Sprokkels van de Eicma: nieuws en nieuwtjes van A tot Z!

Eicma_Morbidelli T1002VX foto 3

Drie dagen Eicma resulteerden niet alleen in verkrampte kuiten en een gebroken rug, we kwamen ook met een pak nieuws en nieuwtjes terug. Het grootste nieuws van de bekende merken lieten we de voorbije dagen al op je los, hier vind je een uitgebreid overzicht van nieuwtjes en wist-je-datjes van de andere merken.

Of alle modellen die hieronder de revue passeren ooit naar de Lage Landen komen weten we niet, maar het is wel leuk om te weten wat er allemaal beweegt in de motorwereld.

Starten doen we met AJP, de Portugese fabrikant van offroad- en rallymotoren (dat zijn machines voortaan rechtstreeks vanuit de fabriek levert aan klanten in de Benelux) heeft van de PR7 650 Adventure een oogverblindende Gold Edition gebouwd. Zowel de standaard PR7 als de Gold Edition hebben een tablet als dashboard waar je als gebruiker zelf de software op zet. Zo kies je zelf je navigatietools. Slim en handig.

Eicma AJP PR7

Ook wij hadden nog nooit van de man gehoord, maar Dimitri Lassithiotakis maakt belachelijk mooie spullen met Aurora Rally Equipment. Gespot op de Aurora-stand: een schitterende carbon kopkuip met ledlamp en rallytoren voor de Husqvarna Norden 901 en zo mogelijk nog indrukwekkender carbon tank voor de Ducati DesertX met uitsparing voor het luchtfilter met snelwisselsysteem. Check de website en neem er een kwijldoekje bij.


Benda is een merk dat in Frankrijk aan een flinke opmars bezig is en dat je ook in België al in een paar dealerships aantreft. Het Chinese merk maakt er een sport van om vér buiten de lijntjes te kleuren, bijvoorbeeld met de toch wel vet uitziende Benda Napoleon Bob 250 en de Napoleon Bob 500.

De Napoleon Bob 250 heeft de instelbare twin shocks achter (met en bescheiden 38 mm veerweg) in een wel heel vlakke hoek staan, ster van de show is echter de girdervork met 95 mm veerweg. De Benda Napoleon Bob 500 haalt 50 pk en 42 Nm uit zijn 476cc V-twin en koppelt een massieve girdervork aan een monoshock achter. Benda maakt trouwens deel uit van de Keeway Group.

Eicma Benda Napoleon Bob 250

Benelli had met de Leoncino 125 en de Leoncino 800 en 800 Trail al drie neo-retro nakeds in de line-up en voegt daar in 2025 de Leoncino Bobber 400 aan toe. Weegt rijklaar 180 kilo en trekt ten strijde met een 385cc 60° V-twin van 35 pk. De Bobber staat op twee 16” velgen met een 150/80-16 achterband en een forse 130/90-16 voorband.

Eicma Benelli Leoncino Bobber

De Tornado 400 en 550 zijn dan weer twee nieuwe sportfietsen in de lichte middenklasse. De 400 haalt uit zijn paralleltwin net geen 48 pk, de 550 heeft 56 pk achter de pols. De TRK 902 Xplorer vervolledigt dan weer het adventure-gamma van Benelli aan de bovenkant, al mogen we die pas in 2026 verwachten. De 904cc paralleltwin van deze avontuurlijke hoogpoter op 17” achter- en 19” voorwiel heeft precies honderd paardenkrachten in de aanbieding. Droog weegt de TRK 902 Xplorer 235 kilo, in de tank gaat 22 liter benzine.

Eicma Benelli TRK 902 Xplorer

Onduidelijkheid troef bij de KSR-groep over de toekomst van Brixton in de Lage Landen, al zouden we het jammer vinden mocht de Crossfire 500 Storr niet tot bij ons geraken. Gebouwd rond de 486cc paralleltwin die we kennen uit de Crossfire 500-reeks, maar dan in een hoogpotervariant en met een koplamp die doet denken aan de Husqvarna Norden 901.

Eicma Brixton Storr 500

Ondergesneeuwd door de voorstelling van de complete motoren van CFMOTO: het V.04 Core of Speed motorblok dat in volle ontwikkeling is. Een 61,5 kilo lichte 90° V4 die bij 14.500 tpm goed is voor 212 pk en daar een niet onnozele 114 Nm bij 12.500 tpm aan toevoegt. Ongetwijfeld de basis voor een stel héél potente naked bikes en sportmotoren in de nabije toekomst. Daarnaast gespot op de stand van CFMOTO: de CF-X elektrische crossmotor. Jawel, CF gooit zich op alle fronten in de strijd.

