Kort Getest: Honda ADV350

Nog een 350cc maxiscooter in de Honda line-up? Yep! Want ook al is de nieuwe gebaseerd op de Forza 350, toch is de ADV350 beduidend anders.

Zo geven de dubbele ledkoplampen de ADV350 al een compleet andere uitstraling dan de Forza met dezelfde cilinderinhoud. De voorkant van de scooter is avontuurlijk hoog opgetrokken, handkappen behoren tot de standaard uitrusting en het blokkenpatroon van de Metzeler Karoo Street banden wekt op zijn minst de indruk dat je er ook op een grindpad mee uit de voeten kunt.


Het kuipwerk laat het grootste deel van de upside-down voorvork onbedekt en de kuipdelen lijken wel gestapeld. Met een beetje verbeelding zie je in de voortrein een soort van schild, maar dan met een windscherm dat over 133 mm in de hoogte verstelbaar is. Jammer genoeg kan dat enkel stilstaand, want je hebt beide handen nodig om het schuifsysteem te bedienen. Onder het zadel zit 48 liter aan opbergruimte; er passen probleemloos twee integraalhelmen in en een tussenschot laat je toe om je spullen een beetje te organiseren.

In het ruime handschoenkastje in het linker kuipdeel zit een USB-C-aansluiting, en de ADV350 is voorzien van Honda’s Smartphone Voice Control System. Het Smart Key sleutelloze systeem vervangt niet alleen de klassieke sleutel om de ADV350 te starten, je bedient er ook de kofferruimte onder het zadel en de optionele topkoffer mee. Voor de warhoofden onder ons is de ‘lokalisatieknop’ uiterst handig: met een druk op de knop floepen de knipperlichten van de ADV350 aan, waarna je je scooter meteen gevonden hebt.


De krachtbron kennen we al uit de Forza 350, een vloeistofgekoelde monocilinder met elektronische injectie, goed voor 29 pk bij 7.500 tpm en 31,5 Nm bij 5.250 tpm. De automatische vario koppeling is ook in de ADV350 aan een V-Matic aandrijving gekoppeld, maar de verhoudingen werden aangepast voor verbeterde acceleratie en een levendiger blokkarakter. Honda Selectable Torque Control (HSTC), Honda’s tractiecontrole, is op twee niveaus instelbaar.

De eerste helft van de 150 kilometer lange testrit op Sicilië werken we af met het mes tussen de tanden, het tweede deel van de ronde gaat het eerder aan hoempa-hoempa tempo. Het resultaat is een gemiddeld verbruik van 3,9 l./100 km per honderd kilometer – als je een beetje je manieren houdt dan moet 300 km met een volle tank zeker haalbaar zijn.


Op het stuk snelweg dat we voor de kiezen krijgen, legt de voorrijder op zijn Africa Twin er duchtig de pees op. Slipstreamend in ware Moto3-stijl slaag ik erin een topsnelheid van 144 km/u op het dashboard te toveren, mét de ruit in de hoogste stand. Dat is beslist niet verkeerd voor een 350cc scooter, al leer ik uit dat stukje volgas ook wel dat de bescherming tegen de elementen niet het sterkste punt is van de ADV350. Het windscherm en het frontale kuipwerk zijn niet echt ruim uitgevoerd zodat de onderbenen en de romp nog flink wat wind vangen, de handen en het hoofd worden dan weer voorbeeldig uit de wind gezet. Het zadel is vrij comfortabel, maar dat de twee remhendels niet instelbaar zijn is simpelweg een blunder.

Het motorblok is efficiënt en zelfs romig. Op auditief vlak valt er niet veel te beleven, maar als je bij groen licht de Japanner aan z’n oor draait gaat hij er wel bijzonder snedig vandoor, zonder dat er sprake is van trillingen. Een belangrijke factor in het levendige en speelse karakter van de ADV350 zijn de nagelnieuwe wielen. De aluminium gietwielen (15” voor en 14” achter) met zes ontdubbelde spaken zijn specifiek ontwikkeld om licht aan te voelen en veel informatie vanaf de weg door te sturen, en dat voel je echt bij het insturen en overgooien.


De 37 mm upside-down biedt 125 mm veerweg en wordt – net als bij een motor – gemonteerd met een dubbel T-stuk, een constructie die de voortrein van de ADV350 voelbaar strakker maakt. De stereovering met piggyback achteraan heeft drievoudig progressief gewonden veren om zowel solo als duo een maximum aan comfort en controle te geven op diverse ondergronden. De vering draagt zeker bij tot het instant vertrouwen dat de ADV350 vanaf de eerste meters schenkt, en ook een uitstapje op wat licht onverhard hoef je niet met zweet in de handpalmen aan te vatten.

De enkele 256 mm remschijf in het voorwiel en de 240 mm remschijf achteraan doen samen met het tweekanaals-ABS hun werk naar behoren. Alles doet wat het moet doen, en bij een harde remactie worden de noodknipperlichten geactiveerd. Het enige punt waarop de ADV350 ontgoochelt is het dashboard. Oké, het aanbod aan informatie is ruim, maar wie in 2022 een nieuwe doelgroep wil charmeren kan echt niet meer met een lcd-dashboard komen aandraven; ook al komt TFT met een kleine meerkost.


Conclusie
Het kon eigenlijk niet mislopen met de ADV350: de Forza 350 is een steengoede basis en de ADV350 gooit er frisse en eigentijdse looks bovenop. De grootste uitdaging voor Honda is om een publiek naar de ADV350 te lokken, want met de Forza 350 en de SH350i is de concurrentie in eigen showroom sowieso niet mals. Het speelse, levendige karakter en de bijzondere looks worden ongetwijfeld de belangrijkste troefkaarten voor de ADV350.

Plus- en minpunten
+ Levendig motorkarakter
+ Moderne looks
+ Vertrouwenwekkend rijwielgedeelte
–  Verouderd lcd-dashboard
– Windscherm enkel bij stilstand verstelbaar
– Niet-instelbare remhendels

Lees de volledige test in Motorrijder maart 2022.


Technische gegevens
Honda ADV350
Motor: 330cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde SOHC eencilinder
Boring x slag:  77 x 70,8 mm
Compressieverhouding:         10,5:1
Max. vermogen:         29 pk @ 7.500 tpm
Max. koppel:   31,5 Nm @ 5.250 tpm
Gewicht:         186 kg (rijklaar)
Zithoogte:       795 mm
Tankinhoud:   11,7 l.
Kleuren:          Spangle Silver Metallic, Matt Carbonium Grey Metallic, Matt Carnelian Red Metallic
Prijs België:     € 6.599,-
Prijs Nederland:         € 7.499,-

Tekst Laurent Cortvrindt • Fotografie Honda

Deel

Gerelateerde artikels

Yamaha MT-09

Kort getest: Yamaha MT-09

Toen Yamaha in 2005 de eerste Master of Torque uitbracht, was dat letterlijk een donderslag bij heldere hemel. De MT-01 zag er zo spectaculair uit

Suzuki GSX-8R

Kort getest: Suzuki GSX-8R

Na jarenlange focus op naked bikes nemen meer en meer merken plots een sportieve allrounder op in de line-up. Geen hardcore supersport, maar een naked