kan je aan de slag met deze 303 kilo wegende driewieler met uitzonderlijk laag zwaartepunt.

Manoeuvreren met de Ryker Rally is wat lastig, maar vanaf de eerste meters dat je een beetje vaart kunt maken wordt het beter. Al zal de stad nooit het favoriete speelterrein van de Ryker Rally worden, met een 1,50 meter brede voortrein en een uit de kluiten gewassen draaicirkel rij je liever in een wijde boog om elke agglomeratie heen. Tussen de file door snijden is eveneens geen optie. Bij het parkeren en wegrijden kan de standaard aanwezige achteruitrijversnelling je het leven aan het stuur van de Can-Am wat vergemakkelijken. Wat het rijwielgedeelte betreft is er met het comfort aan boord niks mis. De KYB vering staat vrij strak aangeschroefd (zeker achteraan), zonder dat het comfort daaronder lijdt.

Can-Am Ryker Rally

Is de Ryker Rally bij stilstand al een opmerkelijk apparaat, wacht dan tot je er de eerste keer stevig mee van de plaats gaat. In de lagen toeren klinkt en voelt de Rotax 900 ACE (Advanced Combustion Efficiency) een beetje als het blok van een powercruiser. De acceleraties zijn simpelweg indrukwekkend terwijl je bij elke forse dot gas een enorme ‘klonk’ hoort ter hoogte van de automatische CVT transmissie.

Bij 30 km/u spint de driepitter rond de 2.500 toeren, een simpele draai aan het gas volstaat om er in een oogwenk duizend toeren bovenop te doen en de vijftig kilometer per uur te ronden. Daarna wordt de acceleratiecurve wat minder steil en geniet je van een heel soepele krachtbron die een beetje als die van een maxiscooter aanvoelt, tot het Rotax blok bij 6.000 tpm opnieuw de kolder in de kop krijgt en er een indrukwekkend eindschot uit perst.

Can-Am Ryker Rally

Op kleine weggetjes laat de Can-Am zich gemakkelijk van richting veranderen, al moet je in een opeenvolging van bochten wel op je qui-vive blijven. Om de Ryker Rally aan de koord te houden moet je in de bocht nadrukkelijk met je bovenlichaam naar de binnenkant van de bocht leunen. De vering filtert de oneffenheden van het wegdek efficiënt weg en is ruim instelbaar om het geheel naar wens te finetunen. Bij het betere bochtenwerk zal de vering je niet dwarszitten, met het stabiliteitssysteem (VSS) van de Can-Am moet je wel leren omgaan.

Dat VSS combineert meerdere elektronische waakhonden (SCS, ABS, TCS) om je hachje te redden als je het te bont maakt. Kachel je lekker door, dan heeft het systeem de neiging om de voorwielen af te remmen als je te snel een bocht induikt om te voorkomen dat je in het decor belandt. De tussenkomst van het VSS kan je vloeiende rijstijl verknoeien zodat het zaak is om te leren aanvoelen wanneer het Vehicle Stability System tussenbeide zal komen en nét van dat omslagpunt weg te blijven om zelf de volledige controle te behouden.

Can-Am Ryker Rally

Hoewel de Ryker Rally er niet echt voor gebouwd is met een grondspeling van amper 122 mm als grootste beperkende factor, kan je op gravelwegen best wat lol beleven aan het stuur van de driewieler. In de Rally-rijmodus laat de tractiecontrole flink wat wielspin toe, wat het leven aan boord van de driewieler een stuk spannender maakt.

Als er vertraagd moet worden, moet je vooral niet naar het remhendel zoeken want dat is er niet. De drie schijfremmen zijn gekoppeld aan het rempedaal onder je rechtervoet. Qua vertraging voldoet de reminstallatie net, maar omdat de remmen bijtkracht missen moet je heel hard op het rempedaal duwen waardoor de dosering onder de maat blijft.

Conclusie Origineel, krachtig en plezant op gravelpaden: de Can-Am Ryker Rally is polyvalenter dan zijn broers en zussen uit het Ryker-gamma. Dat alles komt wel met een prijskaartje want de Ryker Rally is sowieso al dik drieduizend euro duurder dan een standaard Ryker met dezelfde driecilinder onder de neus en ook de opties en optiepakketten zijn flink aan de prijs.

Can-Am Ryker Rally

Plus- en minpunten
+ Hiermee val je op
+ Instelbare zithouding
+ Comfort
– Elektronische hulpsystemen grijpen snel in
– Remmen missen bijtkracht
– Aanduiding brandstofvolume niet precies

Lees de volledige test in Motorrijder december 2023

Motor: 900cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde drie-in-lijn
Boring x slag:  n.b.
Compressieverhouding:         n.b.
Max. vermogen:         82 pk @ 8.000 tpm
Max. koppel: 79,1 Nm @ 6.500 tpm
Brandstofvoorziening:           injectie
Transmissie:    CVT, cardan
Frame: stalen frame
Voorvering:     dubbele KYB schokdempers, veervoorspanning verstelbaar, veerweg 152 mm
Achtervering: KYB monoshock, veervoorspanning verstelbaar, veerweg 175 mm
Voorrem:        270 mm schijven met tweezuigerremklauwen
Achterrem:     220 mm schijf met tweezuigerremklauw
Banden voor/achter:  2x 145/60-16 / 205/55-15
Wielbasis:       1.709 mm
Balhoofdhoek/naloop:           nb
Gewicht:         303 kilo (droog)
Zithoogte:       676 mm
Tankinhoud:   20 l
Prijs België:     vanaf € 16.899,-
Prijs Nederland:         vanaf € 19.803,-

Can-Am Ryker Rally

Tekst Matthieu Brotel • Fotografie Emerick Houplain

Deel

Gerelateerde artikels

QJMOTOR SRK 800 RR

Kort getest: QJMOTOR SRK 800 RR

Hoewel QJMOTOR al sinds 1985 actief is op de thuismarkt, probeert het Chinese merk pas nu voet aan de grond te krijgen op Europese bodem.

Segway E300SE

Kort getest: Segway E300SE

Grote elektrische motoren zijn er al en ook bij de kleine stadsbrommertjes kom je al een aantal elektrische alternatieven tegen, maar de tussenklasse is nog

Kawasaki Ninja 500 SE

Kort getest: Kawasaki Ninja 500 SE

Ook Kawasaki’s lichte Ninja ontkomt niet aan de vooruitgang: 250cc werd 300 werd 400 werd 500. Maakt deze verschuiving naar de middenklasse de mini-Ninja nog