Hoewel er voor elk budget wat passends te vinden is, kunnen we het er wel over eens zijn dat motorkleding en helmen niet bepaald goedkoop zijn. Logisch ook, tenslotte moet je uitrusting je niet alleen droog, warm of net koel houden; je pak en helm moeten je ook beschermen bij een valpartij. Als je zoveel centen uitgeeft wil je natuurlijk wel zo lang mogelijk van je uitrusting genieten, en gelukkig heb je ook zelf de hand in de levensduur van je motorspullen.
Want je motoruitrusting wordt vuil, heel erg vuil zelfs, en dat heeft invloed op de eigenschappen. Door in de regen te rijden, door vuiligheid en stofdeeltjes onderweg – helemaal als je ook regelmatig een grindpad meepakt – raken de poriën van de kleding verstopt, waardoor die ook zijn waterdichte eigenschappen verliest. Wil je dat je motorkleding goed waterdicht blijft, dan is het noodzakelijk om ze twee keer per jaar te wassen.
Textiel
Dat is niet zomaar een kwestie van even in de wasmachine gooien, wil je textiele motorkleding wassen dan moet je een aantal stappen doorlopen die hier op het RAD-blog uitgebreid toegelicht worden. Kort samengevat: haal de protectoren uit je kleding, haal de uitneembare lagen uit elkaar en sluit alle ritssluitingen en knoppen. Belangrijk is dat je nooit waspoeder of wasverzachter gebruikt, want die kunnen jouw motorkledij – hoewel robuust, is die verrassend delicaat! – beschadigen. Kies dus altijd voor fabric wash die specifiek ontwikkeld is voor textiele motorkleding, zoals wasmiddel van S100.
Was motorkleding altijd op lage temperatuur en met een programma voor delicate was (check de wasvoorschriften) zonder centrifugeren – dat laatste kan ernstige schade toebrengen. Haal de kleding vervolgens nat uit de machine, maak eventueel met water gevulde zakken leeg en hang je jas/broek te drogen (leg ze zeker niet op de verwarming!). Uitdrogen duurt een dag of twee, drie; hou daar rekening mee voordat je eraan begint. Na het drogen kan je eventueel gebruikmaken van een fabric protect om de buitenlaag weer waterafstotend te maken.
De droogkast is verboden terrein voor motorkleding … behalve voor Gore-Tex! Dat membraan bestaat namelijk uit haartjes, en door het hele wasproces raken die in de war. Stop je je Gore-Tex een twintig- à dertigtal minuten op 40 graden in de droogkast dan komen alle haartjes weer in dezelfde richting te staan en is de Gore-Tex weer geactiveerd. Wat ook werkt is ophangen en er een twintigtal minuten met een haardroger overheen gaan. Ook voor Gore-Tex geldt: leg de kleding nooit op de verwarming.
Leder
Iets arbeidsintensiever om te reinigenzijn lederen pakken en laarzen, want die kunnen natuurlijk niet in de wasmachine. Gebruik een lederreiniger om de poriën schoon te maken; belangrijk is om het leder na het reinigen weer goed te voeden om te voorkomen dat het uitdroogt. Daarvoor gebruik je lederbalsem of leather care, voor mat leder bestaat er een specifieke spray
Tot slot is het ook een goed idee om de ritssluitingen af en toe wat TLC te geven. Een stroeve rits zorgt niet alleen voor ergernis, het maakt ook dat je er ruwer mee omgaat waardoor er weleens een trekkertje kan sneuvelen. Met Turbo Grease verwijder je vuiligheid en blijven je ritssluitingen soepel lopen.
Helm
De juiste helm vinden kan een intensief proces zijn. Wat is je budget, voor welk type helm ga je, kies je voor polycarbonaat, carbon of glasvezel, hoe bepaal je de juiste pasvorm voor jouw hoofd: allemaal overwegingen die je moet maken en die uiteindelijk tot de aankoop van de voor jou perfecte helm leiden. (Tip: bij RAD kan je een helm altijd testrijden zodat je al rijdend kan ervaren hoe hij zit!) Heb je jouw helm eindelijk gevonden, dan wil je die natuurlijk zo lang mogelijk in optimale conditie houden.
Dat doe je door ‘m regelmatig te reinigen. Voor de buitenschaal gebruik je daarvoor een natte doek en een helmreiniger. Vooral voor matte helmen is het belangrijk om ze regelmatig schoon te maken. Een matte helm wordt namelijk gemaakt op basis van een glanzende helm, waar een matte laag overheen gelegd werd. Die matte laag is vrij kwetsbaar: verwijder je zaken als vettigheid, vliegjes… niet regelmatig, dan zal je mooie matte helm al snel glanzende vlekken en vegen vertonen. Gelukkig kan je dat eenvoudig voorkomen door ‘m regelmatig schoon te maken met een natte doek en vervolgens een beschermlaagje aan te brengen.
Je vizier vraagt bijzondere aandacht. Logisch ook, daar kijk je doorheen dus dat moet spic & span én in goeie conditie zijn. Om te reinigen volstaat een vizierreiniger, beschikt jouw helm over een vizier met Pinlock dan moet je die er wel even uit halen voordat je de binnenkant reinigt. Een kras hoeft overigens niet het einde van je vizier te betekenen – tenzij ze op een plek zit waar je er hinder van ondervindt of je gezichtsveld beperkt, dan rest je geen andere optie dan het vizier vervangen.
