Kort getest: Rieju Xplora 557 en 707

Rieju Xplora 557 707

Herinnert u zich de Eicma van 2021 nog, die keer dat MV Agusta CEO Timur Sardarov het Lucky Explorer project aankondigde? Dat bestond uit een 9.5 high-end driecilinder allroad (die er in de vorm van de Enduro Veloce finaal ook kwam) met daaronder een Lucky Explorer 5.5, een lichte allroad die door het Chinese Qianjiang gebouwd zou worden. Een plan dat uiteindelijk met een fraaie boog in de vuilnisbak belandde, maar zie wat het Spaanse Rieju nu op de markt brengt, een Xplora 557 en 707. Van een comeback gesproken…

Geen nood als de merknaam Rieju niet meteen een belletje doet rinkelen. Opgericht in 1942 is Rieju met een jaarproductie van twintigduizend motoren weliswaar een vaste waarde op het Iberisch schiereiland, buiten Spanje zijn het vooral de liefhebbers van 50cc, 125cc en hardcore enduro’s die Rieju kennen. Met de samenwerking met Qianjiang voor de Xplora’s en het partnership met Loncin voor de Aventura’s is Rieju net zoals zovele andere merken op de Chinese trein gesprongen.

Rieju Xplora 557 707

Half afgewerkt
De Xplora 557 en 707 waren me op de Eicma van 2024 al opgevallen want hoewel de twee koplampen die bovenaan een stukje ‘afgesneden’ zijn verdacht veel gelijkenissen vertonen met de tronie van Honda’s Africa Twin en Africa Twin Adventure Sports tweeling, zien de Rieju Xplora’s er echt goed uit. Zonder voorkennis kan je onmogelijk bedenken dat de Xplora 557 eigenlijk een opgefriste Benelli TRK 502 is en de Xplora 707 het resultaat is van een technische copy-paste van de Benelli TRK 702 X.

Met de kenmerkende kop en de standaard gemonteerde handkappen zijn de Xplora’s duidelijk familie van mekaar. Het inspiratieloze en slecht afleesbare 7” TFT-dashboard met connectiviteit is bekend van een aantal Benelli’s en QJ’s, net als de eerder plastiekerig aanvoelende knoppenwinkel met achtergrondverlichting. Links van het dashboard vind je een USB-A en USB-C aansluiting onder een rubber dop, de niet-instelbare windschermen op de beide motoren zijn van degelijke kunststof gemaakt.

Rieju Xplora 557 707

Valt de bovenste helft van de motor op vlak van looks en afwerking nog mee, dan verandert dat drastisch als je dichter richting Moeder Aarde afzakt. Het rempedaal op beide modellen is een exemplaar van gegalvaniseerd staal van bedenkelijke kwaliteit dat qua lelijkheid zijn gelijke niet kent, terwijl er ter hoogte van de uitlaat meer schroeven en bouten zitten dan je in de afdeling ijzerwaren van de lokale Hubo kunt vinden. Nog een geluk dat helemaal onderaan de kwaliteit terug stijgt want de Xplora 557 staat op Pirelli Angel GT rubber terwijl de 707 met Metzeler Tourance banden op weg mag.

Gewichtig doen
De eerste machine waarmee ik op pad ga is de Xplora 707 die met een zithoogte van 835 mm exact even hoog is als de Benelli TRK 702 X. Ik kan weliswaar met beide voeten plat aan de grond (1m82), maar voor ik goed en wel op de motor zit heb ik mijn spierballen al moeten laten rollen om de motor rechtop te zetten. Nog voor je een meter gereden hebt, voel je dat de Xplora 707 niet alleen zwaar (221 kilo droog, daar moet nog 19,5 liter brandstof en een paar liter motorolie bij) maar ook topzwaar aanvoelt.

Rieju Xplora 557 707

Dat gevoel zal de hele rit prominent aanwezig blijven want de Xplora 707 vraagt best wel wat input om in te sturen, waarna je ook in de bocht op je qui-vive moet blijven om de Rieju op koers te houden. Grote hellingshoeken laat de 707 niet toe, daarvoor rij je de middenbok zowel links als rechts te vroeg aan de grond en al helemaal als het wegdek van wat mindere kwaliteit is.

Dan gaan de KYB veerelementen voor en achter nogal snel door de knieën waardoor de grondspeling nog krimpt. Wat experimenteren met de veerinstellingen zal nodig zijn als je de ambitie hebt om echt hard met de Xplora 707 te rijden; vooraan kan je in- en uitgaande demping instellen, achteraan is ook de veervoorspanning aan te passen.

