Triumph Tiger 900 GT & Rally

Ryckaert trotseerde Ciara om intercontinentaal-gewijs kennis te maken met Triumph’s nieuwe hoop in het allroad-segment, de Tiger 900.

Waar zit je?

Marokko, pendelend ergens tussen Marrakech en Essaouira, wat nogmaals bevestigt wat een geweldig land het is. Geweldige wegen voor het aan de tand voelen van een tijger.

Waarom?

De Tiger 800 is vervangen door de 900, en niet meer in elvendertig XRT-al-dan-niet-met-kleine-letters-versies, maar gewoon in de GT en de Rally. Daarbij is de GT-versie meer dan ooit de uitgesproken versie voor de weg en de Rally de avontuurlijke, meer offroad variant. Er is nog een gewone Tiger 900, die ontdaan is van alle toeters en bellen, en dat zijn er nogal wat. 

Wat is er nieuw?

In de eerste plaats het blok, dat niet enkel in capaciteit groeide, wat vooral een Euro5-ingreep is, maar het kreeg ook een nieuwe, zogeheten ‘T-plane’ krukas met een soort ‘big bang’-karakter. Dat blok is ook 2,5 kilogram lichter, net als het nieuwe subframe, en werd lager en meer naar voor in het frame gehangen. Verder zijn beide motoren ook van nieuwe veren voorzien, waarbij vooral de Rally-versie helemaal anders aanvoelt dan de vroegere XR-whatever versie.

Welke zaken vielen op?

Waar vroeger het verschil tussen de aparte versies niet zo uiteenlopend bleek, is dat nu wel het geval. De GT en Rally versie zijn twee totaal verschillende motoren geworden. Daarbij is het motorkarakter van het nieuwe blok ook behoorlijk verschillend en vooral onderin en in het middengebied een stuk levendiger dan vroeger. Dat extra karakter heeft dan weer een prijs, vooral in trillingen, maar goed. En verder kan je qua elektronica langer dingen zitten instellen en aanpassen dan de doorsnee Marokkaan erover doet om een vrachtwagen tot driemaal toe te overladen met strobalen, wat hier een kunst is.

Wanneer lezen we meer?

In Motorrijder Magazine dat op 6 maart in de winkel ligt, of een dag eerder in je brievenbus als abonnee. KicXstart-lezers moeten even een maandje meer geduld hebben, daar het maart nummer proppensvol GP-nieuws zal zitten.

 

Deel

Gerelateerde artikels

Metzeler Sportec M9 RR

De aanval is de beste verdediging, klinkt het aloude adagium. En dus trok onze Jelle met een vliegtuig vol bruin te bakken krenten vanuit onze

Zero SR/S

Wij stuurden Pieter, die al meer elektronica om zeep heeft geholpen dan de hele Y2K-hetze bij elkaar, naar de nieuwe telg van Zero, de SR/S.

Yamaha Tracer 700

Yamaha’s TroetelTracer, de 700, is dit jaar beetgepakt. Maar zoveel is er toch niet veranderd? Even appen met Overzee voor een eerste indruk. Waar zit