Eicma CFMOTO CF-X

De Franse fabrikant van smeermiddelen Elf had een aantal van zijn legendarische racemotoren bij. Een heerlijke omgeving om even op adem te komen in een gekkenhuis als de Eicma.


Fantic liet Minarelli een nieuwe krachtbron bouwen voor de Caballero 500-reeks. Het MM500 blok zal eerst in de nieuwe Caballero’s ingezet worden, de Stealth 500 naked bike en de gekuipte Imola 500 volgen later. De 460cc DOHC monocilinder weegt minder dan 40 kg, voldoet uiteraard aan Euro5+ en is gekoppeld aan een slipperkoppeling. Met 45 pk is het MM500 blok 15 % sterker dan de voorgaande eencilinder.

Van de Caballero voorziet Fantic in 2025 zowel voor de 125 als de 500cc telkens drie varianten: een Deluxe, een Rally en een Scrambler. Elk van deze motoren heeft een nieuw frame en werd 30 mm smaller voor meer controle. De Stealth, een modern getekende naked bike, is in Italië als 125cc al beschikbaar en zal volgend jaar zijn weg vervolgen in de rest van Europa, later komt er een 500cc versie bij. De Imola is de gekuipte variant van de Stealth naked bike, eveens in 125 en 500cc.

Eicma Fantic Caballero

Gespot op de stand van de Indische gigant Hero: de Mavrick 440 op basis van een 440cc luchtgekoelde eencilinder van 27 pk en 36 Nm voor 189 rijklare kilo’s. En wat stond een beetje verder in een hoekje van de Hero-stand? Een Harley-Davidson X440 met … een 440cc luchtgekoelde eencilinder van 27 pk en 36 Nm voor 190 rijklare kilo’s. Zoek de tien verschillen…

Eicma Hero Mavrick 440 Harley Davidson X440

Gezien bij Husqvarna: de Pioneer, oftewel de nieuwe KTM Freeride-E, maar dan in een geel/blauw jasje.

Kawasaki had al zijn 2025-nieuws al voor de Eicma vrijgegeven, maar kon het niet laten om in Milaan toch al even te teasen met een opstelling rond de KLE. Een 21” voorwiel dat uit een houten kist komt piepen zou moeten volstaan als hint dat de modelnaam KLE straks zijn comeback maakt. Niet langer als eencilinder, want door de kist zie je ook twee uitlaatbochten. Wij stemmen sowieso voor.

Eicma Kawasaki KLE teaser

We geven toe dat we vroeger op een beurs niet meteen naar de stand van Keeway sprintten om te kijken wat voor nieuws er te scoren viel, deze keer hielden we wel halt bij de TX450R, een 145 kilo wegende rallymotor met een 449cc monocilinder van 40 pk. Laat maar komen!

Eicma Keeway TX450R

KTM maakt er in zijn communicatie nog geen melding van, op de stand spotten we wel de 390 Adventure R en de 390 SMC R supermoto. De 390 Adventure R wijkt flink af van de 390 Adventure die we tot nog toe kenden. De combinatie van een 17” achterwiel en 19” voorwiel werd ingeruild voor 18” achter en 21” voor.

Het alu frame en subframe zijn nieuw, net als de swingarm. Er zit een stoere rallytoren op en een 5” TFT-dashboard, de hele zwik wordt afgeveerd door WP Apex. De 390 SMC R supermoto staat op 17” spaakwielen en heeft een superkort uitlaatje onder het blok. De Suzuki DR-Z4S Dual Sport en DR-Z4SM Supermoto mogen zich dus al meteen aan concurrentie verwachten.

Eicma Suzuki-DR-Z4SM

Kove, het Chinese merk waarvan we in onze Allroad Special nog de 800X Pro testten, komt op basis van dat blok met de 800X Rally waarmee Matteo Bottino in de 2025 Africa Eco Race zal aantreden. Met een zithoogte van 890 mm, 21” voor- en 18” achterwiel en 270 mm veerweg vooraan en 240 mm achteraan is het rijwielgedeelte in ieder geval klaar voor het zwaardere offroadwerk. En met de 97 pk uit de 799cc paralleltwin zal het ook wel opschieten.