Wil je lang van je helm genieten, dan heeft ook het helminterieur regelmatig wat extra zorg nodig. Je kan ervoor kiezen om de binnenvoering op te frissen met een foam (haal wel je vizier eraf en bouw je intercom uit zodat die niet aangetast kan worden door het product), of je gaat voor een dieptereiniging van de liner met een lauw sopje. Dat doe je natuurlijk niet rechtstreeks in je helm, de meeste helmvoeringen zitten vast met drukknopjes en zijn dus makkelijk uitneembaar. Onmisbare tip om je helm makkelijk stabiel te houden tijdens het schoonmaken, is deze helmdonut (zonder twijfel de beste 20,50 euro die je ooit zult uitgeven, geen dank!).
Spoel met lauw water de eerste vuiligheid uit de voering, en dompel vervolgens onder in een lauw sopje met een zacht, vloeibaar wasmiddel. Masseer de vuiligheid eruit, laat even weken, spoel grondig uit en herhaal dat proces zo vaak als nodig. Laat het geheel rustig drogen – ook hier geldt: niet op de verwarming, en ook niet in de zon! Je helminterieur een sopje geven doe je dus het best op een moment dat je je helm even niet nodig hebt want het drogen duurt al gauw een dag. Rijd je veel, dan loont het om twee sets binnenvoering te hebben. Wil je graag nog meer lezen over helmonderhoud, dan vind je hier op het RAD-blog extra tips & tricks!
Wanneer is je motoruitrusting aan vervanging toe?
Zonder twijfel een van de meest gestelde vragen onder het motorrijdersgilde: hoelang gaat mijn pak/helm/laarzen/… mee? Tja, dat hangt ervan af. En dat hangt ook van jou af. Verzorg je je pak goed (regelmatig wassen!) dan kan een motorpak jaren mee en blijft het lang in goede conditie. Het ene pak is na vier à vijf jaar aan vervanging toe, een ander kan wel twintig (!) jaar mee. Prijsklasse speelt daar uiteraard een rol in; net als de intensiteit waarmee een pak gebruikt wordt. Een pak dat elke dag door weer en wind gejaagd wordt ziet uiteraard meer af dan eentje dat sporadisch aangetrokken wordt of een pak dat enkel op reis gaat en na de reis helemaal schoonmaakt wordt.
Lang verhaal kort: als je merkt dat het onderhoud van je kleding niet meer het gewenste effect heeft, als naden beginnen te scheuren enzovoort, én als je er een impact mee gehad hebt: vervangen. Een waterdicht pak moet vervangen worden als de zogenaamde ‘slijtageplekken’ (benen, kruis, oksels, ritsen… plekken waar veel beweging in zit) niet meer waterdicht te krijgen zijn. Dan mag je nog zo vaak impregneren, op een bepaald moment heeft een pak z’n limiet gehad; dan zijn de poriën zo verzadigd dat niks meer kan baten.
Textiele motorkledij in het algemeen is sowieso aan vervanging toe als je ermee gevallen bent. Dan hebben we het natuurlijk niet over een keertje struikelen, maar wel over een ongeval of stevige valpartij. Dan heeft de stof een impact gehad en heeft ze dus ook z’n werk gedaan; tijd om te vervangen. Bij leder (dat is dikker en slijtvaster) ligt dat anders, daar kan je een keer of zes, zeven mee vallen – daar is het namelijk voor gemaakt. Textiel heeft dan wel dezelfde sterkte als leder, maar gaat maximaal één keer mee.
Helmen zijn een verhaal apart. Op het RAD-blog wordt uitgebreid ingegaan op de levensduur van een motorhelm en de bepalende factoren daarrond, dus we beperken ons hier tot de essentials. Ben je een veelrijder, gebruik dan een buffje om je helm extra te beschermen tegen de impact van zweet, vetten, zuren… Naast correct onderhoud, verlengt zo’n kleine ingreep de levensduur aanzienlijk.
Rijd je niet dagelijks dan is het belangrijk dat je je helm correct opbergt, want ook dat heeft invloed op de levensduur. Koop je een helm bij RAD dan krijg je er altijd een helmhoes bij. Bewaar je helm daarin, en zet ‘m rechtop in een droge, donkere ruimte – of in ieder geval in een droge ruimte met een gelijkmatige warmte. Dat kan de kast in de slaapkamer zijn maar net zo goed de zolder; bewaar ‘m in elk geval daar waar de omstandigheden het meest gelijkmatig zijn en waar het niet te vochtig is.
Wat als een helm gevallen is?
Dan is er maar één optie: ver-van-gen! Dat een helm aan de buitenkant geen schade heeft, wil niet zeggen dat de binnenkant geen impact te verwerken kreeg. Ja, zelfs als je helm ‘maar’ van het zadel gerold is: het materiaal heeft een impact gehad, dus in principe zou je ‘m moeten vervangen. Shoei is de enige fabrikant die een service aanbiedt waarbij je je helm na een valpartij kunt opsturen, waarna zij testen of de helm nog bruikbaar is; voor alle andere merken geldt: niet twijfelen, vervangen.
Heb je nog vragen over het onderhoud of de levensduur van je motorkledij, aarzel dan niet om de RAD-klantendienst te contacteren of even langs te lopen in een van de acht filialen. Alle medewerkers zijn stuk voor stuk gepassioneerde motorrijders en staan je graag met raad en daad bij. Toch toe aan iets nieuws? Ga dan alvast even snuisteren in het gigantische aanbod op rad.eu!