Rieju Xplora 557 707

Uit de wind
De windbescherming van het niet-instelbare windscherm is meer dan dik in orde, ik heb geen last van turbulenties. Ook met het zitcomfort is niks mis, al staat het stuur wel vrij hoog. Op de voetsteunen zitten extreem dikke plakken rubber om de trillingen van het blok te dempen. De 698cc is identiek aan die van de Benelli TRK 702 X en maakt ook in de Rieju geen indruk.

Van een 700cc motor met 70 pk en 70 Nm zou je toch verwachten dat die onderin voldoende souplesse heeft om een haarspeldbocht in tweede versnelling te nemen, wat jammer genoeg niet het geval is. Wil je met de grote Rieju opschieten, dan moet je toeren maken. Bij gebrek aan rijmodi of tractiecontrole hoef je je daar allemaal geen zorgen om te maken zodat je je puur op het rijden kunt focussen en dat is maar goed ook, want bij een actieve rijstijl vraagt de grootste Rieju veel aandacht en input.

De remmen (radiaal gemonteerde Brembo vierzuigerremklauwen voor in combinatie met 320 mm remschijven plus een enkelzuiger Brembo achter op een 260 mm remschijf) doen wat ze kunnen, al komt het ABS te snel tussenbeide en voel je in afdalingen dat het gewicht van de Xplora 707 de remmen serieus op de proef stelt.

Rieju Xplora 557 707

Klein(er) broertje
Hoewel de zadelhoogte van de Xplora 557 met 820 mm slechts 15 mm lager is dan die van de 707 en het gewicht amper voor dat van de 707 moet onderdoen (215 kilo droog + 20 liter benzine + motorolie), voelt de kleine Xplora een pak lichter en minder topzwaar aan. Is de zithouding op de 707 nog best oké, dan zit je heel passief op de 557, met de voeten vooruit en het stuur hoog en ver voor je.

De stelling dat de Explora 557 een opgefriste Benelli TRK 502 is, vereist overigens enige nuance. De TRK 502 wordt immers nog aangedreven door een 500cc paralleltwin van 48 pk, de Rieju mag de weg op met de 554cc paralleltwin met 270° krukas die we al kennen uit onder andere de QJMotor SRT 600 SX Touring. Standaard wordt de Rieju 557 met 47 pk geleverd zodat de motor ook binnen het bereik van A2-rijders valt. Wil je het volledige potentieel van het blok benutten, dan kan de Rieju-dealer de motor elektronisch vrijzetten zodat je 56 pk achter de rechterpols hebt.

Rieju Xplora 557 707

Horten en stoten
De koppeling van de 557 voelt bij het wegrijden vanuit stilstand niet soepel aan zodat in combinatie met de wat abrupte gasrespons de Rieju een beetje met horten en stoten van de plaats gaat. Met de twee 17” wielen en pure wegrubbers duikt de Xplora 557 enthousiast de bocht in, om niet te zeggen dat hij in de bocht valt en daar moet je toch een beetje aan wennen.

Ook deze motor wordt afgeveerd door KYB, een niet-instelbare upside-down vork en een naar veervoorspanning instelbare monoshock. Ga je er wat steviger tegenaan, dan is ook op de 557 de grondspeling beperkt. Deze keer is het niet de middenbok die het je onmogelijk maakt om het rubber volledig te benutten, in het geval van de Explora 557 rij je sneller dan je verwacht de bevestiging van de zijstandaard tegen de grond en dat is best schrikken.

Motorisch is de 557 de tegenpool van de 707. Komt die laatste koppel tekort en moet je hem vooral op toeren rijden, dan heeft de 554cc 270° paralleltwin net een vervelend tekort aan vermogen in de hogere toeren. De initiële versnelling vanuit de lage toeren is oké, eens je de vijfduizend toeren voorbij bent komt er jammer genoeg geen voelbaar extra vermogen vrij zodat ook de snelheidsopbouw gering is.

Rieju Xplora 557 707

Gooi je voor een bocht het anker uit, dan bijten de naamloze vierzuigerremklauwen nogal abrupt en hard in de 320 mm remschijven waardoor de KYB flink inveert. Had je gehoopt om bij het insturen nog wat te kunnen bijremmen met de voorrem, dan mag je die hoop meteen opbergen, want in dat geval heeft een Xplora een flinke oprichtneiging. Het niet-hellingshoekgevoelig ABS is op de beide Rieju’s wel uitschakelbaar.