Op het 800cc platform plant Kove nog een rijk aangeklede 800X GT. Daarnaast herbegon Kove zo ongeveer vanaf nul voor de nieuwe 450 Rally EX die 15 % sterker (65 pk) en 20 % lichter werd. De rallymotor neemt 34 liter benzine aan boord. De E-MX is dan weer een elektrische crossmotor van 100 kg die zowaar een actieradius van 150 kilometer zou moeten hebben. Met de nadruk op die laatste drie woorden.

Eicma Kove 800X Rally

LiveWire, het merk waarmee Harley-Davidson probeert de markt van de elektrische motoren te veroveren (maar daar vooralsnog allerminst in slaagt) heeft een nieuwe overeenkomst met Kymco aangekondigd. Met de aandrijving van de LiveWire S2 als basis komt er in de eerste helft van 2026 een LiveWire elektrische maxiscooter.

Morbidelli, in handen van Keeway, lanceert zich op de markt van de grote trails met de T1002VX waarvan de cilinders van de 997cc V2 onder een opmerkelijke hoek van 80° staan. Het vermogen van 88 pk en de 95 Nm koppel zijn niet meteen om achterover van te slaan, op vlak van elektronica heeft Morbidelli het wel goed van mekaar want naast drie rijmodi is er ook bochten-ABS aanwezig. Verwarmde handvatten, een verwarmd zadel en verlichte bedieningsknoppen behoren tot de standaarduitrusting. J.Juan levert de remmen, de KYB vering is voor en achter instelbaar.

Eicma Morbidelli T1002VX

Nummer 348 in de reeks ‘oude Europese merken die met Chinees geld hun comeback maken’: Phelon and Moore. De Panther (in C van Custom of S van Sport versie) is een choppertje met een 573cc V-twin van 54 pk die zowaar uitgerust is met dodehoekdetectie.

De Capetown (eveneens beschikbaar in een C-versie met gietwielen en een S-versie met spaakwielen) is dan weer een fraaie lichte trail met 693cc paralleltwin (74 pk en 68 Nm) die qua styling een beetje aan de Moto Guzzi Stelvio doet denken. Een distributeur voor de Benelux heeft Phelom and Moore nog niet, maar daar wordt aan gewerkt.

Eicma Phelon and Moore

Aan de acht nieuwe modellen die QJMOTOR in 2025 op de Benelux-markt aan het gamma toevoegt besteedden we hier al aandacht, maar de Chinezen toonden in Milaan véél meer. Zo is de SRT 800 RX met zijn 21” voorwiel en 18” achterwiel gebouwd voor de allroadrijder die niet vies is van een flinke portie offroad. De SFT 900 is dan weer een 904cc paralleltwin-hoogpoter met aangebouwd zijspan. Veel gekker moet het niet worden…

Eicma QJMOTOR SFT 900

Met de NKD 125R toonde het Spaanse Rieju het prototype van een lichte naked bike die er in 2026 moet komen, drie andere machines zouden wel al in 2025 hun rubber aan het asfalt moeten smeren. De Aventura Rally 307 is een 138 kilo lichte allroad met 21” voorwiel en 18” achterwiel die wordt aangedreven voor een 293cc monocilinder. Het zadel zit op 890 mm hoogte, in de tank past 20,5 liter brandstof. Beschouw ‘m als een concurrent van de Honda CRF300 Rally, de CRF300L en de Voge 300 Rally.

Eicma Rieju Aventura Rally 307

De Xplora 557 staat op twee 17” wielen en heeft geen enkele offroad-ambitie. De zithoogte van 795 mm is heel toegankelijk, het drooggewicht van 218 kilo is voor een machine met een 554cc krachtbron simpelweg te hoog. De Xplora 707 heeft een 698cc twin tussen de ribben en doet het met een combinatie van een 19” voorwiel en een 17” achterwiel, allebei spaakwielen. Droog weegt de grootste Xplora 221 kilo. Het 7” TFT-dashboard is net als de 83 x 64,5 mm paralleltwin bekend van de Benelli TRK 702 (lees: een-op-een overgenomen).

Eicma Rieju Xplora 707

Bij Royal Enfield ging er uiteraard veel aandacht naar de Bear 650 en de Classic 650 terwijl ook de Flying Flea elektrische machientjes werden getoond. Onder een laagje stof troffen we de elektrische Himalayan aan die een beroep doet op de Stark Varg aandrijving. Stark (ontwikkelaar van elektrische motoren uit Barcelona) is trouwens ook de partner waarmee Enfield de Flying Fleas ontwikkelt.

