De laatste update van Kawasaki’s Z650 dateert alweer van 2023. Toen kreeg een van de populairste jongens van de (midden)klas tractiecontrole aangemeten, voor modeljaar 2026 kan er ook een nieuw design en een (optionele) quickshifter af.
Aan de 649cc paralleltwin werd niks ingrijpends gewijzigd, maar daar was ook absoluut niets mis mee. De speelse Z650 S blijft uit de hand eten, drievoudig instelbare tractiecontrole en een nieuwe (zij het wel optionele) quickshifter geven en extra zetje bij sportief rijden. De lichtvoetigheid van Kawa’s middenklasse naked wordt nog steeds verzekerd door de korte wielbasis, de scherpe balhoofdhoek en het lichtgewicht trellis frame (15 kg). Wel nieuw op de Z650 S is het 30 mm bredere ‘fat-bar’ stuur dat 10 mm hoger en 40 mm verder naar voren werd geplaatst voor een actievere zithouding.

Het zadel werd 15 mm hoger en vlakker voor een meer ontspannen kniehoek. Wat dat precies gaat doen met de zithoogte (de standaard lage 790 mm van de vorige Z650 was bijzonder geliefd bij kleinere rijders) zal de praktijk moeten uitwijzen, heel veel hangt af van hoe het nieuwe 805 mm hoge zadel tussen de benen valt. Het duozadel werd iets breder voor meer duocomfort. Remmen doe je met nieuwe 300 mm schijven met tweezuigerklauwen vooraan en een 220 mm schijf met enkelzuiger achter, ondersteund door een nieuwe Continental ABS-unit.
De Z650 S maakt meteen een gespierdere indruk dan zijn voorganger, met dank aan het bredere kuipwerk met de gelaagde zijkapjes en de nieuwe, laag geplaatste koplampunit. Overigens zit er natuurlijk ledverlichting rondom. Verder zien we hetzelfde spiegelontwerp als op de grotere Z-broers en een nieuw 4,3” TFT-kleurendisplay met twee lay-outs en connectiviteit.

Last but not least: wat moet dat met dat S-achtervoegsel? “De ‘S’ in ‘Z650 S’ staat voor ‘Stunning’, ‘Style’, ‘Stage’ en ‘Spotlight’. De ‘S’ vertegenwoordigt de nieuwe, in het oog springende styling en de manier waarop de Z650 S meteen opvalt”, aldus Kawasaki. Eh, oké.
In elk geval: de nieuwe Z650 S is vanaf half februari beschikbaar, en wel in Metallic Matte Graphenesteel Gray/Metallic Flat Spark Black, Candy Lime Green/Metallic Carbon Gray en Ebony/Metallic Carbon Gray. Uiteraard is deze geweldige stuurfiets (want ook zonder dat we ermee gereden hebben twijfelen we daar alvast iet aan) ook als 35kW beschikbaar. Op de prijs is het nog even wachten.