Conclusie
We gunnen iedereen uiteraard zijn handel, al kan je je in het geval van de Rieju Xplora 557 en 707 afvragen welke meerwaarde deze machines nog brengen. Technisch wijken ze immers amper af van modellen die we al kennen van Benelli en QJ, dus zal het commerciële succes van de Rieju’s voornamelijk afhangen van de prijs (die nog niet bekend is) en van de mate waarin het Benelux-cliënteel gecharmeerd is door de Africa Twin-looks. Voor de rest is het jammer genoeg een gevalletje van ‘meer van hetzelfde’…

Rieju Xplora 557 707

Plus- en minpunten Rieju Xplora 557
+ Fraai smoelwerk
+ Prima windbescherming
+  Modern rubber
–  Motor mist punch in hogere toeren
– Hakerige koppeling
– Passieve zithouding

Plus- en minpunten Rieju Xplora 707
+ Fraai smoelwerk
+ Prima windbescherming
+  Modern rubber
–  Motor mist koppel onderin
– Weegt veel en voelt topzwaar aan
– Slecht afleesbaar dashboard

Lees het uitgebreide testverslag in de Motorrijder Zomerspecial


Rieju Xplora 557
Motor: 554cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde paralleltwin, DOHC
Boring x slag: 70,5 x 71 mm
Compressieverhouding: n.b.
Max. vermogen: 56 pk @ 8.250 tpm
Max. koppel: 54 Nm @ 5.500 tpm
Brandstofvoorziening: injectie
Transmissie: zesbak, ketting, slipperkoppeling
Frame: brugframe van stalen buizen, aangebout subframe van stalen buizen
Voorvering: 43 mm KYB UPSD, niet instelbaar, 150 mm veerweg
Achtervering: KYB monoshock, 150 mm veerweg, veervoorspanning instelbaar
Voorrem: dubbele 320 mm schijven met radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen, ABS
Achterrem: enkele 260 mm schijf met enkelzuigerremklauw, ABS
Banden voor/achter: 120/70-R17 / 160/60-R17 (Pirelli Angel GT)
Wielbasis: 1.505 mm
Balhoofdhoek/naloop: n.b. / n.b.
Gewicht: 215 kg (droog)
Zithoogte: 820 mm
Tankinhoud: 20 l
Prijs België: n.b.
Prijs Nederland: n.b.

Rieju Xplora 707
Motor: 698cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde paralleltwin, DOHC
Boring x slag: 83 x 65,5 mm
Compressieverhouding: n.b.
Max. vermogen: 70 pk @ 8.750 tpm
Max. koppel: 70 Nm @ 6.250 tpm
Brandstofvoorziening: injectie
Transmissie: zesbak, ketting, slipperkoppeling
Frame: brugframe van stalen buizen, aangebout subframe van stalen buizen
Voorvering: 43 mm KYB UPSD, in- en uitgaande demping instelbaar, veerweg n.b.
Achtervering: KYB monoshock, veerweg n.b., volledig instelbaar
Voorrem: dubbele 320 mm schijven met radiaal gemonteerde Brembo vierzuigerremklauwen, ABS
Achterrem: enkele 260 mm schijf met Brembo enkelzuigerremklauw, ABS
Banden voor/achter: 110/80-R19 / 150/70-R17 (Metzeler Tourance)
Wielbasis: 1.505 mm
Balhoofdhoek/naloop: n.b. / n.b.
Gewicht: 221 kg (droog)
Zithoogte: 835 mm
Tankinhoud: 19,5 l
Prijs België: n.b.
Prijs Nederland: n.b.

Rieju Xplora 557 707

Tekst Bart De Schampheleire • Fotografie Rieju

Vanwege de ondermaatse kwaliteit van de foto’s tijdens de persvoorstelling waren we genoodzaakt om voor dit artikel deels promotioneel beeldmateriaal van Rieju te gebruiken

Deel

Gerelateerde artikels

BMW R 12 GS

Kort getest: BMW R 12 G/S

De allereerste BMW GS, een prototype uit 1978, was niet veel meer dan een gek idee om een boxermotor in een offroadchassis te plaatsen en

Kawasaki Meguro S1

Kort getest: Kawasaki Meguro S1

Met de W230 en deze Meguro S1 zet Kawasaki dit jaar een olijk retroduo op de markt. De twee modellen verschillen slechts minimaal, maar het

BMW R 1300 RT

Kort getest: BMW R 1300 RT

BMW had zijn melkkoeien genaamd ‘GS’ en ‘GS Adventure’ al de ingrijpende upgrade naar 1300cc en een nieuw frame gegeven en dus kon de RT