Eicma Royal Enfield Himalayan elektrisch

De merknaam Ultraviolette zegt je misschien niks (wij hadden er ook nog nooit van gehoord), het Indische bedrijf heeft voor zijn Mach 2 elektrische naked bike intussen wel een Europese typegoedkeuring binnen waardoor we het apparaat in kwestie binnenkort op ons continent mogen verwachten. Er is zelfs als een adviesprijs voor want de naked bike gaat in Duitsland precies tienduizend euro kosten. Daar gaat het nu echter eventjes niet over want … de F99 is wat ons betreft véél interessanter. Deze elektrische superbike weegt 178 kilo, tikt een topsnelheid van 265 km/u aan en zoeft van nul naar honderd in minder dan drie seconden.


Nog straffer is dat ze met de Air-Shield en Air-Blade concepten zowel de windbescherming vooraan als de winglets aan de IMU gekoppeld hebben. Concreet: draai je het gas wijd open, dan komt de windbescherming vooraan hoger te staan. En ram je de F99 een bocht in, dan wordt de positie van de winglets aangepast. Eat this, Moto Guzzi V100 Mandello Wind Tunnel. De F99 is nog een prototype, maar Ultraviolette is vastberaden om het project te commercialiseren.

Van waar de Chinese merken blijven komen en wat hun ambities zijn, Joost mag het weten, al ziet de Wottan Rebbe in 125 en 401 versie er niet verkeerd uit. De 401cc tweecilinder komt aan 43 pk en maakt indruk met een joekel van een TFT-dashboard.

Eicma Wottan Rebbe 401

De wallen onder hun ogen schuurden net niet tegen hun knieschijven aan bij onze vrienden van Wunderlich. Aangezien BMW recent de R 1300 GS Adventure aan zijn gamma toevoegde moesten de dames en heren van Wunderlich het klokje rond werken om zo snel mogelijk zo veel mogelijk accessoires voor die motor klaar te stomen. Ons was bij de test van de R 1300 GS Adventure ook al opgevallen dat de kofferhouders op BMW’s nieuwste niet bepaald moeders mooiste zijn. Wunderlich ontwikkelde voor de nieuwe GSA een set stalen houders waarop de koffers van een BMW R 1250 GS Adventure passen. Kijk, da’s slim.

Eicma Wunderlich GS Adventure

Iemand ooit horen beweren dat Honda van de CMX Rebel ook maar eens een 125cc versie moest maken? Waarop ze bij Zontes droogjes meldden dat zij dat wel zouden fiksen, en wel met de ZT125C2: 14 pk sterk en rijklaar 153 kilo licht met een zithoogte van 700 mm, veel meer moet dat ziet zijn voor een beginnend motorrijder.

Niet dat Zontes zich nog beperkt tot lichte machientjes, want met de ZT703F lonken ze ook naar de motorrijder met wat meer ervaring. De 699cc driecilinder (jawel, we hadden bijna ‘paralleltwin’ getikt, maar er zit wel degelijk een driepitter in) is goed voor 95 pk en 75 Nm.


De styling is (zoals we van Zontes gewend zijn) erg futuristisch en het elektronicapakket bijzonder uitgebreid. Voor de uitlaat hebben we jammer genoeg slechts één woord en dat is ‘lelijk’. Het opschrift ‘Super Adventure’ op de kuip zal in Mattighofen ongetwijfeld ook aanleiding zijn voor een reeks flauwe grappen. Of een rechtszaak, dat kan ook nu Pierer en co elke euro kunnen gebruiken…

Deel

Gerelateerde artikels

RGNT Turbo

RGNT stelt Turbo voor

Het Zweedse RGNT, dat eerder al met de elektrische Scrambler en Classic kwam en een kleine twee jaar geleden een snelheidsrecord op ijs vestigde, stelt

Aprilia Tuono 660 Factory

Aprilia Tuono 660 Factory

De naakte Tuono 660 volgt hetzelfde spoor als z’n gekuipte RS 660 broer, met Euro5+ gehomologeerd blok, iets meer vermogen en ook hier uiteraard een

Indian Scout Sixty

Indian: terugkeer van de Scout Sixty

Een week na de Eicma (waar Indian afwezig bleef) heeft de Amerikaanse fabrikant zijn 2025-nieuws dan toch gedeeld. De Scout Sixty maakt zijn comeback aan